سپاه پاسداران و عقب‌نشینی از نصب بیلبورد زنان در میدان ولیعصر

بعد از یک روز از نصب بیلبورد چهره‌های زنان ورزشی و هنری در میدان ولیعصر تهران که توسط سازمان اوج، سازمان هنری وابسته به سپاه پاسداران نصب شده بود به دلیل اعتراض برخی چهره‌های ورزشی و هنری این دیوارنگاه در روز جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ از میدان ولیعصر جمع‌آوری شد.

سازمان اوج وابسته به سپاه پاسداران حکومت ولایت فقیه در روز پنجشنبه ۲۱‍ مهر ۱۴۰۱، دیوارنگاره‌ای از زنان را تحت عنوان «زنان سرزمین من، ایران» در واکنش به اتحاد و همبستگی زنان ایرانی در اعتراضات اخیر که به عنوان بخش کوچکی از خواسته‌های خود خواهان برچیده شدن حجاب اجباری در کنار سایر خواسته‌های سیاسی خود بودند، در میدان ولیعصر تهران نصب کرد.

جالب توجه آنکه سازمان اوج سپاه در این دیوارنگاره از تصاویر برخی از زنان درگذشته ایران چون مریم میرزاخانی ریاضی‌دان نابغه ایرانی و فروغ فرخزاد شاعر پیشرو و سنت‌شکن ایرانی با حجاب مورد دلخواه حکومت ولایت فقیه استفاده کرده بود!

اعتراض زنان به سوء استفاده سپاه از تصاویرشان در دیوارنگاره میدان ولیعصر

این اقدام بلافاصله و به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی انتشار یافت و برخی از زنانی که از تصویر آنها در این دیوارنگاره استفاده شده بود، با اعتراض به حکومت ولایت فقیه خواستار حذف چهره آنان از این دیوارنگاره شدند.

این زنان هنرمند و ورزشکار و یا برخی از بازماندگان زنان هنرمند متوفی سوء استفاده سازمان اوج سپاه از تصاویر خود و بستگانشان را شرم‌آور خوانده و خواهان آن شدند که تصاویر مربوطه از دیوارنگاره میدان ولیعصر برداشته شود.

متعاقب این اعتراضات و در حالی که سپاه پاسداران و نیروهای نظامی و امنیتی و لباس شخصی حکومت ولایت فقیه در روزهای اخیر زنان و دختران ایرانی را مورد ضرب و شتم و بعضا هتک حرمت قرار داده‌‌اند، مهرداد معظمی از مهره‌‌های سپاه پاسداران و مدیر روابط عمومی سازمان اوج اعلام کرد که این تابلو در روز جمعه از میدان ولیعصر جمع‌آوری شده است.

شایان ذکر است پیش از نصب این دیوارنگاره، محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد دولت ابراهیم رئیسی به زنان هنرمند ایرانی هشدار داده بود و تهدید کرده بود که آنها قانون‌شکنی کرده‌اند و قانون هم از آنها حمایت نمی‌کند و بهتر است آنها آزادانه وارد فعالیت‌‌های دیگری شوند!

چند نکته در مورد سیاست‌های سپاه پاسداران در مورد استفاده از زنان

نصب و سپس جمع‌آوری عجولانه دیوارنگاره مزبور در شرایطی که اعتراضات سراسری مردم ایران و قیام آنها که خود نام انقلاب را بر آن نهاده‌‌اند من حیث‌المجموع چند نکته قابل تامل در خود دارد:

اول آنکه سپاه پاسداران و سازمان اوج به مانند دیگر ارگان‌‌های حکومت ولایت فقیه در جایی که قافیه به تنگ آید و در جایی که احساس نیاز و ضرورت کنند سراغ زنان رفته و از آنان و تصاویرشان و حضورشان در مراسم‌ها و مناسبت‌های حکومتی سوء استفاده می‌‌کنند در حالی که در حیات روزمره و سپهر اجتماعی ایران از اعطای کمترین حقوق حقه زنان ایرانی سر باز می‌زنند و به طرق مختلف آنها را سرکوب و سعی در خانه‌نشین‌کردن آنها دارند. [شکست پروژه حجاب اجباری و پیروزی زنان ایران]

به روشنی هویداست که این سیاست در سال‌‌های اخیر سیاست هر دو جناح حکومت ولایت فقیه بوده و از جمله تصاویر بسیاری از زنانی که انتخابات ریاست جمهوری و یا تظاهرات حکومتی مانند ۲۲ بهمن مورد سوء استفاده حکومت‌گران قرار می‌گیرند بارها در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده است.

دوم آنکه در همین روزها که سپاه پاسداران و سازمان اوجش اقدام به سوء‌ استفاده از تصاویر زنان پرداخته است، بخش نظامی و بسیج و لباس شخصی سپاه در خیابان‌های ایران مشغول سرکوب و آزار و اذیت، دستگیری و شکنجه و تعرض به زنان و دختران و زنان معترض ایرانی هستند و هیچ گاه به خود زحمت نمی‌دهند که به تناقض «تجلیل» از زنان ایرانی در دیوارنگاره مزبور و در آن روی سکه به سرکوب زنان و دختران در کف خیابان و در دانشگاه‌‌ها پاسخ دهند.

سوم آنکه آش به قدری شور شده است که برخی از صاحبان تصاویر که در سال‌‌های گذشته، جزء بدنه حکومت ولایت فقیه نیز بوده‌اند به دلیل گستردگی و ابعاد خیزش و قیام مردم ایران و اعتراضات سراسری مجبور شده‌‌اند به این اقدام سپاه پاسداران و سازمان اوج اعتراض کرده و خط خود را از این اقدام سپاه پاسدارن جدا کرده و از آنان تبری بجویند.

و چهارم و مهمتر اینکه سپاه پاسداران و سازمان اوج و در کلیت حکومت ولایت فقیه در مواجهه با امواج طوفانی اعتراضات سراسری به قدری مستاصل و ناتوان شده‌اند که در مواجهه با اعتراض چند نفر از صاحبان تصاویر استفاده‌شده در دیوارنگاره مزبور،‌ مجبور به تن‌دادن به خواسته‌ آنها شده و دیوارنگاره مزبور را از میدان ولیعصر جمع‌آوری کرده‌اند.

خلاصه کلام آنکه به نظر می‌رسد حکومت ولایت فقیه و نیروهای نظامی و سرکوبگرش در سازمان اوج روزهای سختی را سپری می‌کنند که با استمرار اعتراضات سراسری تبدیل به کابوسی برای آنان خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)