زمان گریز اتمی ایران به چند هفته کاهش یافته است!

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید بعد از اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا معترف شد که فاصله حکومت ایران با تولید سلاح هسته‌ای به چند هفته کاهش پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد جهان به پایان روزهای بلاتکلیفی بر سر برنامه اتمی حکومت ایران رسیده است وقتی که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا شهادت داد که زمان گریز اتمی حکومت ایران به چند هفته کاهش یافته است.

فاصله ایران با تولید سلاح هسته‌ای به چند هفته کاهش یافته

پس از این اظهارات بلینکن، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتش اعلام کرد که قطعا آمریکا از اینکه فاصله حکومت ایران با تولید سلاح هسته‌ای به چند هفته کاهش یافته است نگران است.

وی با اشاره به اظهارات بلینکن افزود بنا به شهادت بلینکن زمان گریز اتمی حکومت ایران از حدود یک سال مندرج در برجام به چند هفته کاهش پیدا کرده است.

آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات اتمی آماده می‌کند

در همین حال برخی از رسانه‌ها و منابع دیپلماتیک از این خبر دادند که ایالات متحده خود را برای اعلام شکست مذاکرات اتمی با حکومت ایران آماده می‌کند و از سوی دیگر نیز اسرائیل نیز اخیرا اعلام کرده است که در حاشیه نمی‌ایستد و آزادی کامل دارد تا علیه این تهدید بسیار واقعی و وحشتناک اقدام کند.

اکنون وضعیت بحرانی است کشور سردمدار تروریسم در آستانه چند هفتگی رسیدن به گریز اتمی است و جهان تنها به نظاره آن ایستاده است. به جز تهدیدات اسرائیل که تازگی ندارد، عکس‌العمل مناسب دیگری از سوی دیگر کشورهای جهان دیده نمی‌شود.

اظهارات مطهری دال بر نیت ایران برای ساخت بمب هسته‌ای

این در حالی است که در روزهای اخیر علی مطهری از مهره‌های جناح مغلوب حاکمیت ایران به صراحت اعلام کرده است که قصد حکومت ایران از پیگیری برنامه هسته‌ای رسیدن به سلاح و بمب اتمی می‌باشد. [اعتراف علی مطهری به پروژه تولید بمب هسته ای]

در این بین و با وجود تهدیدهای مستمر کشورهایی چون اسرائیل این سوال مطرح می‌شود که چرا زمان گریز اتمی حکومت ایران کم شده است؟

مماشات عامل اصلی در کاهش زمان گریز اتمی ایران

به نظر می‌رسد دلیلی که پیش از همه خود را در اینجا نمایان می‌سازد این است که آمریکای بایدن و همچنین کشورهای اروپایی و همچنین روسیه و چین که بیشتر در زمین حکومت ایران بازی می‌کرده‌‌اند با وجود اینکه در نقل قول مدعی بودند که با هسته‌ای شدن ایران موافق نیستند اما در عمل سیاست قاطعی را علیه حکومت ایران پس از آنکه دولت ترامپ تحریم‌های حداکثری را پی گرفت از خود نشان ندادند.

این عدم واکنش قطعا به جری‌تر شدن خامنه‌ای در رساندن زمان گریز اتمی به چند هفته بسیار تاثیر دارد کما اینکه خامنه‌ای وقتی احساس می‌‌کند که در مقابل دیگر جاه‌طلبی‌های منطقه‌ایش مانند برنامه موشکی، تروریسم، دخالت در کشورهای همسایه سد سدیدی در مقابلش وجود ندارد و راه خود را هموار می‌بیند چه در این زمینه و چه در زمینه اتمی جری‌تر می‌شود و از قضا مماشات در موضوعات منطقه‌ای را معین عملی در رسیدن به کاهش زمان گریز اتمی به کار می‌بندد.

تاثیر بحران اوکراین بر کاهش گریز هسته‌ای حکومت ایران

به نظر می‌رسد در این بین خامنه‌ای از یک موضوع دیگر نیز سود می‌جوید و آن بحران اوکراین و تجاوز نظامی روسیه به اوکراین می‌باشد. این بحران در حالی که به موضوع اصلی روی میز جامعه بین‌المللی تبدیل شده است این تصور را برای خامنه‌ای و حکومتش ایجاد می‌‌کند که می‌تواند در پس پرده توجه بین‌المللی به بحران اوکراین، زمان گریز اتمی خود را کاهش دهد بی‌آنکه مجازاتی در قبال آن برایش در پی داشته باشد.

از سوی دیگر عامل عدم همکاری با آژانس و سردواندن آن و عدم صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس با این بهانه که مانعی بر سر راه مذاکرات عمل خواهد کرد خامنه‌ای را در برنامه هسته‌ای جری‌تر کرده است بی‌آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واقعا نظارت دقیقی بر برنامه اتمی حکومت ایران داشته باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)