در چنین روزی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۲۷ توکل اسدیان در روستای گرزکل (در نزدیکی خرم‌آباد در استان لرستان) در خانواده‌ای سرشناس متولد شد.

او دارای مدرک لیسانس در رشته کشاورزی بود و پس از انقلاب در شرکت سهامی‌ کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه (استان خوزستان) مشغول به کار شد.
توکل اسدیان و همسرش فرخنده اعظمی – که دبیر دبیرستانی در دزفول بود – هر دو از خانواده‌ای سیاسی و از اعضای سازمان چریک های فدایی خلق بودند. آنها پیش از انقلاب، ۴ سال در زندان بودند.
توکل اسدیان پس از انقلاب عضو سازمان فداییان خلق اقلیت شد و در جریان انشعاب، علیه اکثریت موضع گیری کرد و از مواضع انقلابی سازمان دفاع نمود. بر اساس اطلاعات موجود،‌ در شهریور ۱۳۵۹ توکل از شغل مهندسی‌اش استعفا داد و یکسال در بروجرد مسئول سازمان فدائیان خلق شاخه لرستان بود در سال ۱۳۶۰ با خطرناک شدن شرایط برای مخالفان چپ به زندگی مخفی رو آورد و برای مدت کوتاهی بخاطر مسائل امنیتی به کمیته ی آذربایجان سازمان منتقل شد ولی بعد از مدتی دوباره به لرستان بازگشت او برای تبلیغ و دفاع از حیثیت سازمان در بین توده مردم در مراسم خاکسپاری و یادبود برادرزاده ‌و همرزمش رفیق سیامک اسدیان معروف به اسکندر که از فرماندهان شناخته شده ی فدائیان بود شرکت کرد و در این مراسم او و جمعی از رفقایش دستگیر شدند( سیامک اسدیان(اسکندر) در مهرماه ۱۳۶۰ در درگیری با سپاه در آمل کشته شد.)
توکل اسدیان که شخصیتی مملو از اطلاعات و بسیار حائز اهمیت بود در بازداشتگاه تحت شکنجه قرار گرفت وسرسختی او باعث شد تا مامورین اعتراف گیری در برابر مقاومت او خشمگین شوند و طولی نکشید تا در سوم آذر ماه ۱۳۶۰ کشته شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)