بی‌تردید هر انسان آگاه به‌ویژه نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان، محققان، ورزشکاران و به‌طور کلی بخش با سواد و تحصیل‌کرده جامعه به خواست‌ها و مطالبات و آزادی بیان و اندیشه و هم‌چنین آزادی‌های جمعی و فردی توجه نکند هرگز نمی‌تواند واژه «مردمی» و یا با «مردم» بودن را با خود به یدک بکشند. چرا که شهروندان عادی انتظار دارند آن‌ها در کنار مردم باشند و دردها و رنج‌ها و ستم‌هایی که از سوی حاکمیت بر آن‌ها روا داشته می‌شود معترض باشند!

بی‌تردید اگر جامعه به سرکوب‌ها سیاسی و فکری بی‌تفاوت باشد، عملا جایگاه اندیشه‌ورزی و هنری و ورزشی نیز کاسته می‌شود. با این حال عدم استقبال اکثریت مردم از سیاست‌ها و عملکردهای حاکمیت و فراتر از آن مخالفت با چنین حاکمیتی، نشان می‌دهد که سطح فکری و فرهنگی مردم،‌ جلوتر از حاکمیت و جریانات سیاسی طرفدار آن است.

مردم نشان داده‌اند که می‌توان به بازی یک ورزشکار یا هنرپیشه علاقه‌مند بود و هم‌زمان از  عدم برخورد آن‌ها به زیست و زندگی مردم و بی‌تفاوتی‌شان به عمکردهای وحشیانه حاکمیت انتقاد کرد و معترض آن‌ها شد.

اگر با این مقدمه به موضع‌گیری‌های مختلف «وریا غفوری»، که در اعتراض به تحمیل بی‌حقوقی‌ها به مردم صورت می‌گیرد با صدای بلند اعلام می کنیم که وریا یک قهرمان مردمی است.

همین هفته گذشته بود که وریا به گرانی‌ها اعتراض کرد در رسانه‌های داخل و خارج کشور منتشر شد و بازتاب زیادی پیدا کرد. به‌طوری‌که تمام رسانه‌های آن را انعکاس دادند.

اما این موضع وریا علیه گرانی سبب شد که حاکمان و طرفداران آن‌ها راه بیفتند و موج‌سازیی را علیه وریا غفوری پیش بکشند و او را در تنگنا قرار دهند و بگویند که او «مرز خود را با دشمنان مردم ایران مشخص کند…» باید این معادله چند مجهولی را پیدا کرد که انتقاد وریا به گرانی، واقعا چه رابطه‌ای با دشمنان حکومت اسلامی دارد؟! هرچند که می‌دانیم حکومت اسلامی هر منتقدی را به دشمانش وصل می‌کند تا سرکوب او را در جامعه توجیه‌پذیر سازد.

همه می‌دانند که وریا غفوری به‌عنوان یک شهروند آگاه حق دارد که افکار و اندیشه خود را آزادانه اعلام نماید و منتقد سیاست‌های ارتجاعی حاکمیت باشد.

وریا غفوری چند روز پیش در جمع خبرنگاران از گرانی‌ها در ایران انتقاد کرد و گفت: «‌واقعا ناراحت می‌شوم و بغض گلویم را می‌گیرد چون کاری از دست ما برنمی‌آید. نمی‌دانم واقعا چطور مسئولین این موقعیت‌ها را می‌بینند و شرمنده نمی‌شوند. در اهواز خیلی درگیری و مشکلات هست، خیلی اعتراض کرده‌اند. امیدوارم این مسائل به بهترین نحو جمع بشود و مردم ما به شکلی که لیاقتش را دارند زندگی کنند. عمرمان کوتاه است و ما باید سعادتمند زندگی کنیم این حق مردم ایران است که سعادتمند زندگی کنند.»

در همین رابطه خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران حکومت اسلامی، نوشت:

بحران مرجعیت، ضدانقلاب و اصلاح‌طلبان را دست به دامان فوتبالیست‌ها کرد!

سخنان اخیر کاپیتان تیم فوتبال استقلال از سوی ضدانقلاب و برخی اصلاح‌طلبان مورد استقبال قرار گرفت. آن‌چه این ۲ جریان را در این تقاطع به هم رسانده است، بحران مرجعیت است. فارس پلاس؛ روایت روز: وریا غفوری، کاپیتان تیم استقلال چندوقت پیش، درباره گرانی‌ها و وضعیت اقتصادی کشور، در مصاحبه‌ای گفت: «من واقعا وقتی میبینم اوضاع رو،‌ بغض گلوم رو می‌گیره، واقعا ناراحت می‌شم و کاری از دست آدم بر نمی‌آد.

من نمی‌دونم واقعا مسئولین شرمنده نمی‌شن این موقعیت‌ها رو می‌بینن؟ من می‌دونم الان تو اهواز خیلی درگیری‌ها هست، خیلی مشکلات هست، خیلی‌ها اعتراض کردند، امیدوارم به بهترین شکل جمع بشه و مردم ما بتونن چیزی که لایق‌اش هستن، به اون شکل زندگی کنند. این حق مردم ایرانه که سعادتمند زندگی کنند.»

به ادعای خبرگزاری فارس «این مصاحبه از سوی برخی رسانه‌های ضدانقلاب خارج‌نشین و اصلاح‌طلب داخلی مورد استقبال قرار گرفت. روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران سازندگی عکس صفحه اول خود را به کاپیتان استقلال اختصاص داد و تیتر زد: در کنار مردم! بی‌بی‌سی هم در حمایت از غفوری در پیج شبکه‌ اجتماعی خود با انتشار ۱۰ عکس‌نوشت و فیلم در یک پست تلاش کرد او را ورزشکاری متفاوت نشان دهد که در موضوعات اجتماعی سکوت نمی‌کند!»

این خبرگزاری در ادمه نوشت: «ذوق زدگی اصلاحات و ضدانقلاب ناشی از چیست؟

یک بازیکن یا یک هنرپیشه حس می‌کند مردم به جهت اقتصادی تحت فشار هستند و سخنانی می‌گوید. حرف‌هایی که بارها توسط بالاترین مقامات جمهوری اسلامی ایران هم گفته شده است. حرف‌هایی که نه متفاوت از قبلی‌ها است و نه تازگی دارد. اما چرا ضدانقلاب به این اندازه ذوق کرد؟ دولت سیزدهم یک عملیات بزرگ در حوزه اقتصادی انجام داد و تلاش کرد یک رویه غلط را که سال‌ها به اقتصاد کشور آسیب‌زده بود را اصلاح کند.

برآورد ضدانقلاب این بود که می‌تواند از این ماجرا صید خوبی را به دست آورد ، اما شرایط جور دیگری پیش رفت. مسوولان امر صادقانه با مردم سخن گفتند و منطق اصلی این طرح را توضیح دادند. مردم نیز با وجود آنکه احتمالا در ابتدای کار با چالش‌هایی مواجه می‌شدند صبورانه و عاقلانه با اقدام درست دولت، ‌همراهی کردند و کشور با آرامش تمام وارد مرحله جدیدی در حوزه اقتصادی شد.»

بی بی سی و رادیو فردا جای خالی آمدنیوز را پر کردند و همزمان در برخی شهرها هم که عوامل ضدانقلاب خود را آماده آشوب و اغتشاش کرده بودند وقتی با عدم همراهی مردم مواجه شدند، تلاش کردند از همان ابتدا دست به سلاح و آتش ببرند. این عوامل هم به سرعت لو رفتند و آتش فتنه بدون آن‌که گر بگیرید، در دم خفه شد. حالا بعد از آن‌که دست ضدانقلاب از خوراک فتنه‌انگیزی خالی مانده، از کاه، کوه می‌سازند و از حرف‌هایی که نه عجیب است و نه جدید، تلاش می‌کنند اسطوره‌سازی کنند.» …

خبرگزاری فارس در ادمه ادعای خود نوشت: «سخنان وریا غفوری اولین و آخرین مورد از سخنان یک سلیبریتی در حوزه غیر تخصصی خود نیست و نخواهد بود. گاهی اوقات یک هنرپیشه، یک مجری مشهور یا یک ورزشکار سخنانی می‌گوید که هیچ اطلاعی از ابعاد ماجرا ندارد و صرفا به دلیل شهرت این افراد، سخنان‌شان هم میان مردم می‌چرخد و شنیده می‌شود.»

کار به جایی رسید که تصویر وریا غفوری نیز از برنامه «فوتبال برتر» تلویزیون حکومت اسلامی ایران حذف شد. تیم استقلال تهران به قهرمانی لیگ برتر رسیده است اما برنامه «فوتبال برتر» در پرداختن به قهرمانی استقلال تصویری از بازی‌کنان آن را نشان داد که وریا غفوری، کاپیتان تیم، در آن حضور نداشت. فرهاد مجیدی، سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران، در اعتراض به حذف تصویر وریا غفوری نیز از پاسخ به برنامه «فوتبال برتر» تلویزیون ایران خودداری کرد. مجیدی در نشست مطبوعاتی پس از بازی استقلال با آلومینیوم اراک، پس از پرسش خبرنگار این برنامه گفت: «برای شرکت در برنامه آن‌ها تحت فشار بوده، اما حاضر به پاسخ‌گویی به سئوالات آن‌ها نیست.» او گفت: «وقاحت در چه حد که عکس کاپیتان من را محو می‌کنید؟ من هیچ وقت جواب شما را نمی‌دهم.»

فرهاد مجیدی در پاسخ به خبرنگار فوتبال برتر گفت: «دوست نداشتم حرف بزنم وگرنه خیلی حرف برای گفتن است و بگویم چه نهادهایی به ما فشار آوردند که در برنامه شما صحبت کنم اما قبول نکردم.» مجیدی با اشاره به احترام خود برای ناصر حجازی، گفت: «من فرزند حجازی هستم و کسی نمی‌تواند به من بگوید کجا بروم.»

در واقع «وریا غفوری» کاپیتان تیم استقلال که روزهای گذشته پس از چند سال با این تیم به قهرمانی لیگ برتر دست پیداکرده هفته گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ای، پیش از آن‌که درباره قهرمانی تیمش و نکات فنی ورزشی صحبت کند، ترجیح داد به موضوعی بپردازد که مسئله روز مردم است. وی با بیان مطالبی در حمایت از اعتراض و انتقادات مردم و نقد مسئولان سبب بروز واکنش‌هایی شد. موضوعی که در کنار استقبال مردم، نارضایتی برخی دیگر از جمله مسئولان رسانه ملی را به دنبال داشت و سبب شد تا ابتدا تصویر او به‌عنوان کاپیتان تیم برنده جام لیگ برتر در رسانه ملی سانسور شود. اگرچه با واکنش عمومی نهایتا تصویر او در برنامه پنج‌شنبه برنامه «فوتبال برتر» بازگشت.

کاپیتان استقلالی لیگ برتر پس از قهرمانی تیم خود در مصاحبه‌ای گفت که می‌خواهد از جایگاه خود برای زبان مردم بودن استفاده کند. در شرایطی که گرانی‌ها و اوضاع اقتصادی کشور، از آستانه تحمل بسیاری از مردم فراتر رفته است، وریا غفوری کاپیتان تیم استقلال به برخی اعتراضات مردمی اشاره کرد و گفت: «من نمی‌دانم مسئولین شرمنده نمی‌شوند که این موقعیت‌ها را می‌بینند؟ این حق مردم ایران است که سعادتمند زندگی کنند.»

اما رفتار برنامه فوتبال برتر در شبکه سه صداوسیما با این بازیکن فوتبال زمزمه‌های سانسور و ممنوع‌التصویری کاپیتان استقلال را در پی داشت. این برنامه تلویزیونی که بسیاری افراد، محمدحسین میثاقی مجری‌اش را دست‌نشانده مدیر شبکه سه پس از حذف عادل فردوسی‌پور می‌دانند، نه در طراحی گرافیک خود جایی برای وریا غفوری گذاشته بود و نه از او نامی به زبان آورد. بنا به گزارش برخی رسانه‌ داخل ایران، پس‌از این اقدام برنامه فوتبال برتر، مردم که از سخنان وریا غفوری بیش استقبال کرده بودند، بیش‌ازپیش به تمجید او پرداختند. حتی طرفداران پرسپولیس نیز وریا غفوری را مورد ستایش قرار داده و او را در مسیر اسطوره خود علی کریمی قلمداد کردند.

وریا غفوری اگرچه از برنامه محمدحسین میثاقی حذف شد با این وجود مورد حمایت همه‌جانبه ورزشکاران قرار گرفت. علی دایی با اعلام همبستگی با این بازیکن و با انتشار تصویری از این بازیکن با لباسی غیرورزشی در اینستاگرام خود نوشت: «ساکت کردن منتقد، فقط و فقط پاک کردن صورت ‌مسئله است. مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی هستند و باید به‌جای سرکوب، فکر اساسی برای حل مشکلات‌شان کرد.»

مسعود شجاعی، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران هم با انتشار عکسی از وریا غفوری در استوری اینستاگرام خود نوشت: «شرافت یعنی همیشه کار درست را انجام دهید؛ حتی اگر کسی شما را تماشا نکند.»

غلامحسین پیروانی پیش‌کسوت فوتبال نیز در مصاحبه‌ای گفت: «وریا اصلا حرف بدی نزد. وریا فقط به مشکلاتی اشاره کرد که همه می‌دانند، اما کسی نمی‌تواند آن را بگوید، از تاثیر گرانی‌ها روی زندگی مردم خبر نداشته باشد. شاید بنده هم که دارم با شما درباره گرانی‌ها حرف می‌زنم ممنوع‌التصویر شوم ولی باید درد مردم ایران را گفت.» همچنین سعید آذری مدیرعامل سابق فولاد خوزستان کاپیتان استقلال را فراتر از یک قهرمان توصیف کرد.فرهادی مجیدی سرمربی آبی‌ها نیز پنج‌شنبه‌شب در نشست خبری بعد از بازی تیم خود با آلومینیوم اراک واکنش خود را نشان داد. او پس از سؤال خبرنگار برنامه فوتبال برتر از پاسخ دادن خودداری کرد و گفت: «وقاحت در چه حد که عکس کاپیتان تیم من را محو می‌کنید، من هیچ‌وقت جواب شما را نمی‌دهم. با چه رویی این کار را می‌کنید؟ وریا کاپیتان تیم من است. شما اجازه ندارید این کار را بکنید.»

علاوه بر فوتبالی‌ها برخی چهره‌های مشهور مثل پیمان معادی، شاهین صمدپور، مهناز افشار و … به‌حمایت از وریا غفوری برخاستند.

ظاهرا چنین واکنش‌هایی منجر به عقب‌نشینی مسئولان دولتی صداوسیما و برنامه فوتبالی شبکه سه شد و نهایتا تصویر کاپیتان استقلال بر دکور پنج‌شنبه‌شب برنامه فوتبال برتر نقش بست.

این اولین بار نبود که وریا در انتقاد به حاکمان و مسئولان حکومتی در کنار مردم معترض و حق‌طلب قرار می‌گرفت.

وریا غفوری پیش‌از این نیز موضع‌گیری‌های دیگری در موقعیت‌های مختلف سخن‌گوی مردم شده بود. بیش از دو سال پیش وقتی «سحر خدایاری» معروف به «دختر آبی» هوادار تیم استقلال به‌خاطر راه ندادن رنان به مسابقات فوتبال خودسوزی کرد، کاپیتان استقلال پیراهن‌هایی با نام و یاد دختر آبی را در بین هم‌تیمی‌های خود پخش کرد و از آن‌ها خواست پیش از بازی استقلال و نفت مسجدسلیمان با آن عکس بگیرند. وریا هم‌چنین درباره مسائلی چون ماجرای هواپیمای اوکراینی و مواضع مسئولان سیاسی حکومت، واکنش‌هایی از خود نشان داد که در زمان خود خبرساز شد.

موضوعی که به نظر برخی از جمله خود وی، سبب شده تا با وجود شایستگی‌های فنی به تیم ملی دعوت نشود. وریا درباره این موضوع قبلاً گفته بود: «از خیلی وقت پیش روی اسم من خط قرمز کشیدند در غیر این صورت بحث نبودن من در فهرست جدید تیم ملی هیچ توجیه فنی ندارد. به‌ نظر من این مسئله فوتبالی نیست و نمی‌تواند ریشه‌های فوتبالی داشته باشد.»

به‌جز مسائل مطرح‌شده اخیر، وی به دنبال بیان این مواضعش سال ۱۳۹۸ به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود.

خیزش اخیر علیه وریا به دلیل مواضع مختلف وی درباره مسائل اجتماعی نظیر مرگ سحر خدایاری ملقب به دختر آبی، کولبرها، ریزش متروپل، گرانی‌ها و غیره ربط دارد. غفوری مدت‌هاست که با دوربین‌های صداوسیما هم مصاحبه نمی‌کند و برخی مواضع انتقادی او را به اصالت «کرد» او ربط داده‌اند.

وریا غفوری ستاره و کاپیتان است چه در استقلال و چه در تیم دیگری، شاید کسی . در راس همه حاکمیت تصور نمی‌کرد او با بستن بازوبند کاپیتانی تبدیل به چنین چهره‌ای محبوب و مردمی و مورد علاقه‌ای بین طرفداران فوتبال و نه فقط استقلالی‌ها بشود. وریا که حالا به واسطه مواضع و حساسیتش به موضوعات اجتماعی مورد تمجید و ستایش جامعه قرار می‌گیرد، فوتبالیستی است که حتی علاقمندان به تیم مقابل هم او را تشویق می‌کنند و برایش هورا می‌کشند. در چنین روندی وریا با همین مواضع و خطوط قرمز حاکمیت مورد نکوهش و شاید تنبیه هم قرار گرفته اما از مواضع خود کوتاه نیامده و عدول نکرده است.

وریا نه تنها در نزد مردم کرد، بلکه در نزد مردم سراسر ایران، قابل احترام است و جایگاه خاص خود را دارد. اغراق نیست اگر بگوییم این اسم برازنده بازیکنی است که اهل مطالعه است، خودش می‌گوید دوست دارد تحصیلاتش را ادامه بدهد و آرمان‌ها و آرزوهایش با بیش‌تر ستاره‌های کنونی فوتبال متفاوت است.

بازیکنی که دوران فوتبالی‌اش را بعد از این‌که استعدادش در سنندج کشف شد در سال ۱۳۸۲ در تیم پیکان ادامه داد اما نداشتن خوابگاه و محل اسکان او را بار دیگر به زادگاهش بازگرداند اما او ثمره تلاش و هدف‌جویی‌اش را در سال ۱۳۸۳ با وجود این که در تیمی عضویت نداشت با قبولی در تست جوانان ایران گرفت تا بتواند در بازی‌های آسیایی نیز عضو آن تیم لقب گیرد. وریا که دوران فوتبالی‌اش با بیش‌ترین سکوت و کم‌ترین حواشی در تیم‌های پاس تهران، پاس همدان، شهرداری تبریز، نفت تهران و سپاهان اصفهان همراه بود، ناگهان از سه سال قبل در متن موج‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در بین ورزشی‌ها حضور یافت و از یک‌سو مورد تشویق افکار عمومی و از سوی دیگر با ترفندها و تهدیدها و سناریوهای سیاه حکومتیان مورد توجه قرار گرفت.

اما در ادامه؛ همان جایی که به‌نظر می‌رسید به‌عنوان یکی از ستاره‌ها شانس اصلی حضور در جام جهانی لقب گیرد اما مرد پرتغالی نامش را از فهرست خط زد تا او در ادامه، اعتراض خاموش خود را با قراردادن آهنگ «خون بازی» و بخشی از آن که «آخرین سنگر سکوته – حق ما گرفتنی نیست» است در اینستاگرامش به نمایش بگذارد.

فارغ از تمامی جار و جنجال‌ها؛ وریا در سی و اندی سالگی هنوز ماجراجویی‌های بزرگی در ذهن داشت. شاید او  به فکر صعود به جایگاهی بود که هیچ‌کس فکرش را نمی‌‌کرد.

فرصت مطالعه‌ای که در روزهای سخت و کسالت‌آور در قرنطینه و روزهای کرونایی نصیب وریا غفوری شده به مطالعه بپردازد.

برخی اوقات دیدگاه‌هایی از سوی بازیکنان در صفحات مجازی انتشار می‌یابد چیزی فراتر از کپی آن‌ها از جمله فیلسوفانه و بدون مطالعه از بخشی از یک کتاب یا … باشد اما در این مورد وریا متفاوت است و در کتاب‌خانه او انبوهی از کتاب‌های قابل اعتنا جلب توجه می‌کند.

در این میان چشمان رنگی برادین و بارین؛ فرزندان وریا؛ این قابلیت را دارد که در شب و روز دو رنگ متفاوت داشته باشد. رادین: چشم‌های من در شب و روز رنگ‌شان فرق می‌کند…‌(به نقل از یکی از رسانه‌ها)

وریا امیدوار است که روزی رادین نیز بتواند مسیر فوتبالی‌اش را دنبال کند.

بارین: بابا وریا می‌گوید او برخلاف کودکان هم سن و سالش علاقه زیادی به عروسک ندارد و … بارین دخترک چشم رنگی وریا در بیش‌تر زمان تمرین دور پدر می‌چرخد و با زبان شیرین نقش دستیاری خود را ایفا کرد.

به نوشته رسانه‌ای، وریا، گزیده‌ای از اتفاقات را یادداشت می‌کند تا شاید روزی یک زندگی‌نامه حرفه‌ای را به قلم خودش در اختیار فوتبال‌دوستان قرار دهد.

حضور میلیونی هوادارها در صفحه اجتماعی وریا، او را ناگزیر به استفاده از موبایل و شبکه‌های اجتماعی و موضع‌گیری در برابر تحمیل بی‌حقوقی‌ها به مردم می‌کند و همین امر سبب می‌شود که حاکمیت و نهادهای امنینی آن، به عناوین مختلف او را تحت فشار قرار دهند.

در ادمه سناریوسازی ها علیه خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در خبری که شامگاه سه‌شنبه، ۷ تیر ۱۴۰۱، منتشر کرد، ادعای جدایی وریا غفوری، کاپیتان تیم استقلال، از این تیم را پیش کشید. بر اساس این خبر، وریا غفوری از مدتی قبل منتظر تماس مسئولان باشگاه استقلال بود تا قراردادش را تمدید کند و مسئولان استقلال نیز گفته بودند که شرط تمدید قرارداد غفوری، تایید ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی آبی‌پوشان، است. بنابر ادعای این خبرگزاری، از آن‌جا که مسئولان باشگاه استقلال با وریا غفوری تماس نگرفته‌اند، او می‌خواهد از این تیم جدا شود. 

کاپیتان تیم استقلال تاکنون این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است اما به‌نظر می‌رسد نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران پروژه حذف وریا غفوری را کلید زده‌اند و قصد دارند مسئولیت آن را هم به گردن مربی خارجی آبی‌پوشان بیندازند.

وریا غفوری روز یک‌شنبه ۵ تیر ماه، در اینستاگرام، متنی منتشر کرد که واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی احتمال جدایی اجباری وریا غفوری از تیم استقلال را مطرح کردند. کاپیتان تیم استقلال در این استوری، با کنایه‌ای معنادار به ماموران امنیتی نوشته بود: «گرچه آهسته و یواشکی قدم برداشتید، رد چکمه‌های شما در ساحل آبی و آرام‌بخش ما پاک نخواهد شد.»

نگاه وریا غفوری به مسایل اجتماعی و سیاسی نه تنها با ورزشکاران و سلبریتی‌های نزدیک به حکومت، در فوتبال ایران متفاوت است؛ بلکه می‌توان گفت رفتار، نوع نگاه و اعتراض‌های مدنی‌اش، او را از سایر ورزشکاران نیز جدا می‌کند.

برای جامعه ایران، نمونه‌های مشابه وریا غفوری چندان زیاد نیستند.

در نسل قبل‌تر از وریا غفوری، می‌توان «علی دایی» و «علی کریمی» را دید که هر دو، از تمامیت فوتبال ایران رانده و دور شده‌اند.

واکنش‌های مدنی وریا غفوری:

وریا غفوری در سال جاری نیز که ماموران انتظامی در ورزشگاه مشهد با پاشیدن اسپری فلفل به زنان و کودکان همراه‌شان مانع ورود آنان به ورزشگاه شدند، این اقدام را «شرم‌آور» خواند و نوشت: «به‌عنوان یک فوتبالیست واقعا شرمنده می‌شوم که در دورانی بازی می‌کنم که مادران و خواهران حق ورود به ورزشگاه را ندارند.»

کاپیتان تیم استقلال تهران اردیبهشت امسال بعد از بازی تیمش مقابل فولاد خوزستان هم در حمایت از اعتراض‌های مردمی به‌ویژه در خوزستان گفت «این حق مردم ایران است که سعادتمند زندگی کنند» و افزود: «من نمی‌دانم، مسئولین شرمنده نمی‌شوند این موقعیت و وضعیت را می‌بینند؟»

وریا غفوری هم‌چنین گفته که وقتی صحبت از مسائل اجتماعی و مدنی می‌شود، فوتبال دیگر در اولویت او نیست و از جایگاه خود برای بیان خواسته‌های هواداران خود استفاده می‌کند.

واکنش به آتش‌سوزی مدرسه دخترانه «اسوه حسنه» زاهدان و کشته شدن شماری از دانش‌آموزان این مدرسه در سال ۱۳۹۷.

اعتراض به جمله «جواد ظریف» در سال ۱۳۹۷ که گفته بود: «ما و مردم ایران افتخار می‌کنیم که به خاطر دفاع از مردم فلسطین و لبنان تحت فشار هستیم.» غفوری در صفحه اینستاگرام شخصی خود نوشت: «آن‌هایی که به خاطر حمایت از مردم مظلوم فلسطین، یمن و لبنان زیر فشار هستند، شما نیستید، مردم ایران هستند.»

کنایه به گرانی سکه و دلار در سال ۱۳۹۸ با این عبارت در فضای مجازی؛ «جمهوری خوب، اسلامی خوب، ایران بهترین. فقط دلیل این همه مشکلات و فقر مردم ایران چیست؟»

استفاده از عبارت «برای این کشور باید خون گریست» در استوری اینستاگرام پس از ابلاغ رای «فساد فی‌الارض» و «محاربه با خدا» به پنج فعال محیط زیست.

بارها اعتراض به وضعیت معیشتی و سلامتی «کولبران» در کردستان و درخواست برای پایان دادن به تیراندازی به سوی آن‌ها طی چهار سال اخیر.

واکنش به خودسوزی «سحر خدایاری» ملقب به دختر آبی و اعتراض به شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، بخشی از مهم‌ترین رفتارهای مدنی کاپیتان استقلال در سال ۱۳۹۸ بود.

سال ۱۳۹۹ وریا غفوری تنها بازیکن فوتبال ایران شد که به قتل «نوید افکاری» توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی واکنش نشان داد. او در توییتر خود نوشت: «فکر، اندیشه و آزادی، قابل اسارت نیست نه با زندان نه با اعدام. ذات انسان مطالباتی دارد که هیچ وقت خاموش نمی‌شود.»

صحبت‌های وریا غفوری البته واکنش‌‌برانگیز بوده است. بیستم بهمن ۱۳۹۷، آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر حکومت اسلامی در سخنرانی خود گفت: «به ورزشکارانی که از امنیت کشور استفاده می‌کنند و کار و ورزش خود را انجام می‌دهند و بعد نمکدان می‌شکنند، هشدار می‌دهم که یادشان نرود که امنیت چه‌طور به دست می‌آید.»

روی صحبتش با «علی کریمی»، بازیکن سابق «پرسپولیس» و وریا غفوری، کاپیتان استقلال بود.

«وریا غفوری» کاپیتان تیم فوتبال استقلال، با انتشاری متنی در صفحه اینستاگرام خود، به‌صورت رسمی اعلام کرد که از این تیم جدا شده است.

سردار «مصطفی آجرلو» از فرماندهان سپاه پاسداران مدیرعاملی باشگاه استقلال را برعهده دارد و برادرزاده او «سعید آجرلو» سردبیر مجله «مثلث» و از اصول‌گرایان تندرو، در فصل جاری وظیفه نقل و انتقالات باشگاه استقلال را برعهده دارد.

باشگاه استقلال تهران که حاضر به تمدید قرارداد با وریا غفوری برای فصل جدید نشده، در حال حاضر زیر نظر مصطفی آجورلو در سمت مدیرعامل اداره می‌شود که از اعضای پیشین سپاه پاسداران است.

سردار «مصطفی آجرلو»، مدیرعامل باشگاه استقلال، از تندروترین فرماندهان سپاه پاسداران در تاریخ ورزش ایران است. نام مصطفی آجرلو از آخرین سال‌های دهه ۷۰ خورشیدی تاکنون، در نیروی انتظامی، شهرداری تهران و سپاه پاسداران با نام «محمدباقر قالیباف» و واژه «فساد مالی» پیوند خورده است.

از قرار گرفتن نامش در فهرست املاک نجومی تا قطع کردن درخت‌های «باغ مسجد گیاهی و باغ گیاهی» نیاوران برای «مجتمع تجاری ارگ تجریش» یا هدیه دادن یک واحد ۲۰۰ متری به هفته نامه «مثلث» به مدیرمسئولی خودش و سردبیری برادرزاده‌اش از سوی شهرداری منطقه شش، فقط گوشه‌ای از مفاسد اقتصادی اوست.

مصطفی آجرلو، از سال ۱۳۸۹ با حکمی از سوی «حسین هدایتی» مالک وقت باشگاه استیل‌آذین و یکی از مفسدین اقتصادی، مدیرعاملی این باشگاه را برعهده گرفت. مرداد همان سال، او تصمیم می‌گیرد «علی کریمی» کاپیتان آن روزهای استیل‌آذین را به دلیل «روزه‌خواری» در ماه رمضان از این باشگاه اخراج کرد. علی کریمی در زمان تمرین، آب نوشیده بود.

آجرلو در گفت‌وگویی که توسط «عادل فردوسی‌پور» در برنامه ۹۰ پخش نشد، علی کریمی را «منافق» خواند.

او در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ مدیرعامل باشگاه تراکتور تبریز شد. خرداد سال ۱۳۹۵ آجرلو قرارداد اولیه با «آرزداد هارویان» ملی‌پوش باسابقه و ستاره تیم ملی ارمنستان با باشگاه تراکتور را فسخ می‌کند. او در بیانیه‌ای نوشت: «برای وحدت آذری‌های عزیز کشورم به تبریز آمدم. به شدت معتقدم پیوستن یک بازیکن ارمنی می‌تواند اتحاد میان ترک‌ها را تهدید کند و به همین دلیل قرارداد با آرزداد هارویان منتفی خواهد بود.»

آجرلو را طی سال‌های اخیر، برادرزاده‌اش «سعید آجرلو» در تمامی باشگاه‌های فوتبال همراهی کرده است. سعید آجرلو در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ سردبیری خبرگزاری «ایپنا» را که توسط مصطفی آجرلو با بودجه نیروی انتظامی در باشگاه پاس راه‌اندازی شده بود، برعهده داشت. سپس سال ۱۳۸۴ هم‌زمان با انتصاب محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار و سردار آجرلو به عنوان رئیس سازمان ورزش شهرداری، سردبیری روزنامه همشهری ورزشی را به دست آورد.

مرداد سال ۱۳۸۸ هفته‌نامه تحلیلی سیاسی مثلث با مدیرمسئولی مصطفی آجرلو و سردبیری سعید آجرلو روی کیوسک روزنامه‌‌فروشی‌های ایران می‌آید. هفته‌نامه‌ای که قرار بود بازوی رسانه‌ای جدیدی برای محمدباقر قالیباف باشد؛ اصول‌گرا و تندرو.

انتشار تصاویری از سعید آجرلو کنار «ریکاردو ساپینتو» در صفحه اینستاگرام این سرمربی پرتغالی نشان می‌داد برادرزاده سردار آجرلو، نقش دلال را برای عمویش بازی کرده است. رسانه طرفداری در ایران مدعی شده بود، سردار آجرلو در تمام روزهای پیش از انتخاب سرمربی استقلال ادعا می‌کرده «نماینده تام‌الاختیار و امین» او در حال مذاکره با مربیان است.

از سعید آجرلو که در فضای نوشتاری و مجازی به عنوان یکی از تحلیل‌گران اصول‌گرا و وابسته به محمدباقر قالیباف شناخته می‌شود، نیز به‌عنوان یکی از مخالفان حضور وریا غفوری در تیم استقلال نام می‌برند.

پس از گذشت چند روز از این‌که وریا غفوری اعلام کرده بود برای تماس باشگاه استقلال و آغاز مذاکرات جهت تمدید قرارداد منتظر خواهد ماند، نهایتا هیچ تماسی با او گرفته نشد.

در پی انتشار خبر تمدید نشدن قرارداد وریا غفوری، هواداران تیم استقلال در کنار دوستداران وریا غفوری در شبکه‌های اجتماعی، با یادآوری برخی موضع‌گیری‌های اجتماعی و سیاسی او در حمایت از اعتراضات مردم ایران، هشتگ «وریا تنها نیست» را ترند کردند.

این در حالی است که این بازیکن ۳۵ ساله که شش سال پیش با جدایی از تیم سپاهان به جمع آبی‌پوشان تهران پیوسته بود و کسب عنوان قهرمانی جام حدفی و لیگ برتر فوتبال را هم در سابقه‌اش داشت، پیش‌تر بارها اعلام کرد بود که هیچ تمایلی به جدایی از استقلال ندارد.

در پایان می توان تاکید کرد که کاپیتان ۳۵ ساله تیم استقلال اهل سنندج است و ۲۷ بازی ملی را در کارنامه ورزشی خود دارد. وریا در موقعیت‌ها و رویدادهای مختلف اجتماعی کنار مردم ایران ایستاد و به سیاست‌های حکومت اعتراض کرد. غفوری چندی پیش، پس از شایعاتی که درباره مهاجرتش از ایران مطرح شد، شعر «ریشه در خاک» فریدون مشیری را در حساب اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و زیر آن هم نام «کوردستان» با «واو» را هشتگ کرد. 

این اقدام خشم برخی مقام‌های حکومتی را در پی داشت. رستم قاسمی، از فرماندهان ساق سپاه پاسداران و وزیر راه و شهرسازی فعلی دولت ابراهیم رئیسی، در توییتی کنایه‌آمیز ، ادعا کرد: «برای هر سانت خاک پاک وطن خون دادیم تا نقشه شیر غران ایران به اندازه یک وجب هم تغییر نکند. سیلی مردم غیور ایران هم سهم کسانی است که پای زبانشان از گلیم شعورشان بیش‌تر دراز شده و حرف از تجزیه می‌زنند و فکر می‌کنند همه‌چیز مثل فوتبال یک بازی است.»

کسی که خود او و هم‌دوره‌ای‌هایش در سپاه جهل و جنایت و ترور و غارت و رییس‌اش ابراهیم رئیسی، جای جای سراسر ایران را با ریختن خون مردم بی‌گناه و بی‌دفاع رنگین کرده‌اند و با غارت اموال عمومی، اکثریت مردم ایران را به خاک سیاه نشانده‌ و به نان شب‌شان محتاج کرده‌اند و…

وریا غفوری پس از حواشی به‌وجودآمده درباره این توییت، در یک مصاحبه تصویری گفت که «تجزیه‌طلب» و «وطن‌فروش» نیست؛ با وجود این، نهادهای امنیتی که از مدت‌ها پیش از سخنان و انتقادهای تندوتیز کاپیتان استقلال عصبانی بودند، به چیزی جز حذف وریا غفوری راضی نشدند.

این‌طور به‌نظر می‌رسد که قصد دارند برای توجیه حذف کاپیتان تیم استقلال، ماجرا را به سرمربی خارجی نسبت دهند؛ در حالی‌ که وریا غفوری بعد از بازی آخر لیگ برتر فوتبال که هنوز سرمربی جدید انتخاب نشده بود، در مصاحبه‌ای افشا کرد مسئولان باشگاه استقلال قرارداد دیگر بازیکنان تیم را تمدید کرده‌اند اما حتی با او تماس هم نگرفته‌اند. وی در همین مصاحبه گفته بود: «کم‌ترین انتظارم این بود که باشگاه به‌عنوان کاپیتان برایم شان و احترامی قائل می‌شد.»

غفوری پس از حضور در جشن قهرمانی تیم استقلال در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، در مصاحبه‌ای با اشاره به فاجعه فروریختن ساختمان متروپل، گفته بود: «برای ما بیش‌تر شبیه مراسم بود، جشن نبود. ته دل‌مون غمی بزرگ بود برای مردم آبادان.»

در ادامه این جار و جنجال علیه وریا غفوری، هواداران استقلال با تجمع در مقابل این باشگاه نسبت به جدایی وریا غفوری واکنش نشان دادند. معترضان با شعار علیه آجورلو خواستار بازگرداندن این بازیکن به استقلال شدند. تعدادی از هواداران استقلال، کاغذ‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود وریا تنها نیست. با توجه به این‌که باشگاه استقلال تمایلی به ادامه همکاری با غفوری ندارد، این بازیکن به زودی تیم جدید خود را معرفی خواهد کرد. از فولاد خوزستان و سپاهان به عنوان تیم‌‌های جدید این بازیکن یاد می‌شود که باید دید در نهایت به کدام یک از این دو تیم خواهد رفت. شاید هم اتفاقاتی رخ دهد که وریا غفوری بدون تیم بماند و با همین وضعیت، اجبارا از دنیای فوتبال خداحافظی کند.

این که آیا وریا از استقلال حذف خواهد شد یا نه یک بحث دیگر است، اما مردم آزاده و طرفدارانش در کنار این قهرمان خود خواهند ماند و از او حمایت خواهند کرد!

 بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

پنج‌شنبه نهم تیر ۱۴۰۱ – سی‌ام یونی ۲۰۲۲

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)