قیام مردم ایران و روزهای پایانی دیکتاتور

با وجود اینکه نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیرا اعلام کرده بود که گزینه آمریکا تغییر حکومت در ایران نیست اما آنچنان که انتظار آن می‌رفت گسترش و ادامه‌داری اعتراضات سراسری و قیام مردم ایران علیه ملایان، کشورهای غربی را به این مهم واداشته است که از اعتراضات سراسری و قیام مردم ایران حمایت کنند.

قیام مردم ایران این روزها چهارمین هفته خود را پشت سر می‌گذارد و می‌رود که وارد پنجمین هفته خود شود.

ناگفته پیداست که این ادامه‌داری و گسترش قیام مردم ایران و اعتراضات سراسری، تاثیرات مستقیمی؛ همان طور که روی تمامی آحاد مردم ایران در داخل ایران و همچنین ایرانیان در کشورهای خارجی می‌گذارد، همچنین تاثیرات مستقیمی روی سیاست‌های کشورهای غربی که از دیرباز به دنبال مماشات با حکومت ملایان بوده‌‌اند می‌گذارد.

موضعگیری وزارت خارجه آمریکا در مورد قیام مردم ایران

به عنوان نمونه می‌‌توان به موضعگیری وزرات خارجه آمریکا در روز چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ اشاره کرد که ند پرایس سخنگوی این وزارت‌خانه به رغم اینکه در هفته اخیر رابرت مالی؛ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرده بود که سیاست فعلی ایالات متحده تغییر رژیم در ایران نیست، به صحنه آمد و اعلام کرد در حال حاضر اولویت آمریکا بر روی قیام مردم ایران و اعتراضات سراسری است که در ایران در جریان است و فعلا  برجام و توافق بر سر آن در اولویت دولت آمریکا نیست.

ند پرایس افزود دولت جو بایدن هم اکنون بر روی اعتراضات مردم ایران که شجاعت خود را با تظاهرات سراسری و با استفاده از حق جهانشمول خود برای آزادی تجمع و آزادی بیان به نمایش گذاشته‌اند، متمزکر است.

وی همچنین افزود اکنون تمرکز ایالات متحده بر روی این استوار است که توجه‌ها را به سمت معترضان جلب کرده و از راه‌هایی که امکان آن هست به آنها کمک کنیم.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در پاسخ به این سوال که آیا اعتراضات ایران منجر به تغییر رژیم خواهد شد پاسخ داد: «در این مورد نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم، تنها کاری که می‌‌توانیم انجام دهیم این است که روی اصول بایستیم و مشخص کنیم طرف چه کسی هستیم.»

شایان ذکر است ایالات متحده تا کنون اسامی شماری از مقامات حکومت ایران را به دلیل قطع اینترنت و سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران ذیل تحریم‌‌ها قرار داده است.

دلیل این دو نوع موضعگیری متناقض به فاصله کمتر از یک هفته را جز در استمرار قیام و گسترش اعتراضات سراسری در ایران نمی‌توان یافت. [ایران در بیست و هفتمین روز قیام فریاد زد ولایت فقیه نمی‌خواهیم]

وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا نیز در روز چهارشنبه اعلام کرد در دیدار با برخی شرکت‌های اینترنتی از آنها درخواست کرده است که از مجوز جدید دولت بایدن برای ارائه خدمات و ابزارهای ارتباطی برای خدمت رساندن به مردم ایران استفاده کنند. شرمن همچنین تداوم سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در ایران را نقض فاحش حقوق بشر خوانده است.

توافق اتحادیه اروپا بر سر تحریم‌ مقامات حکومت ایران و حمایت از قیام مردم ایران

این امر یعنی چرخش سیاست از حمایت و مماشات از ملایان تهران به سوی معترضان ایرانی تنها مختص به آمریکا نبوده و اتحادیه اروپا نیز اخیرا اعلام کرده است که بر سر تحریم برخی از مقامات حکومت ولایت فقیه به دلیل سرکوب اعتراضات سراسری و قیام مردم ایران به توافق رسیده است.

دیپلمات‌‌های اروپایی در روز چهارشنبه ۲۰ مهر از توافق کشورهای عضو این اتحادیه برای تحریم مقامات حکومت ایران به دلیل سرکوب خشونت‌بار اعتراضات ایران خبر دادند.

مقرر شده است متن رسمی این تحریم‌‌ها در دوشنبه‌ی هفته آینده‌، در جلسه وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شود.

با وجود اینکه هنوز در مورد جزئیات این تحریم‌ها خبری رسانه‌ای نشده است اما کشورهای عضو این اتحادیه بر سر کلیت تحریم مقامات حکومت ایران به توافق رسیده و به نظر می‌رسد بر سر آن قاطع هستند.

موضعگیری رئیس کمیسیون اروپا در حمایت از تحریم سرکوبگران قیام مردم ایران

در همین زمینه و پیش از این، اورسلا فون درلاین؛ رئیس کمیسیون اروپا نیز اعلام کرده بود که زمان آن رسیده است که مسئولان سرکوب زنان در اعتراضات ایران مجازات شوند و این سرکوب خشونت‌بار و تکان‌دهنده نباید بدون پاسخ بماند.

شایان ذکر است تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در مورد مقامات حکومت ایران در حالی قرار است تصویب و به اجرا درآید که آخرین تحریم حقوق بشری اروپا علیه مقامات حکومت ایران در زمینه حقوق بشر، در آوریل سال ۲۰۱۱، یعنی پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان صورت پذیرفته بود. این تحریم‌ها قرار بود در سال ۲۰۲۳ به پایان برسند.

حمایت رئیس جمهور فرانسه از قیام مردم ایران

همچنین امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در یک برنامه تلویزیونی سرکوب تظاهرات‌کنندگان ایرانی را محکوم کرده و افزود فرانسه در کنار زنان ایرانی می‌ایستد و افزود فرانسه به خاطر زنان شجاع ایران و برای جوانان و مردانی که برای حقوق زنان و خواسته‌های مشترک این مبارزه می‌جنگند، سرکوبگری رژیم ایران را محکوم می‌کند.

شایان ذکر است در همین زمینه کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و کانادا طی روزهای گذشته «گشت ارشاد» یا همان «پلیس امنیت اخلاقی» نیروی انتظامی حکومت ولایت فقیه و شماری از مقامات انتظامی و امنیتی حکومت ولایت فقیه را تحریم کرده‌‌اند.

از تغییر مواضع از بی‌تفاوتی و طرافداری از حکومت ایران تا حمایت از معترضان ایران و تحریم مقامات حکومت ایران این درس و نتیجه منتج می‌شود که ایستادگی در اعتراضات در کف خیابان می‌تواند تعادل و توازن قوا را هم در داخل ایران و هم در میان کشورهای خارجی به نفع مردم ایران تغییر پیدا کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)