حقوق زنان و اجحاف در حق آنان

حقوق زنان از جمله مسائلی است که پس از روی کار آمدن حکومت ولایت فقیه در ایران تا به امروز همواره پایمال شده است.

از اولین نمودهای سرکوب در ابتدای عمر حکومت ولایت فقیه، اجباری کردن حجاب توسط خمینی و دار و دسته‌اش بود.

از آن پس حکومت ولایت فقیه هر جا که توانسته و هر جا که امکان آن را داشته است در تضییع حقوق زنان ایران کوتاهی نکرده است! [حقوق زنان در نظام ولایت فقیه؛ ضدیت با زن «شاه بیت» همه چیز]

در حال حاضر یکی از حقوق زنان که از آنها دریغ و ضایع شده است موضوع معیشت زنان و به خصوص زنان سرپرست خانوار می‌باشد که هزینه سنگین اقتصادی آنهم در دورانی که تورم و گرانی بیداد می‌کند بر آنها وارد آورده است.

حقوق زنان و زنان سرپرست خانوار

بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ولایت فقیه طی یک دهه اخیر میزان و آمار زنان سرپرست خانوار نسبت به مردان شاهد افزایش ۵۸ درصدی بوده است.

به بیانی دیگر در حال حاضر در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه بیش از ۳ میلیون زنان سرپرست خانوار وجود دارند که نزدیک به ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت سرپرستی این زنان قرار دارند.

بخشی از این خانوارها تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرند و با مستمری ناچیزی که دریافت می‌کنند، می‌توانند تنها قوت لایموتی برای خود و فرزاندان‌شان تامین کنند.

رسانه‌های حکومت ولایت فقیه و کارشناسان آن زندگی چنین خانوارهایی را زندگی نه در زیر خط فقر بلکه با عنوان «خط فقر مرگ» عنوان می‌سازند.

حقوق زنان و مانع اشتغال در مسیر آنان

یکی از مشکلات اساسی زنان سرپرست خانوار مانع‌هایی است که بر سر راه اشتغال آنها قرار دارند به نحوی که یا کار آبرومندانه و شایسته‌ای گیرشان نمی‌آید یا اگر شغلی پیدا شود درآمد آن در مقایسه با مردانی که همان کار را انجام می‌دهند آنقدر ناچیز است که کفاف حداقل‌های زندگی آنها و خانواده تحت تکلف‌شان را نمی‌دهد.

نرخ مشارکت زنان در عرصه‌های اقتصادی و اشتغال سال به سال کاهش یافته و بسیاری از آنان لاجرم به شغل‌های کاذب مانند دست‌فروشی، زباله‌گردی و مشاغلی از این دست روی می‌آورند.

حقوق زنان و میزان بیکاری زنان تحصیل‌کرده

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران که در فروردین سال ۱۴۰۰ منتشر شده است نرخ بیکاری در زنان تحصیل‌ کرده در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارشد بیش از ۲ برابر مردان بوده و در مقطع دکترا این آمار در برخی موارد ۳ برابر و یا حتی بیشتر می‌باشد.

از سوی دیگر در سیاست‌های ضد کارگری مانند اخراج و تعدیل زنان در صف اول تعدیل و اخراج قرار گرفته و آمار بیکاری زنان نسبت به مردان ۱۴ برابر می‌باشد.

بنا بر اظهار نظر یک کارشناس حکومتی بیشترین فسخ قرارداد کاری در ایران در خصوص زنان رخ می‌دهد و زنان ایران بیشتر از مردان در معرض اخراج و بیکاری قرار دارند به بیان دیگر می‌شود گفت که بیکاری برای بیش از ۹۰ درصد زنان ایران اولین مشکلی است که با آن مواجه هستند.

تضییع حقوق زنان در ایران و واکنش عفو بین‌الملل

تضییع حقوق زنان و نگرانی‌ها پیرامون اخراج و بیکاری آنان به اندازه‌ای فاجعه‌بار بوده است که سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود در روز ۹ فروردین ۱۴۰۱ در مورد نقض حقوق زنان در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که تضییع حقوق زنان و تبعیض علیه آنان در عرصه‌های مختلف قانونی و سطوح مختلف ادامه داشته و دارد.

به عنوان یک نمونه آماری فاجعه‌بار دیگر و آماری که روزنامه فرهیختگان در روز ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ اعلام کرد از لحاظ «وضعیت شاخص‌های مختلف اشتغال زنان» سهم ۷۱ درصدی زنان بیکار از فارغ التحصیلان زن تشکیل شده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)