آژانس به ایران: همین الان به میزمذاکرات برجام برگردید

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در روز دوشنبه ۲۳ خرداد اعلام کرد که اقدامات حکومت ایران در واکنش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسائل موجود و بازگشت به توافق هسته‌ای را سخت‌تر کرده است.

بلینکن که در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه کره جنوبی در واشینگتن سخن می‌گفت بار دیگر تاکید کرد که اکنون به حکومت ایران بستگی دارد که آیا خواستار از سرگیری برجام هست یا نه و باید در این ‌باره تصمیم بگیرد.

بلینکن با اشاره به مذاکرات طولانی با حکومت ایران گفت که واشینگتن مسئله بازگشت به توافق هسته‌ای را کاملا بررسی کرده و از جمله با شرکای اروپایی خود، اتحادیه اروپا و چین و روسیه همکاری بسیاری کرده تا بلکه امکان این امر فراهم شود.

وی افزود اکنون دیگر کاملا به حکومت ایران بستگی دارد که تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد توافق برجام از سر گرفته شود یا نه چرا که بیشتر راه طی شده است.

اتهامات از سوی حکومت ایران

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران اعلام کرد که قطعنامه اخیر شورای حکام در مسیر توافق حکومت ایران و آژانس «خلل ایجاد کرده» و حکومت ایران نمی‌توانست «اقدام سیاسی و غیرفنی آژانس» را بدون پاسخ بگذارد. [ایران در مذاکرات هسته ‌‌ای کاری که نباید را کرد]

سعید خطیب‌زاده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن را به تأثیرپذیری از خارج از آژانس متهم کرد و گفت که صدور قطعنامه و «تغییر لحن مدیرکل آژانس» در سخنانش در پارلمان اروپا، «نشان می‌دهد که دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است».

خطیب‌زاده با اشاره به سفر مدیرکل آژانس به اسرائیل، رافائل گروسی را متهم کرد که ساختار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در اختیار اسرائیل قرار داده و به این سفر «به اعتبار آژانس ضربه زده است»

درخواست رافائل گروسی از حکومت ایران برای بازگشت به برجام

از سوی دیگر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه ۲۲ خرداد از حکومت ایران خواست که «هم‌اکنون» به میز مذاکرات در وین بازگردد تا از بحرانی که ممکن است شرایط را برای نجات برجام «بی‌نهایت سخت‌تر» کند، جلوگیری شود.

رافائل گروسی با اشاره به این که ایران ۲۷ دوربین نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای تهران، نطنز و اصفهان را از کار انداخته است، افزود رخدادهای اخیر نشان داد که اعلام پایان ماموریت بازرسان بین‌المللی هیچ‌گاه کار درستی نیست و «اوضاع بیش از پیش دردسرساز می‌شود».

با قطع دوربین‌‌ها توافق احیای برجام را از نظر فنی غیرممکن است

رافائل گروسی همچنین در مصاحبه‌ای به سی‌ان‌ان گفت حذف ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران «بسیار نگران‌کننده» است و نبود تصاویر سایت‌های هسته‌ای ایران توافق احیای برجام را از نظر فنی غیرممکن می‌کند.

در همین حال نشنال امارات اعلام کرد آژانس می‌گوید اقدامات حکومت ایران نجات توافق اتمی ۲۰۱۵ را «بسیار دشوار» می‌کند

سایت نشنال امارات روز ۲۳ خرداد در گزارشی از سخنان رافائل گروسی با سی.ان.ان نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حکومت ایران خواست مذاکرات هسته‌یی را «هم‌اکنون» از سر بگیرد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید اقدامات (انجام شده) نجات پیمان هسته‌یی ۲۰۱۵ را «بسیار دشوار» می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) از حکومت ایران خواسته است که مذاکرات را «هم‌اکنون» از سر بگیرد و گر نه این خطر را دارد که ترمیم توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ را «بسیار دشوارتر» کند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌یی با سی.ان.ان، حذف دوربین‌ها را «اقدامی بسیار جدی» خواند… مذاکره کنندگان بارها ناامید شده‌اند و شکست نزدیک به‌نظر می‌رسد…

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)