افزایش ۳۰۰ درصدی اجاره بها

عبدالله اوتادی، عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اعلام کرد: به‌طور مستمر در مشاوران املاک شاهد این هستیم که مستاجران برای تأمین رهن و اجاره ماشین، دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند.

دولت باید پاسخگو باشد

عبدالله اوتادی یک عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در پرسشی درباره افزایش جهشی قیمت اجاره ‌بها و در پاسخ به این سؤال که اساساً مبنا و پایه افزایش نرخ اجاره‌ بها در فصل پیک نقل و انتقالات مستاجران چیست؟ اعلام کرد در مورد افزایش اجاره بهای مسکن، دولت باید پاسخگو باشد که برچه منطقی سقف افزایش اجاره ‌بها در کلان‌شهرها را ۲۵ درصد اعلام کرده، چرا که همین اجازه افزایش اجاره تا سقف ۲۵درصد، عامل افزایش قیمتها شده است.

افزایش ۳۰۰ درصدی اجاره در ۳ سال

وی در ادامه افزود: تنها در سه سال گذشته میزان افزایش اجاره‌ بها به ۳۰۰ درصد رسیده و بخش عمده‌یی از این عدد در همین چند ماه اخیر صورت گرفته و می‌توان گفت که میزان اجاره ‌بها در چند ماه گذشته به‌طور وحشتناکی افزایش یافته است.

وی افزود ما به ‌طور مستمر در مشاوران املاک شاهد این هستیم که مستاجران برای تأمین رهن و اجاره ماشین و دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند.

فروش اموال تا به کجا

اما سؤال اصلی این است که در این شرایط تورمی مستاجران تا کجا می‌توانند دارایی‌هایی مانند ماشین خود را بفروشند که بتوانند پول رهن را تأمین کنند و با توجه به ادامه کاهش توان خرید و درآمدها در سال‌های آینده برای تأمین هزینه رهن و اجاره چه اقدامی می‌توانند انجام دهند؟

این در حالی است که هر سال به ارزش دارایی مالکان و افرادی که از اجاره کسب درآمد دارند، بیشتر می‌شود بدون آنکه هیچ فعالیت اقتصادی در کشور انجام داده باشند.

بهای اجاره با نرخ روزانه دلار تغییر می‌‌کند

در یک ماه گذشته تنها تورم مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و روزانه به نرخ دلار اضافه می‌شود.

بنابراین در این شرایط بهای اجاره هم متناسب با همین جهش تورمی، افزایش پیدا می‌کند. [افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره بها در تهران و جیب خالی فرودستان شهری]

وی با بیان این‌که میزان افزایش اجاره بسیار بالاتر از نرخ ۲۵ درصدی اعلام شده از سوی دولت است، افزود: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که در منطقه‌یی مانند پیروزی واحد دو خانه با توان پرداخت ۵۰۰ میلیون رهن و ۴ میلیون تومان اجاره را

نداریم و شاهد شدت فشار به مستاجران هستیم و مالکان هم با در نظر گرفتن انتظار تورمی به‌ نحو کاملاً دلخواه قیمت‌های اجاره را تعیین می‌کنند.

کوچ مستاجران به سمت حاشیه تهران

اوتادی همچنین تاکید کرد که در حال حاضر شاهد کوچ مستاجران به سمت حاشیه تهران هستیم.

وی افزود امروز مستاجرانی که برای رهن و اجاره به املاکی‌ها مراجعه می‌‌کنند به صراحت اعلام می‌کنند برای اینکه بتوانند از پس پرداخت اجاره بر بیایند سه شغله کار می‌کنند.

اوتادی اضافه کرد امروز قیمت مسکن مهر در حاشیه تهران که در همان اواخر دهه ۸۰ چیزی کمتر از ۲۰ میلیون تومان بود به ۳.۵ میلیارد تومان رسیده است و وضعیت بازار مسکن را از روی همین نمونه می‌توان دید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)