هدف حکومت ایران از پذیرش گزارشگر سازمان ملل متحد

حکومت ایران در سال‌های اخیر سعی کرده است که گزارشگران سازمان ملل متحد را هم‌راستا با اهداف سیاسی و مطامع خویش سازد در حالی که در برخی از موارد حتی اجازه بازدید برخی از گزارشگرانی را که سازمان ملل مشخص کرده است را به ایران نمی‌دهد.

بیش از ۱۷ سال است که حکومت ایران به گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد اجازه بازدید از ایران را نداده است.

۱۷ سال ممانعت از ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران

ممانعت از سفر و حضور گزارشگران سازمان ملل در ایران به روشنی معنی و مفهوم مشخصی دارد؛ حکومت ایران از آن اباء دارد که در دیدار گزارشگران ویژه حقوق بشر، چیزهایی بر روی پرده ظاهر شود که رازهای حکومت ولایت فقیه را آشکار سازد. از این رو در بیش از ۱۷ سال گذشته هیچ یک از گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران اجازه سفر و حضور در ایران را نداشته‌اند.

این در حالی که به وضوح روشن است نقض حقوق بشر در ایران سیستماتیک و به روشنای روز می‌باشد؛ گزارشگران ویژه در امور ایران سالیانه گزارشاتی را به کمیته سوم حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می‌دهند که روشنگر بخش‌هایی از بسیار نقض حقوق بشر در ایران به شمار می‌رود.

در این بین حکومت ایران در یک تاکتیک «نعل وارونه زدن» گزارش گزارشگران سازمان ملل را سیاسی خوانده و از پاسخگویی در قبال درخواست‌هایی که گزارشگران سازمان ملل و مجامع حقوق بشری عنوان می‌سازند سر باز زده است.

سیاست یک بام و دو هوا

اما حکومت ایران در حالی که به رغم بارها درخواست از پذیرش سایر گزارشگران سازمان ملل متحد به ایران سر باز زده است، این بار با سفر آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها درباره ایران، اجازه داده است که به ایران سفر کند! [پشت پرده سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی خسارات تحریم‌ها]

نیازی به شرح و تفصیل نیست که هدف حکومت ایران از پذیرش این گزارشگر سازمان ملل چیست اما در این بین برخی موضوعات حائز اهمیت هستند که باید بدان‌ها اشاره کرد:

اول اینکه پذیرش یک گزارشگر سازمان ملل آنهم در امور تحریم‌ها، نشان از آن دارد که حکومت ولایت فقیه می‌خواهد در مورد تحریم‌های حداکثری از سوی آمریکا، مظلوم‌نمایی کند و از آب سفر گزارشگر ویژه امور تحریم‌ها برای خود ماهی لغو تحریم بگیرد؛ در این شکی نیست.

دوم آنکه چطور در ۱۷ سال گذشته همه گزارشات گزارشگران حقوق بشر در مورد ایران از دیدگاه حکومت ولایت فقیه سیاسی بوده و از ورود آنان به ایران جلوگیری به عمل آمده است، اما نوبت به گزارشگر سازمان ملل در امور تحریم‌ها که رسیده از این امر اظهار خرسندی و خشنودی موافقت کرده است؟!

ماهیگیری حکومت ایران ازآب گل‌آلود آلنا دوهان

از نظر دور نیست که حکومت ولایت فقیه در حالی که در سال‌های پیش این سیاست را پیش برده است که تحریم‌ها عامل اصلی گرانی و تورم در ایران هستند و خواستار آن بوده‌اند که تحریم‌ها لغو شوند اما در یک سیاست درست بین‌المللی در حفظ تحریم‌ها همیشه در لغو تحریم‌ها تا کنون ناکام مانده است.

این در حالی است که در یک بازی دوسویه حکومت ایران از طرفی اعلام می‌دارد که تحریم‌ها هیچ اثری بر روی اقتصاد کشور نداشته و از قضا اقتصاد کشور را شکوفا! کرده است و از سوی دیگر در سر بزنگاه‌ها ناله و فغان  واتحریما سر ‌می‌هند.

موضوع کاملا بدیهی و روشن است که حکومت ایران در نظر دارد تا با آوردن گزارشگر ویژه در امور تحریم‌ها به ایران و صحنه‌سازی برای وی این طور به سازمان ملل وانمود سازد که تحریم‌های بین‌المللی علیه حکومت ولایت فقیه بر روی معیشت مردم عادی تاثیر منفی گذاشته است در حالی که همگان به عینه دیدند هنگامی که پس از امضاء برجام در سال ۱۳۹۴ تحریم‌ها لغو و میلیاردها دلار پول به ایران سرازیر شد مردم ایران از آن خیر و بهره‌ای نبردند و این پول‌ها صرف مطامع حکومت ولایت فقیه گردید.

زیانکار سفر دوهان مردم ایران هستند

یک نکته دیگر را نیز باید در اینجا در نظر داشت که اگر حکومت ایران به سفر گزارشگر ویژه در امور تحریم‌ها اجازه سفر و حضور در تهران را می‌دهد چرا سال‌هاست به گزارشگر ویژه حقوق بشر اجازه سفر به ایران نداده است؟

زمین بازی کاملا روشن است؛ استفاده ابزاری از گزارشگر ویژه در امور تحریم‌ برای لغو یا تعلیق تحریم‌ها و سودبردن دوباره از میلیاردها دلار برای مطامع حکومت.

در این بین تنها کسانی که سرشان بی‌کلاه خواهد مانند مردم ایران خواهند بود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)