خشونت در ایران افزایش می‌یابد!

در سال گذشته خورشیدی در ایران خشونت و نزاع دسته جمعی ۶۰۰ هزار نفر را به پزشکی قانونی کشانده است چرا خشونت در ایران افزایش یافته است و آیا این افزایش خشونت ربطی به سران و کارگزاران حکومت ولایت فقیه دارد؟

بنا بر اعلام پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر، ۵۸۶ هزار و ۲۸۳ مصدوم نزاع و درگیری در ایران به دلیل جراحات وارده و آسیب‌های ناشی از نزاع و درگیری به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌‌اند. این آمار که بسیار بالاتر از استاندارهای جهانی است چه دلایلی می‌‌تواند داشته باشد.

۳۰ درصد مراجعات به پزشکی قانونی مربوط به نزاع بوده است

بنا بر آمار پزشکی قانونی بیش از ۳۰ درصد از این مراجعات به بخش معاینات بالینی پزشکی قانونی مربوط به آسیب‌دیدگی ناشی از نزاع و درگیری بوده است و بخش عمده‌‌ای از این میزان در درگیری‌های خیابانی و برخی نیز در درون خانواده‌‌ها اتفاق افتاده است.

آمار پزشکی قانونی هم چنین اعلام کرده است که بخشی از جراحات و ضایعات ناشی از درگیری به دلایل مختلف به مراجع رسمی و پزشکی قانونی ارجاع داده نمی‌شود و این بدان معناست که میزان درگیری و خشونت در ایران بالاتر از آمارهای رسمی پزشکی قانونی می‌باشد.

پزشکی قانونی در گزارش خود اعلام داشته است که خشم و عصبانیت آنی در میان جامعه شهروندی به ایجاد و بروز رفتارهایی همراه با درگیری فیزیکی و ضرب و جرح منجر شده است و عوارض ناشی از آن دو طرف درگیر و زندگی آنها را دچار اختلال کرده است.

برخی از جامعه شناسان و روانشناسان امور رفتاری خشم و تمایل به درگیری‌های فیزیکی را به نبود آموزش‌های مربوط به مهار خشم و عصبانیت و ضعف در فرهنگ گفتگو و عدم ارائه الگوهای مناسب برای پرهیز از درگیری می‌دانند.

بیشرین نزاع در کدام شهرها بوده است؟

بنا بر آمارهای  پزشکی قانونی استان تهران با ۹۶ هزار و ۴۹۶ مورد در بالای فهرست مراجعات مربوط به جراحت‌‌های ناشی از درگیری و خشونت و نزاع‌‌ها در کشور قرار دارد.

پس از تهران استان خراسان رضوی بیشترین رتبه درگیری و نزاع را در کارنامه دارد و اصفهان نیز به عنوان سومین استان کشور از نظر نزاع و درگیری فیزیکی در کشور شناخته می‌شود.

بر اساس میزان جمعیت و نسبت آن، اما استان‌های اردبیل،‌ آذربایجان شرقی و همدان در صدر بالاترین مراجعات به پزشکی قانونی بوده‌‌اند.

از نظر میزان زمانی نیز ماه‌های خرداد و شهریور سال ۱۴۰۰ پرارجاع‌ترین ماه‌‌های سال به پزشکی قانونی از لحاظ درگیری و نزاع و جراحت بوده‌اند، به نحوی که ۲۰ درصد از کل مراجعات به پزشکی قانونی مربوط به این دو ماه می‌شوند.

شمار مراجعات زنان مضروب ناشی از درگیری نیز تقریبا نصف تمامی مراجعات به پزشکی قانونی می‌باشند.

دلایل افزایش خشونت در ایران

صرف نظر از اختلافات خانوادگی و اختلافات آنی که به نظر نمی‌آید میزان زیادی را از آمار مراجعات به پزشکی را تشکیل دهند خشونت ساختاری و ترویج خشونت در ایران و ساز و کارهای سیستماتیک حکومتی نقش مهمی در بروز خشونت و نزاع‌ها در کشور دارد.

مصادیق و نمونه‌های این ترویج خشونت را می‌توان از منابر و مراجع حکومتی دید از جمله اعمال زور و خشونت برای تحمیل سلیقه و سبک زندگی باعث شده است که به روان جامعه آسیب وارد شده و از این محل خشونت و نزاع‌های بسیاری را شاهد باشیم.

نمودهای دیگر این ترویج خشونت رفتاری از سوی حاکمان ایران را می‌توان در گرانی، تورم، بیکاری گسترده،‌ رکود و بی‌عدالتی،‌گسترش اعتیاد، کارتن‌خوابی، حاشیه‌نشینی، کودکان کار، ‌سرقت، مشاهده کرد که عامل بالادستی یعنی سیاست‌گذار نقش اولی را در بروز آنها دارد.

نقش منابر و امامان جمعه در بروز نزاع و درگیری

برخی امامان جمعه در شهرهایی مانند مشهد از نمازگراران دعوت شد که به عنوان یک تکلیف الهی نسبت به دیگران ابراز انزجار کنند یا در نماز جمعه اصفهان از مردم خواسته شد چند نفری رفته و بساط روزه‌‌خواران را بر هم بریزند. [دادستان کل خامنه ای: با روزه خواری حتی در خودروی شخصی برخورد کنید!]

از سوی دیگر حکم «آتش به اختیار» که از سال‌ها قبل توسط بالای سیستم حکومتی یعنی خامنه‌‌ای به کارگزارانش داده شد نیز در راستای افزایش خشونت و نزاع در کشور به شمار می‌رود.

از دیگر مظاهر ترویج به خشونت در حکومت ایران اجبار به حجاب اجباری شهروندان می‌باشد که در بسیاری موارد منجر به نزاع و دیگری می‌شود.

القصه آنکه با نگاهی گذرا به موضوع و مضمون مراجعات به پزشکی قانونی رد پای پررنگی از عوامل حکومتی از راس تا ذیل دیده می‌شود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)