دریاچه ارومیه رو به موت!

سالیانی است که موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه مشغله فعالان محیط زیست در ایران می‌باشد اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که این دریاچه رو به خشکی می‌رود.

اخیرا معاون فنی حفاظت از محیط زیست استان آذربایجان غربی وضعیت دریاچه ارومیه را بحرانی خوانده و اعلام کرده است که در سال جاری و با روند فعلی بخش جنوبی دریاچه ارومیه کاملا خشک خواهد شد. [فقر آب، سفره نگین آبی دریاچه ارومیه را کوچک تر کرد]

حجت جباری معاون فنی حفاظت از محیط زیست استان آذربایجان غربی ضمن اشاره به کمبود باران، دلیل خشکی قسمت جنوبی دریاچه ارومیه را عدم تامین حقابه مورد نیاز دریاچه ارومیه و اتمام برخی طر‌ح‌های احیاء وضعیت این دریاچه ذکر کرد که مجددا به بحرانی‌شدن وضعیت این دریاچه منجر شده است.

باروند فعلی بخش جنوبی دریاچچه ارومیه خشک می‌شود

جباری ضمن اشاره به کاهش آب ورودی به این دریاچه اعلام داشته است که اگر وضعیت فعلی ورود آب به این دریاچه ادامه یابد بخش جنوبی دریاچه ارومیه خشک خواهد شد.

جباری افزوده است حجم موجود آب این دریاچه در حال حاضر ۳.۱۱ میلیارد متر مکعب است و از نظر وسعت مساحت آبی دریاچه به ۲۴۸۹ کیلومتر مربع کاهش پیدا کرده است.

۱۰۱۵ کیلومتر مربع از مساحت آبی دریاچه ارومیه از بین رفته

وی افزوده است در سال آبی گذشته به میزان ۱۰۱۵ کیلومتر مربع از مساحت آبی این دریاچه از بین رفته است در حالی که میزان آب این دریاچه در سال گذشته برابر با ۵.۲۹ میلیارد متر مکعب بوده است.

جباری همچنین اعلام کرده است که در سال جاری آبی از ۳.۴ میلیارد متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه تنها ۷۰۰ میلیون متر مکعب به سوی دریاچه ارومیه رها شده است و تنها یک ماه دیگر فرصت باقی مانده است تا بقیه سهم حقابه دریاچه تا زمان ذوب‌شدن برف‌ها و رهاسازی منابع آبی به دریاچه افزوده شود.

مرکز بلاتکلیف آینده پژوهی

جباری همچنین در خصوص ارگان مشخص‌شده برای احیاء دریاچه ارومیه، یعنی مرکز آینده پژوهی این دریاچه، اعلام داشت که به جای ستاد احیای دریاچه و پیگیری طرح‌‌های نیمه تمام ستاد احیای دریاچه و وظیفه هماهنگی بین دستگاهی تمامی کارهای این ارگان بلاتکلیف مانده است و هیچ فعالیت مثمر ثمری از سوی این ارگان برای احیاء دریاچه ارومیه انجام نشده است.

جباری همچنین با اشاره به عدم تامین اعتبارات مورد نیاز و تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای احیای دریاچه اعلام کرد که چنین اعتبارات و نیروی انسانی به این دریاچه اختصاص نیافته  است.

با این روند حکومت ولایت فقیه در ادامه نابودی محیط زیست و دریاچه‌ها و تلاب‌های کشور در حال نابودی و خشکاندن کامل دریاچه ارومیه می‌باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)