۱۷ تن از کارگران شرکت آذر‌آب اراک هر یک به ۳ ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند. این حکم به دلیل شرکت این کارگران در اعتراضات صنفی خردادماه ۱۴۰۱ می‌باشد. کارگران شرکت آذر‌‌آب اراک در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و وضعیت نامشخص کارخانه در خردادماه درب ساختمان مدیریت را پلمب کرده و مدیر کارخانه را اخراج کرده بودند.

این حکم پس از اعتراض کارگران شرکت آذر‌آب اراک در خردادماه ۱۴۰۱ صادر شده است.

به گزارش ایران کارگر، این اقدام در پی واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی مشکلات و تعطیلی کارخانه آغاز شده بود. این کارگران اکنون نزدیک به ۱.۵ سال است، امنیت شغلی نداشته و هر آن ممکن است از کار اخراج شوند.

مدیران کارخانه و وزارت صمت نیز نسبت به وضعیت کارخانه پاسخ مشخصی به کارگران نمی‌دهند. این شرکت پیش از طرح خصوصی‌سازی از مهم‌ترین صنایع کشور محسوب می‌شد. اما در حال حاضر در وضعیت نابسامانی قرار دارد.

یکی از کارگران شرکت آذرآب در رابطه با وضعیت فعلی شرکت به مشکل نداشتن مدیر ثابت اشاره کرده و می‌گوید:

«اصلی‌ترین مشکل، «عدم ثبات مدیریتی» است؛ ما انتظار داریم یک مدیر ثابت به شرکت بیاید و برای مدتی طولانی بماند تا کارها روی غلتک بیفتد و اوضاع مرتب شود.»

کارگران شرکت آذر‌آب اراک در سال ۹۸ نیز در اعتراض به واگذاری آن به بخش خصوصی و وضعیت معیشتی اعتراضات گسترده‌ای برگزار کردند. این اعتراضات به‌دلیل پرداخت نشدن حقوق عقب‌افتاده و کاهش پروژه‌های شرکت و نیمه فعال شدن کارخانه بود. آنها در ادامه اعتراضات خود اقدام به بستن ریل راه‌آهن شمال جنوب در ناحیه اراک کردند. این اعتراضات توسط نیروی انتظامی به شدت سرکوب و ۴۲ تن از کارگران بازداشت شدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)