بحران‌های پیش روی حکومت ایران

نگاهی گذرا به سیر تحولات و وقایع هفته‌های اخیر بارز می‌نماید که حکومت ایران در حال حاضر در گردابی از مخمصه‌های داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است.

بحران از همه سوی حکومت ایران را فرا گرفته است با وجود اینکه حکومت ولایت فقیه ادعا می‌کند که تحریم‌های بین‌المللی تاثیری بر اقتصادش نگذاشته‌اند، بیشتر از آن ادعا می‌‌کند که تحریم‌ها اقتصاد کشور را شکوفا! نیز کرده است.

در همین حال با لابی‌گری و پشتیبانی حامیانش در خارج از آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها دعوت می‌کند که به ایران سفر کرده و تاثیرات تحریم‌ها بر روی اقتصاد حکومت ولایت فقیه را بررسی کند.

حذف ارز ترجیحی و عاقبت حکومت ایران

در درون کشور حکومت ولایت فقیه با بحران‌‌های دیگر نیز روبرو است اعتراضات گسترش‌یابنده اقشار مختلف مردم که از گرانی و تورم جانشان به لبشان رسیده است و هر گاه فرصتی می‌یابند کف خیابان را محلی مناسب برای ابراز نارضایتی از حکومت می‌بینند و دست به تجمعات اعتراضی می‌زنند. اعتراضات گسترده روز کارگر که همراه با اعتراضات خروشان معلمان بود حاکی از خشمی انفجاری در داخل توده‌‌های مردمی است که هر آن منتظر انفجار می‌باشند.

از سوی دیگر دولت رئیسی با حذف ارز ترجیحی از دارو و کالاهای اساسی روندی را شروع کرده‌ است که به نظر می‌رسد پایانش چیزی شبیه به اعترضات آبان سال ۱۳۹۸ باشد.

گرانی‌های روزهای اخیر در داخل ایران باعث نارضایتی در میان اقشار ضعیف جامعه شده است و ادامه این روند باعث خشم بیشتر مردم خواهد شد.

بحران‌‌های خارجی حکومت ایران

در سیاست خارجی نیز حال و روز حکومت ایران بهتر از وضعیت داخلی آن نیست. مذاکرات به بن‌بست رسیده اتمی که در هفته‌‌های اخیر موضوع بحث سیاست خارجی حکومت ولایت فقیه و قدرت‌‌های جهانی بوده است نیز عرصه را بر حکومت ایران تنگ کرده است.

سنای آمریکا در روزهای اخیر دو مصوبه را جهت عدم لغو تحریم‌های سپاه پاسداران و تحریم‌های مربوط به تروریسم به تصویب رسانده و کار دولت بایدن و هم زمان کار حکومت ایران را با دشواری‌های مضاعفی روبرو ساخته است. [دولت بایدن زیر فشار همه جانبه سنا در مورد توافق اتمی]

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرد که از بهمن سال ۱۳۹۹ تاکنون ۱۰۷ مورد تحریم به تحریم‌های پیشین آمریکا علیه حکومت ایران افزوده است که ۸۶ مورد آن علیه سپاه پاسداران می‌باشد.

ند پرایس افزوده است از ابتدا برای دولت آمریکا روشن بوده است که بازگشت متقابل به پیروی از برجام هیچ گاه تضمین‌شده و مطمئن نبوده و بنابراین در مورد یک روش جایگزین با متحدان و شرکای آمریکا به توافق رسیده‌اند.

دبیرکل ملل متحد خواستار خلع سلاح حزب الله شد

در همین حال و در بعد سیاست خارجی حکومت ولایت فقیه این روزها برگ مهم دیگری نیز ورق خورد و آنتونیو گوترز دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار خلع سلاح حزب الله لبنان شریک استراتژیک حکومت ایران گردید.

گوترز که در روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت این اظهار نظر را ایراد داشت افزود که امکانات نظامی پیشرفته و قابل ملاحظه خارج از کنترل دولت لبنان مایه نگرانی جدی ملل متحد می‌باشد.

با نگاهی کوتاه بر سیاهه‌ای که شرح آن رفت بدیهی به نظر می‌رسد که حکومت ایران در گرداب مخمصه‌های بین‌المللی و داخلی گرفتار آمده است و دست و پا زدن در آن به بیشتر فرو رفتن در این گرداب منجر می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)