دولت بایدن، مذاکرات برجام و موانع سر راه

اکثریت سناتورهای آمریکایی در یک ائتلاف دوحزبی دو طرح پیشنهادی به سنای این کشور ارائه و به آن رای دادند که مشخص می‌سازد که سپاه پاسداران حکومت ایران کماکان باید در لیست سازمان‌‌های تروریستی خارجی بماند و همچنین تحریم‌های مرتبط با تروریسم پابرجا بماند.

شامگاه چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۶۶ سناتور جمهوریخواه و دمکرات سنای آمریکا مصوبه‌ای را در سنای ایالات متحده به تصویب رساندند که بر اساس آن خواستار این امر شدند تا دولت بایدن سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی ابقاء نماید.

سناتور جمهوریخواه جیمز لنکفورد رهبری ارائه این مصوبه به سنای آمریکا را بر عهده داشت و ۲۳ سناتور آمریکایی به این مصوبه رای منفی دادند.

درخواست ابقاء تحریم‌های مرتبط با تروریسم از دولت بایدن

سنای آمریکا همچنین به یک طرح دیگر با این هدف که تحریم‌های مرتبط با تروریسم حکومت ایران را حفظ می‌‌کند رای دادند.

این طرح که به ابتکار سناتور جمهوریخواه تد کروز ارائه شده بود مضاف بر حفظ و تقویت تحریم‌های حکومت ایران در رابطه با فعالیت‌‌های تروریستی این کشور، خواستار آن شده است همکاری‌های اقتصادی ـ نظامی چین با حکومت ایران هم مورد توجه قرار گیرد که این طرح نیز با رای مثبت ۸۶ سناتور و رای منفی ۱۲ سناتور به تصویب سنای آمریکا رسید. [سنای آمریکا؛ سپاه پاسداران و بانک مرکزی در لیست باقی می‌مانند!]

اجماع دوحزبی علیه دولت بایدن در سنای آمریکا

نکته حائز اهمیت در تصویب این مصوبه‌ها اجتماع دوحزبی و شرکت اکثریت سناتورهای دمکرات سنای آمریکا بود که این امر فشار بیشتری بر دولت جو بایدن خواهد گذاشت.

برخی از تحلیلگران، رای فراحزبی به لایحه آیین‌نامه پیشنهادی درباره لزوم باقی ماندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی و ابقاء تحریم‌های مرتبط با تروریسم را هشداری جدی به تیم مذاکره‌کننده دولت آمریکا به رهبری جو بایدن تلقی کردند.

سناتور با نفوذ دمکرات منندز بعد از تصویب این دو مصوبه اعلام کرد که این یک ابراز قوی احساسات ما در مورد این است که در چه وضعیتی با حکومت ایران قرار داریم و نگرانی اعضاء سنای از مسیر حرکت حکومت ایران در اینجا در ارتباط با حرکت آنان به سمت سلاح اتمی و تلاش ما جهت جلوگیری از آن می‌باشد.

واکنش دولت بایدن به تصویب این دو مصوبه

در پی تصویب این دو مصوبه در سنای آمریکا هر چند وزارت خارجه دولت بایدن در روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت در واکنش به این اقدام اعلام کرد که توافق برجام جامع‌ترین و بهترین راه برای جلوگیری حکومت ایران از دستیابی به سلاح اتمی است و برجام با عزم ایالات متحده برای مهار دیگر اقدامات شرورانه حکومت ایران منافاتی ندارد اما اجماع هر روز بیشتر شونده این  نگرانی را برای دولت بایدن یادآور می‌سازد که ممکن است سنای آمریکا بخواهد در مقابل حق وتوی دولت بایدن در مقابل سنا در صورت حصول احتمالی توافق ایستادگی کند و با دو سوم آراء ابتکار عمل را به دست سنا بسپارد.

اما در همین حال ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از قول دولت بایدن اطمینان دارد که حکومت ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد و «بهترین» راه برای حصول اطمینان در این مورد برجام می‌باشد.

اما با وجود زد و خوردها بین سنای آمریکا و دولت بایدن به نظر می‌رسد که دولت بایدن در زیر فشار همه‌جانبه‌ای از سوی سنای آمریکا مضاف بر مجلس نمایندگان قرار دارد که مانعی جدی برای دولت بایدن برای حصول یک توافق ضعیف با حکومت ایران می‌باشند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)