گزارشی از وضعیت واکسن‌های داخلی

 با وجود اینکه در درون حکومت ایران ادعا می‌شود که واکسن‌های داخلی تولید شده است اما در عمل این واکسن‌ها در انبار مانده و استفاده‌ای از آن نمی‌شود و کارآیی نیز ندارد.

از بدو همه‌گیری کرونا در جهان و شروع تلاش دانشمندان برای کشف واکسن کرونا حکومت ولایت فقیه نیز برای عقب‌نماندن از قافله در پی آن بود که واکسنی برای کرونا بسازد.

رقم میلیارد دلاری برای این امر اختصاص یافت و گرد و خاک زیادی پیرامون این تولید به هوا بلند شد اما در آخر امر مشخص شد که آنچه که در ایران و توسط ارگان‌های قدرت ساخته شده است کارآیی چندانی ندارد و شهروندان ایرانی هیچ تمایلی به استفاده از آن ندارند. [تحریم واکسن کرونا ساخت حکومت توسط مردم]

واکسیناسیون با تولیدات چینی روسی و کوبایی

در این بین واکسیناسیون با واکسن‌های بی‌کیفیت چینی و روسی و کوبایی انجام می‌شد اما نوع ایرانی آن آنقدر بی‌کیفیت و خارج از رده استفاده بود که در حال حاضر اخباری به گوش می‌رسد که این واکسن‌ها در انبارها دپو شده است و از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

اخیرا مسئولان شرکت‌های تولید‌کننده واکسن‌های ایرانی در نشستی با اعضای مجلس حکومت ایران اعلام داشته‌اند که به دلیل عدم حمایت دولت رئیسی تاریخ مصرف واکسن‌های تولید شده در شرکت‌های داخلی در  حال پایان یافتن و انقضاء می‌باشد و همین طور در انبارها ذخیره شده است.

زیرساخت‌های تولید واکسن به حال خود رها شده‌اند

در نشستی که در روز پنجشنبه اول اردیبهشت با حضور مسئولان ۷ شرکت تولیدکننده با اعضای مجلس حکومت در جلسه کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت داشته‌اند روح‌الامینی ر‌ئیس این کمیته از ابراهیم رئیسی و دولتش خواست که برای نگاه‌داشتن این واکسن‌ها هزینه کند و زیرساخت‌های تولید آن‌ها را رها نکند.

در همین شرایط دولت رئیسی نه تنها محصولات این شرکت‌ها را پیش‌خرید نکرده است بلکه طلب شرکت‌های مزبور توسط دولت نیز به این شرکت‌ها پرداخت نشده است.

بدهکاری دولت به تولید‌کنندگان

تنها در یک نمونه در انستیتوی پاستور که تاکنون ۱۷ میلیون دز واکسن تولید شده است تنها ۱۲ میلیون دز آن خریداری شده است و مابقی آن یعنی ۵ میلیون دز آن بلاتکلیف در انبار مانده است.

در مورد شرکت سرم‌سازی رازی نیز وضعیت بدین منوال است که این شرکت ۵ میلیون دز واکسن کرونا تولید کرده است اما از این میزان تنها پول ۸ درصد آن پرداخت شده است و این موسسه از دولت ۸۰۰ میلیارد تومان طلبکار است.

این در حالی است که با وجود اینکه وضعیت کرونا در ماه‌های گذشته در ایران وخامت‌بار بوده است اما حکومت ولایت فقیه از خرید واکسن‌های معتبر خارجی پرهیز کرده و واکسن‌های نامعتبر و تایید نشده داخلی را به شهروندان ایرانی تزریق کرده است که عمده آنها بی‌اثر بوده‌اند و شماری از کسانی که حتی با تزریق دز سوم فوت کرده‌اند قابل توجه می‌باشد.

حالا با وجود عدم استفاده و در انبار ماندن این واکسن‌های غیر معتبر و استفاده آنها در آینده احتمالا بر میزان مرگ و میر شهروندان ایرانی افزوده شود.

 باقی ماندن میزان زیادی واکسن در انبار‌ها که تاریخ انقضاء آنها نیز در حال به سرآمدن است در حالی است که تنها ۲۷ میلیون از شهروندان ایرانی دز سوم ۵۷ میلیون نفر دز دوم و ۶۴ میلیون نفر دز اول را تزریق کرده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)