جایگزیینی سپاه پاسداران در سوریه به جای نیروهای روسی

به دنبال اعلام خبر خروج نیروهای روسیه از سوریه و انتقال آنان به اوکراین این گمانه تقویت می‌شود که حکومت بشار اسد و به تبع آن حکومت ایران دست پایین را در سوریه داشته باشند.

در این شکی نیست عاملی که مانع از فروپاشی و سرنگونی بشار اسد در جنگ داخلی این کشور شد واردشدن نیروهای روسیه و کمک حکومت ایران و نیروهای تحت فرماندهی سپاه پاسداران از ملیت‌‌های مختلفی اعم از حزب الله لبنان تا نیروهای نیابتی سپاه از افغانستان، پاکستان و… بود.

در گذشت زمان توازن قوا به سوی حکومت بشار اسد چرخش کرد و دولت اسد توانست از طوفان تغییر در این کشور برهد.

مسکو و تهران چوب‌های زیر بغل بشار اسد

آشکارا روشن است که در این بین کمک‌های روسی و ایرانی به عنوان چوب‌های زیر بغل بشار اسد عمل کردند.

هر چند در این بین هر از گاهی حملات اسرائیلی نیروهای حکومت ولایت فقیه را مورد حملات هوایی قرار می‌دهد که کمیت و کیفیت آن نیز کم نیست اما بعد از خروج آمریکا از جبهه جنگ در سوریه،‌ اکنون خروج نیروهای روسیه از این کشور می‌تواند و باعث آن خواهد شد که حکومت ایران و همچنین حکومت بشار اسد در توازن قوا دست پایین را داشته باشند.

انتقال نیروهای روسی به اوکراین

اخیرا نشریه مسکو تایمز اعلام کرد که روسیه برای تقویت نیروهایش در جنگ با اوکراین، روند انتقال و خروج برخی از نیروهایش در سوریه را آغاز کرده است. پیش از این عمده قوای روسی در سال ۲۰۲۱ از سوریه خارج شده بودند.

این منبع افزوده است که پایگاه‌های نظامی تخلیه‌ شده روسی در اختیار نیروهای سپاه پاسداران و حزب الله لبنان قرار خواهند گرفت.

این منبع همچنین افزود که شماری از واحدهای نظامی روسیه به سه فرودگاه مدیترانه‌ای ناشناس منتقل شده و از طریق فرودگاه‌‌های آن مستقیما به اوکراین منتقل خواهند شد.

دیدار عجولانه و مخفی بشار اسد از تهران

این خبر در حالی در روز ۱۹ اردیبهشت توسط مسکو تایمز رسانه‌ای شد که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در روز ۱۸ اردیبهشت در دیداری ناگهانی و شتاب‌زده راهی تهران شد و با علی خامنه‌ای ولی فقیه حکومت ایران و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور حکومت ولایت فقیه دیدار و گفتگو کرد. [سفر مخفی بشار اسد به تهران و عصاکشی کوران!]

بسیاری از ناظران و تحلیل‌گران بر این باورند که دیدار بدون از پیش اعلام‌ شده‌ی بشار اسد به تهران و هم‌زمانی آن با اعلام خبر خروج نیروهای روسی از سوریه و انتقال آنها به اوکراین نه تنها اتفاقی نیست بلکه دقیقا مربوط به یکدیگر می‌باشد.

ناظران بر این باورند که در پی تصمیم روسیه برای خروج نیروهایش از سوریه، بشار اسد به سوی خامنه‌ای و حکومت ایران شتافته است تا جای خالی شده نیروهای روسی را نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی‌اش پر کنند.

بازی باخت ـ باخت

هر چند ممکن است که به نظر برسد که جایگزینی نیروهای سپاه پاسداران در سوریه با نیروهای روسی در ظاهر امر به نفع حکومت بشار اسد و همچنین حکومت ایران می‌باشد اما با نگاهی به انبوه حملات هوایی و موشکی اسرائیل به مواضع سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی‌اش در سوریه در سالیان اخیر که تقریبا تمامی آنها از سوی حکومت ایران بی‌پاسخ مانده است، می‌توان دریافت که این معادله چندان نیز به نفع بشار اسد و  حکومت ایران نخواهد بود.

علی‌الخصوص باید این نکته را نیز در نظر داشت که چتر حمایتی روسیه از روی سوریه و حکومت بشار اسد در حال برداشته شدن است و این امر دست اسرائیل را در حملات به نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی‌اش بیش از پیش بازتر می‌‌کند.

در آخرین نمونه از این سلسله حملات تنها یک روز پیش از سفر اسد به تهران رسانه‌های رسمی سوریه خبر از آن دادند که مواضع شبه نظامیان وابسته به حکومت ایران در استان دیرالزور مورد حملات هوایی قرار گرفته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)