ممکن است به توافق برجام نرسیم

در روزهای اخیر طرف‌های ذینفع در برجام سخنانی ایراد کرده‌اند که به نظر می‌رسد توافق برجام را دور از چشم‌انداز قرار می‌دهد.

در روزهای اخیر پالس‌هایی از سوی مقامات آمریکایی ارسال شد مبنی بر اینکه مذاکرات پیرامون توافق برجام که از فروردین سال ۱۴۰۰ آغاز شده است به نتیجه دلخواه نرسیده و تلویحا اعلام کردند که مذاکرات اتمی با بن‌بست مواجه شده است.

دیگر مذاکراتی باقی نمانده است

پیش از آنکه مقامات آمریکایی در این مورد اظهار نظر کنند محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران پیش از این، اعلام کرده بود که دیگر مذاکراتی باقی نمانده است.

اما بعد از اظهارات اسلامی سخنان وی از سوی طرف آمریکایی نیز تایید شد از جمله ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که سرنوشت برجام نامشخص است و آمریکا برای دو حالت دستیابی یا عدم دستیابی به توافق برجام آماده است.

این امکان نیز وجود دارد که به توافق نرسیم

لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز در روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که در زمینه احیای توافق برجام هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده و ما هنوز توافقی نداریم و این امکان نیز وجود دارد که به توافق هم نرسیم.

هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد

وی افزود در مورد توافق برجام می‌توانم بگویم که ما در برخی مسائل به توافق رسیده‌ایم اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

گرینفیلد افزود طبعا در صورتی که دیپلماسی برای مذاکرات موفق نباشد ما به کار تنگاتنگ با شرکایمان ادامه می‌دهیم تا فشار را بر حکومت ایران افزایش دهیم.

نفس مصنوعی حکومت ایران به مذاکرات مرده برجام

پیش از اظهارات گرینفیلد اما حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه حکومت در اظهارات که نومیدی در آن موج می‌زد اعلام کرد که مذاکرات برای توافق برجام در وین متوقف نشده است و از طرق دیگری در حال انجام می‌باشد.

وی یکی از این راه‌ها را تبادل پیام‌های مکتوب بین ایران و آمریکا و از طریق نماینده اتحادیه اروپا دانست.

اما وی انگشت بر نکته‌ای گذاشت که نقطه بن‌بست مذاکرات توافق برجام به شمار می‌رود و آن لغو یک جانبه تحریم‌های آمریکا می‌باشد؛ امری که دولت بایدن تا کنون نشان داده است به آن تن نخواهد داد.

دو مصوبه سنای آمریکا فشار بر بایدن و حکومت ایران

در این بین فشار سنای آمریکا بر دولت بایدن نیز دلیل مضاعف است که لغو تمامی تحریم‌های حکومت ایران در دستور کار نخواهد بود.

سنای آمریکا با تصویب ۲ مصوبه در روزهای اخیر عنوان ساخت که تحریم‌های مرتبط با تروریسم و نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی باقی خواهد ماند. [دولت بایدن زیر فشار همه جانبه سنا در مورد توافق اتمی]

توافق برجام با حکومت ایران نزدیک به مرگ می‌باشد

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز اعلام کرد که توافق برجام با حکومت ایران نزدیک به مرگ می‌باشد اما غرب آماده خروج از آن نیست.

رویترز همچنین در مطلب دیگری از قول منابع غربی اعلام کرد که این کشورها امیدی به احیای توافق برجام ندارند.

هر چند این عدم خروج غرب در حال حاضر یک امتیاز مرحله‌ای برای حکومت ایران محسوب می‌شود اما در درازمدت به ضرر حکومت ایران خواهد بود.

چرا که آمریکا و دیگر کشورهای ذینفع در برجام تمامی راه‌های ممکن برای احیای توافق برجام را به مرحله آزمایش خواهند گذاشت اما از آنجا که که حکومت ایران خواسته‌های حداکثری دارد در نهایت امر امور به ضرر حکومت ایران تمام خواهد شد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)