سازمان عدالت برای ایران با انتشار فهرستی ۲۰۰ نفره از مقاماتی که مظنون به دخالت در سرکوب معترضان هستند، اعلام کرد که برای تشکیل پرونده آنان احتیاج به کمک‌های مردمی دارد. از ابتدای اعتراضات جاری، مقامات و ماموران جمهوری اسلامی اقدام به قتل، ضرب و جرح، بازداشت، ناپدیدکردن قهری و شکنجه معترضان کرده‌اند که هر یک از این موارد می‌تواند مصداق جرایم جنایت بین‌المللی باشد. عدالت برای ایران از تمامی کسانی که اطلاعاتی درباره افراد مندرج در این فهرست و سایر آمران و عاملان این جنایت‌ها دارند درخواست می‌کند تا با ارسال اطلاعات خود به تکمیل پرونده آنان یاری رسانند.

اسامی  مندرج در این فهرست شامل مقامات سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، یگان ویژه نیروی انتظامی، مدیران کل اطلاعات شهرستانی و استانی، فرمانداران و استانداران در شهرهای متعدد ۱۷ استان ایران می‌شود که به دلیل شغل و مقامی که دارند در دست داشتن در سرکوب خشونت بار اعتراضات پس از قتل مهسا امینی مظنون شناخته می‌شوند. در صورتی که احدی از مظنونان در این فهرست داوطلبانه حاضر به همکاری و دادن اطلاعات درباره اعمال خود و همقطارانش شود، این امر به عنوان عامل مخففه در آینده لحاظ خواهد شد. این فهرست، اولین فهرست است و فهرست‌های دیگری نیز در راه است.

امروز که مردم ایران برای آزادی و دموکراسی به پا خاسته‌اند، تقاضا می‌کنیم اعضای فامیل، آشنایان، کسبه محل زندگی این افراد، پزشکان و یا سایر افرادی که به واسطه شغل خود از این مظنونان اطلاعاتی دارند پیش قدم شده و به تکمیل این پرونده‌ها که هم امروز و هم در فردای پس از سرنگونی اهمیت زیادی دارند کمک کنند.

عدالت برای ایران به اطلاعاتی چون نام و نام خانوادگی در شناسنامه، نشانی منزل، تاریخ و محل تولد، و همچنین اسنادی  تکمیلی درباره نقش این افراد در سرکوب اعتراضات جاری و سایر موارد پیشین نقض حقوق بشر نیاز دارد. اطلاعات مربوط به  همسر(ان) و فرزندان این افراد که در خارج از ایران نیز اقامت دارند اهمیت زیادی دارد. این اطلاعات توسط گروهی از حقوقدانان ایرانی و بین‌المللی، راستی‌آزمایی و تبدیل به پرونده‌هایی برای پیگیری‌های حقوقی و سیاسی در حال و آینده خواهد شد. پس از تکمیل پرونده‌های این افراد و سایر کسانی که در این روند شناسایی و تکمیل پرونده می‌شوند، این افراد از مظنون به متهم بدل می‌شوند.

شادی امین، از مدیران عدالت برای ایران می‌گوید: در مرحله‌ای که اطلاعات و اسناد مربوط به دست داشتن فردی در جنایت علیه معترضان مسجل شود، مثل اقداماتی که در کشورهای دیگر انجام شده، مردم می‌توانند با اقداماتی نظیر شعارنویسی، علامت گذاری یا رنگ‌پاشی بر در و دیوار خانه و خودرو او، چسباندن اطلاعیه درباره جنایات او  به در و دیوار، ارسال پیام و تماس با پزشک معالج، کادر مدرسه فرزندان، جاهایی که از آن خرید می‌کند و هر فضای دیگری که در آن رفت‌وآمد دارد و… نقش او در جنایت را به دیگران معرفی، شأن اجتماعی‌اش را سلب، و محیط زندگی او را ناامن کنند. این روند می‌تواند تعداد بیشتری از این افراد را به همکاری در زمینه دادن اطلاعات به مردم برای تخفیف مجازات در آینده ترغیب کند.

شادی امین می‌افزاید: برای اولین بار در تاریخ ۴۳ سال گذشته ایران این اقدامات بصورت عینی و عملی و در افقی نزدیک امکان محاکمه و مجازات عاملین و آمران جنایات این سالیان را به ما نشان می‌دهد. امید و اعتماد به رسیدگی این جنایات تنها در پرتو مبارزات اخیر مردم ایران ممکن شده است. این فرصت را نباید از دست بدهیم.

عدالت برای ایران از همه کسانی که درباره این فهرست ۲۰۰ نفره زیر و سایر آمران و عاملان سرکوب مردم و باقی موارد نقض شدید حقوق بشر اطلاعات، اسناد، عکس و فیلم در دست دارد خواهشمند است که آنها را در اسرع وقت به نشانی تلگرام زیر ارسال کنند:

Iran4Justice@

فهرست ۲۰۰ نفر از مظنونان به ارتکاب سرکوب اعتراضات

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)