آژانس اتمی: در سه سایت ابهامات باقی مانده است

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است در ۳ سایت حکومت ایران ابهامات باقیمانده هنوز به قوت خود باقی مانده است با توجه به عدم همکاری حکومت ایران با جامعه جهانی این اقدام می‌‌تواند زنگ خطری برای حکومت ایران باشد.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گفتگویی با آسوشیتدپرس عنوان ساخته است که به دنبال پاسخ شفافی از سوی تهران در رابطه با وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی کشف شده در چند سایت ایران می‌باشد.

در سه سایت ابهامات باقی مانده است

مدیر کل آژانس اتمی در روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت اعلام کرد آژانس تحت مدیریتش هم چنان در تلاش است تا جواب‌های واضحی از تهران در مورد آثار اورانیوم غنی‌سازی‌شده با منشاء غیر طبیعی کشف شده در ۳ سایت هسته‌ای حکومت ایران دریافت کند.

پس از فروپاشی توافق برجام به دنبال خارج شدن آمریکا در زمان دونالد ترامپ از این توافق، همکاری حکومت ایران با آژانس اتمی به پایین‌ترین میزان ممکن تقلیل پیدا کرده است.

تا کنون به رغم تلاش‌های مدیر کل آژانس اتمی اما همکاری‌ها بین ایران و آژانس ناکام مانده و آژانس اتمی در تلاش است تا یک سری مسائل فنی از قبیل دسترسی مجدد به فیلم‌های دوربین‌های نظارتی در سایت‌های اتمی حکومت ایران را حل کند اما این تلاش‌ها تا کنون بی‌جواب مانده است.

زمان گریز اتمی حکومت ایران به چند هفته تقلیل پیدا کرده

این در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که زمان گریز اتمی حکومت ایران به چند هفته تقلیل پیدا کرده است که این امر بر دامنه نگرانی‌ها در بین قدرت‌های جهانی و از جمله آمریکا افزوده است. [چرا زمان گریز اتمی خامنه‌ای کم شده است؟]

در همین حال وال استریت ژورنال در روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت در گزارشی عنوان ساخت بر اساس گزارش سالانه دولت آمریکا در مورد پایبندی به توافق‌نامه‌های کنترل تسلیحات و عدم اشاعه، آمریکا به این نتیجه رسیده است که نگرانی‌های جدی در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده حکومت ایران وجود دارد.

ایران با آژانس همکاری نکرده است

این گزارش می‌افزاید حکومت ایران به طور کامل با آژانس اتمی که در تلاش برای بررسی فعالیت‌‌های محرمانه هسته‌ای احتمالی در ۴ سایت در سراسر ایران است همکاری نکرده است.

وال‌ استریت ژورنال استناد می‌‌کند که امتناع حکومت ایران از همکاری با آژانس اتمی در مورد سایت‌های مشکوک بهترین سیگنال برای نادرست بودن تمدید توافق اتمی می‌باشد.

این گزارش می‌افزاید اگر آمریکا نتواند تمام فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران را راستی‌آزمایی کند چگونه می‌تواند در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای با حکومت ایران مذاکره کند؟!

وال استریت ژورنال همچنین با استناد به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا می‌نویسد در حالی که حکومت ایران در حال حاضر در فعالیت‌‌های کلیدی مرتبط با طراحی و توسعه سلاح هسته‌ای مشغول است مذاکرات در مورد آن بی‌نتیجه خواهد بود.

گزارش می‌افزاید واشنگتن میزان فعالیت هسته‌ای حکومت ایران را نمی‌داند اما این عقیده را دارد که تهران در حال ساختن سلاح هسته‌ای نیست!

توافق با حکومت ایران هیچ تضادی را حل نخواهد کرد

این اظهارات در حالی است که سناتور با نفوذ دمکرات رابرت منندز در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با حضور تونی بلینکن اعلام کرد که توافق با حکومت ایران هیچ تضادی را حل نخواهد کرد.

وی افزود توافقی که مدتها در انتظار آن بودیم هیچ کاری برای تقویت منطقه‌ای در امنیت خاور میانه انجام نداد و چنین توافقی هیچ کاری برای مقابله با بی‌ثباتی توسط حکومت ایران در منطقه خاور میانه انجام نخواهد داد و در نهایت ما به این چالش اساسی حکومت ایران پاسخ قاطعی نداده‌ایم.

ایران نباید مسائلی خارج از برجام را در مذاکرات اتمی مطرح کند

از سوی دیگر ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد تنها در صورتی می‌توان به توافق با حکومت ایران دست یافت که این کشور آماده توافق باشد بدون اینکه مسائلی خارج از برجام را در مذاکرات اتمی مطرح کند.

وی اما در نهایت افزود ما به طور مساوی برای هر سناریویی آماده می‌شویم یعنی جهانی که در آن برجام را داریم و جهانی که در آن مجبوریم به دنبال ابزارهای دیگری باشیم.

این اظهارات نشان می‌دهد هر چقدر که حکومت ایران در برنامه هسته‌ای خود پیشرفت کرده باشد اما کماکان اراده‌ای برای متوقف‌کردن عزم این کشور برای رسیدن به سلاح هسته‌ای وجود دارد و این زنگ خطر را برای خامنه‌ای به صدا درآورده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)