ایران به رغم کمبود گندم در داخل کشور به لبنان گندم صادر می‌کند

در حالی که منابع آماری اعلام کرده‌‌اند که در سال جاری شمسی حکومت ایران مجبور به وادرات گندم به دلیل کاهش تولید آن در داخل است اما در همین حال اخباری منتشر می‌شود که حکومت ایران قصد دارد که به لبنان گندم صادر کند.

در اسفند سال ۱۴۰۰ محمدرضا مرتضوی رئیس کانون انجمن‌های غذایی حکومت ایران هشدار داد که در پی جنگ اوکراین و افزایش جهانی قیمت‌ها، اگر مقامات حکومت ایران اقدام به واردات گندم نکنند بحران غذایی طرف ۳ ماه دامنگیر حکومت ولایت فقیه خواهد شد.

این در حالی است که در فروردین ۱۴۰۱ میشل عون رئیس جمهور لبنان که کشورش در بدترین وضعیت اقتصادی قرار دارد از قول حسین امیرعبداللیهان ویز خارجه حکومت ایران که اخیرا به لبنان سفر کرده است اعلام کرد که حکومت ایران به لبنان اطمینان خاطر داده است که کمبود گندم لبنان را حل کرده و از این امر حمایت خواهد کرد.

کاهش کاشت گندم و و لزوم واردات گندم

ناگفته پیداست که به دنبال خشکسالی بی‌سابقه در ایران و عدم حمایت حکومت ولایت فقیه از کشاورزان گندم‌کار، کاشت گندم در ایران با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است. [حکومت ارز ترجیحی را حذف کرد تا مردم گرسنه‌تر شوند!]

پیش از این و طی دهه‌‌های متمادی سیاست حکومت ایران بر این استوار بوده است که در تولید گندم به خودکفایی برسد اما به رغم هشدارهایی مختلفی که داده شد این امر به قیمت آسیب‌ واردکردن جدی به منابع آب زیرزمینی کشور تمام شد و حکومت ایران نیز به جز یک مقطع کوتاه نتوانست در زمینه تولید گندم به خودکفایی برسد.

میزان تولید و مصرف گندم در ایران

علی‌قلی ایمانی نایب رئیسی بنیاد ملی گندم‌کاران حکومت ایران در آبان سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که ایران سالانه به ۱۱ میلیون تن گندم نیاز دارد که از این میزان تنها حدود ۵ میلیون تن آن در کشور تولید می‌شود و مابقی آن یعنی ۶ میلیون تن آن باید از طرق واردات تامین شود.

از سوی دیگر و در همین مقطع زمانی کاوه زرگران رئیس انجمن غلات ایران اعلام کرد که حکومت ایران در فروردین ۱۴۰۱ نیاز به واردات ۸ میلیون تن گندم دارد و تنها ۲ میلیون تن گندم در بنادر کشور تخلیه شده است.

به بیان دیگر برخی از صاحب‌نظران در زمینه تولید و واردات گندم پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا تا ۳ ماه آینده بحران غذا به ایران نیز خواهد رسید و حکومت ایران باید برای واردات گندم فکر اساسی بکند.

شایان ذکر است بخشی از گندم وارداتی ایران از اوکراین بود که بعد از بروز بحران نظامی در آن کشور واردات گندم از اوکراین نیز به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

صادرات گندم به رغم کمبود گندم در ایران

اما به رغم کمبود گندم در ایران حکومت ولایت فقیه پیش از این، اقدام به صادرات این محصول استراتژیک به کشورهایی چون عربستان سعودی، عراق و… کرده است.

اما خبر شگفت‌انگیز‌تر آنکه در وانفسای کمبود گندم در ایران میشل عون، رئیس جمهور لبنان در فروردین ۱۴۰۱ در حساب کاربری توئیتر خود به نقل از حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه حکومت ایران اعلام کرد که پس از دیدار بین این دو در بیرون، وزیر خارجه حکومت ایران به عون اطمینان داده است که حکومت ولایت فقیه آماده است در همه زمینه‌ها به ویژه در زمینه تامین گندم از لبنان حمایت کند!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)