پروژه اتمی خامنه‌ای به کجا خواهد انجامید؟

در حالی که مذاکرات بر سر پروژه اتمی حکومت ایران از ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۰ به حالت تعلیق درآمده است انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات، روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت به تهران سفر خواهد کرد. آیا سفر مورا به تهران برای خامنه‌ای فرجی خواهد داشت یا بن‌بست مذاکرات اتمی کماکان ادامه خواهد داشت؟

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که انریکه مورا به نمایندگی از جوزف بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر می‌کند تا پیشنهاد جدیدی را به حکومت ایران بدهد.

در این بین برخی از رسانه‌های حکومت ایران که وابسته به جناح خامنه‌ای و دولت رئیسی هستند اعلام داشته‌اند که حکومت ایران چنان تمایلی به سفر انریکه مورا نداشته است.

سیاست با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن

نمی‌توان بر سر این امر بر یقین بود چرا که در صورت بن‌بست ادامه‌‌دار مذاکرات اتمی، چرخش چرخ‌ها به نفع خامنه‌ای نخواهد بود و این بی‌توجهی بیشتر به سیاست با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن بیشتر شباهت دارد.

در این بین حکومت ایران و برخی جریان‌های قدرت و رسانه‌های آنها بر روی این گمانه تاکید دارند که حمله نظامی روسیه به اوکراین و بحران سوخت در اروپا، در حال حاضر به عنوان امتیازی برای حکومت ایران و یک امتیاز منفی برای طرف‌های غربی به خصوص کشورهای اروپایی می‌باشد که گرفتار بحران انرژی هستند و بر آنند تا با رسیدن به یک توافق احتمالی از بازار انرژی و سوخت حکومت ایران بهره‌مند شوند.

این امر جریان قدرت را بر آن می‌دارد تا در ظاهر امر، به سفر انریکه مورا بی‌توجهی نشان دهد در حالی که در پشت پرده به شدت به سفر مورا به تهران و بازشدن بن‌بست مذاکرات بر سر پروژه اتمی حکومت ایران نیازمند هستند.

بنا بر این بنا را بر بی‌توجهی و عدم رغبت به سفر انریکه مورا به تهران گذارده‌اند در حالی که به شدت به آن نیازمندند.

اظهارات طرف‌‌های غربی و اصرار بر حل بن‌بست پروژه اتمی حکومت ایران

اما در این بین بر کسی پوشیده نیست که با توجه به ضرب‌الاجل‌هایی که غرب به ویژه آمریکا و شاید شدیدتر از آن اسرائیل برای برنامه پروژه اتمی حکومت ایران گذاشته‌اند سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند آخرین شانس برای حکومت ولایت فقیه برای رسیدن به توافق و فرجی برای این حکومت باشد. [توافق برجام دور از چشم‌اندازها]

طرف آمریکایی در هفته‌های اخیر و در پی بن‌بست مذاکرات اتمی، این گزینه را بر روی میز گذاشته‌‌اند که برای هر دو شق رسیدن و عدم رسیدن به توافق آمادگی دارند و اهرم‌های دیگری برای مقابله با پروژه اتمی حکومت ایران در نظر دارند که این امر برای حکومت ولایت فقیه واهمه‌ برانگیز است و می‌تواند به استفاده از گزینه نظامی و اعمال تحریم‌های بیشتر تعبیر شود؛ اگر که تهدیدهای نظامی اسرائیل را نادیده بگیریم، ولو اینکه آمریکا و دولت بایدن نیز به صراحت تاکید داشته‌اند که به هیچ وجه به حکومت ایران اجازه نخواهند داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد.

مورا آخرین تلاش اروپایی برای خروج از بن بست مذاکرات وین

از سوی دیگر هم اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی که در یک سال گذشته نقش اصلی را در میانجیگری بین حکومت ایران و آمریکا داشته‌اند و هم حکومت ولایت فقیه به خوبی به این امر واقف هستند که اگر حکومت ولایت فقیه به سفر مورا واکنش مناسبی نشان ندهد و گام‌های در عمل موثری، برای حل بن‌بست مذاکرات بر سر پروژه اتمی‌اش برندارد اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی ذینفع در برجام عملا از میز مماشات با حکومت ولایت فقیه رهیده و به سوی میز آمریکا سوق داده خواهند شد.

روسیه و چرخش بازی به نفع خودش

این امر به وضوح به زیان خامنه‌ای و حکومت ولایت فقیه بوده است و در این زیان، عدم تمایل روسیه به حصول توافق برجام که ممکن است در صورت توافق، حکومت ایران جایگزین انرژی روسیه شود، آنهم در شرایط کنونی روسیه و مواجهه با بحران اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه نیز شریک است.

به بیان دیگر به نظر نمی‌رسد روسیه که باالفعل در میز حکومت ایران بازی می‌کرده‌ است در حال حاضر و به دلیل آنچه ذکر شد تمایلی برای حصول یک توافق بین حکومت ایران و غرب داشته باشد.

به بیانی صریح‌تر می‌‌توان گفت در صورتی که خامنه‌ای و حکومتش به سفر مورا واکنش مناسبی نشان ندهند آخرین لگد را به شانس خود برای رسیدن به یک توافق احتمالی خواهند زد.

به هر حال به نظر می‌رسد سفر مورا به تهران سرنوشت مذاکرات بر سر پرونده و پروژه اتمی حکومت ایران را تعیین تکلیف خواهد کرد و باید منتظر ماند و دید که سفر مورا به کجا خواهد انجامید؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)