ابوالحسن داوودی، کارگردان مطرح سینما، درباره انتظاراتش از معاونت سینمایی جدید به خبرنگار بهار گفت: «در دوره قبل یک گروه خاص فکری، تبدیل به شاه‌نشین شدند و امیدوارم این‌شاه‌نشین‌ها نروند و به جای آن‌ها یک گروه شاه‌نشین دیگر بیایند.»
البته داوودی در قسمت دیگر از سخنانش توجه به بخش خصوصی را از اولویت‌ها مطرح کرد و توضیح داد: «به‌وجودآمدن بازار سالم براساس قابلیت‌های کاری، حرفه‌ای و تخصصی آدم‌هاست. این رقابت سالم به بازار کار تبدیل شده و مجموعه تولیداتی را در جامعه ترغیب می‌کند. سینما الان یک زمین سوخته و مین‌گذاری‌شده است و در این وضعیت کمتر پیش می‌آید که کسی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.»
داوودی در ادامه عنوان کرد: «سازمان سینمایی که در دوران شمقدری شکل گرفت به نظر تنها ویژگی‌ای که داشت این بود که ۳۵۰رده شغلی و مدیریتی ایجاد کرد و سالانه حدود سه‌چهارم بودجه سازمان سینمایی بابت حقوق این افراد صرف می‌شود. با این شرایط معاونت سینمایی جدید چه گلی می‌خواهد به سر سینمای ایران بزند؟ و این ۳۵۰رد شغلی و مدیریتی واقعا چه دردی از سینمای ما دوا می‌کند؟ هم‌اکنون بخش خصوصی در سینمای ایران همانند کمپانی‌های آمریکایی نیست که سرمایه هنگفت و ده‌ها تولید داشته باشد و ضرروزیان‌های ناشی از فیلم‌ها را با فروش فیلم‌های دیگر جبران کند.»
این کارگردان سینما معتقد است: «اگر ساختار سینمای ایران تحلیل شود می‌بینیم که بخش مدیریتی و خدماتی‌اش به بیش از ۳۰ تا ۴۰نفر بیشتر نیاز ندارد. هیچ‌وقت در طول این چهارسال یک چارت ساده از سازمان سینمایی ارائه نشد تا برای سینماگران مشخص شود که شکل قبلی چه بوده و تبدیل به شکل جدید شده است؟» او در پایان اشاره کرد: «ما پیش از این‌که از توقعات خود بگوییم باید عنوان کنیم که ساختار سینمای ایران در این سال‌ها تخریب شده است و این تخریب قبل از این‌که به بلبشو تبدیل شود باید ساماندهی و از این شرایط خارج شود.» او پیشنهاد داد: «سازمان سینمایی باید به یک بخش خدماتی دارای کارآیی تبدیل شده تا بتواند خدمات مناسبی را به بخش خصوصی بدهد وگرنه همین سرمایه‌ای که در بخش خصوصی وجود دارد نیز باید در اختیار سازمان سینمایی قرار گرفته تا صرف پرداخت حقوق کارمندان آن شود! هم‌اکنون یک معضلی که در سازمان سینمایی وجود دارد این است که چگونه باید آن را کوچک کرد. چون بزرگ‌کردن که کاری ندارد و کوچک‌کردن کار سختی است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com