احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اعلام این‌که «حساب ذخیره ارزی ایران جارو شده است» خبر داد که «در حساب ذخیره ارزی از ۱۷۶ میلیارد دلار ۱۶۱ میلیارد دلار را بخش دولتی استفاده کرده است.»

وب‌سایت خبری «اقتصاد آنلاین» روز دوشنبه ۲۵ شهریور خبر داد که احمد توکلی با ذکر این مطلب افزود که: «تمام ارزهای نفتی را در بخش دولتی استفاده کرده‌ایم و تنها ۱۰ درصد صرف بخش خصوصی و تعاونی شد.»

این نماینده مجلس که در برنامه پایش این هفته سخن می‌گفت با اشاره به این که «عده‌ای می‌گویند حساب ذخیره ارزی دیگر وجود ندارد» افزود: «دلیل این موضوع این است که این حساب جارو شده است و ۱۹٫۴ تعهدی دارد که منابع ندارد و این شرایط رکود تورمی را درست می‌کند.»

وی افزود: «دولت در پایان سال گذشته ۲۷۸ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و موسسات بدهکار است.»

این اظهارات در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، در روزهای پایانی کار خود در گزارش مشروحی که از عملکرد هشت‌ساله دولت ارائه داد در پاسخ به این موضوع که «گفته می‌شود دولت همه منابع را خرج کرده و برای دولت بعدی چیزی باقی نگذاشته است»، گفت: «ارزش دارایی‌های ارزی بانک مرکزی در حال حاضر بیش از یک‌صد میلیارد دلار است که نسبت به ۸ سال قبل که دولت را تحویل گرفتیم هشتاد درصد افزایش یافته است.»

فکر ایجاد یک نهاد برای ذخیره درآمدهای نفتی به سال ۱۳۷۲ باز می‌گردد، در این سال دولت ملزم شد درصدی از درآمدهای نفت را در حسابی ویژه با نام «حساب ذخیره تعهدات ارزی» نگاه دارد.

دولت محمد خاتمی حساب ذخیره ارزی را با موجودی نقدی ۱۰ میلیارد و ۶۸۶ میلیون دلار به دولت احمدی‌نژاد تحویل داد، اما باتوجه به آنکه موجودی حساب ذخیره ارزی در دولت محمود احمدی‌نژاد به علت برداشت بی‌رویه بنا به برخی آمارها به صفر رسیده بود، صندوق توسعه ملی با ساختار جدیدی در اردیبهشت ماه سال ۸۹ تاسیس شد.

دولت در چندسال گذشته بارها تأکید کرده است که مبلغ موجود در صندوق ذخایر ارزی محرمانه است.

با این‌ وجود وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد دی‌ماه سال ۱۳۹۰ گفت که در حساب ذخیره ارزی پولی نمانده است. وی با این حال فروردین‌ماه سال ۹۰ گفت موجودی این صندوق «صد میلیارد دلار» است.

این در حالی است که اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۰ نیز گفت که طبق آمار بانک مرکزی تا پایان سال ۸۹، «یک دلار در حساب ذخیره ارزی باقی نمانده است».

سازمان بازرسی کل کشور نیز مهرماه ۱۳۹۰ اعلام کرده بود که حساب ذخیره ارزی ایران به زیر صفر رسیده است.

در همین زمینه فریدون خاوند، کارشناس و استاد اقتصاد، اردیبهشت‌ماه سال جاری در گفت‌و‌گو با رادیو فردا گفت که: «صندوق بین‌المللی پول حجم ذخایر ارزی ایران را در سال ۲۰۱۱ میلادی را ۱۰۱ میلیارد دلار ارزیابی کرده بود.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com