افزایش قیمت دارو در ایران

بنا بر اعلام رئیس سازمان غذا و دارو افزایش قیمت دارو برای داروهای وارداتی ۵۰۰ درصد و داروهای تولید داخل بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است.

دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی را برای دارو را حذف کرد و همان طور که انتظار می‌رفت این اقدام با افزایش قیمت دارو مواجه شد.

هر چند برای تعیین رقم دقیق این افزایش زود می‌باشد اما داده‌هایی که از سوی منابع ذیربط اعلام می‌شوند حاکی از افزایش قیمت دارو به میزان چشمگیری بوده است.

افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت داروهای  خارجی

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و داروی حکومت ایران اعلام کرده است که در سال گذشته شمسی افزایش قیمت داروهای وارداتی ۵۰۰ درصد و داروهای ساخت داخل با توجه به میزان ارز برای تامین مواد اولیه بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد همراه بوده است.

دارایی که در روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ سخن می گفت همچنین مدعی شد که مصرف بالا و غیرمنطقی، افزایش مصرف دارو در دوران همه‌گیری کرونا و همچنین «قاچاق معکوس دارو» از جمله عواملی هستند که منجر به افزایش مصرف و کمبود دارو در ایران شده است.

«قاچاق معکوس دارو» دستاویزی برای گران کردن قیمت

ادعای دارایی پیرامون «قاچاق معکوس دارو» مستمسکی است که توسط حکومت ولایت فقیه دستمورد استفاده قرار گرفته تا برای سال ۱‍۴۰۱ ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو را حذف کند و این امر به خودی خود باعث افزایش چند برابری قیمت دارو شده است.

دارایی افزوده است که ارز ترجیحی برای دارو برای سال ۱۴۰۰ نیز در همان شش ماهه نخست سال مصرف شده و پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، میزان ۷۰۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات دارو اختصاص یافت اما با وجود این، شهروندان ایرانی شاهد افزایش قیمت داروهای وارداتی به میزان ۵۰۰ درصد در سال ۱۴۰۰ بوده‌اند.

مقایسه افزایش قیمت دارو در ایرانو جهان

میزان افزایش قیمت دارو با رقم‌هایی که ذکر آن رفت در حالی می‌باشد که بر اساس گزارش‌های نهادهای بین‌المللی بهداشتی ذیربط، متوسط قیمت حدود ۴۶۰ دارو در جهان در سال گذشته میلادی تنها ۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

به بیان بهتر افزایش قیمت دارو در ایران نسبت به متوسط جهانی آن ۴۹۵ درصد بیشتر افزایش را نشان می‌دهد!

این در حالی است که بعد از اظهارات بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی در روز ۶ فروردین اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی برای دارو برداشته شده است و شرکت‌های واردکننده یا تولید‌کننده دارو دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند و این امر پروسه‌ای زمان‌بر خواهد بود.

مافیای دارو در ایران

رئیسی خود نیز در روز ۱۱ فروردین اعلام کرد که مافیایی که در تجهیزات پزشکی و دارو وجود دارد قویترین مافیا است! [مافیای دارو در ایران]

با این اوصاف و با افزایش قیمت دارو به میزان چند برابر، شهروندان و بیمارانی که به داروهای خارجی نیاز دارند در معرض دشواری‌‌ها و سختی‌های چند برابری قرار خواهند گرفت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)