نرم‌افزار کسپراسکای، یکی از برترین نرم‌افزارها برای امنیت رایانه است، این شرکت در سال ۱۹۹۷ توسط یوجین  کسپرسکی به وجود آمد. دفتر اصلی آن در مسکو، روسیه است و در بسیاری از کشوهای جهان از جمله بریتانیا، فرانسه، آلمان، و ایالات متحده آمریکا نمایندگی دارد.

کسپراسکای توانسته به بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان خدمات ارائه دهد. با این وجود هرگز نتوانست به یکی از تأمین کننده‌های اصلی محصولات نرم‌افزار دولت آمریکا تبدیل شود.

در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۷ وزارت امنیت ایالات متحده آمریکا طی یک ضرب‌الاجل ۹۰ روزه به سازمان‌های دولتی این کشور دستور داد تا کلیه نرم‌افزارهای امنیتی کسپراسکای را از سیستم‌های خودشان حذف کنند. این وزراتخانه دلیل این دستور را ارتباط بین مقامات این شرکت با دستگاه‌های امنیتی روسیه عنوان کرد. اما کسپراسکای هرگونه ارتباطی با کرملین را رد کرد. صدور این دستور باعث شد که برخی شرکت‌های آمریکایی، محصولات کسپراسکای را از فروشگاه‌ها و وبگاه‌های اینترنتی خود خارج کنند.

اما با شروع جنگ بین روسیه و اوکراین مجددا این موضوع برای دولت ها به یک دقدقه تبدیل شده است، که در آخرین مورد آن، شرکت امنیت سایبری کسپراسکای، روز سه‌شنبه به هشداری که توسط اداره فدرال و امنیت اطلاعات آلمان درباره استفاده از محصولات امنیتی این شرکت ، که به دلیل تردید در مورد قابلیت اطمینان بودن محصولات آن منتشر شده بود، پاسخ داد.

این شرکت با بیان اینکه این  تصمیم دولت آلمان  بر اساس مبانی سیاسی گرفته شده است، گفت که به اطمینان بخشیدن به شرکا و مشتریان خود در مورد کیفیت و یکپارچگی محصولات خود ادامه خواهد داد و با دولت آلمان برای شفاف سازی در مورد تصمیم خود و رسیدگی به نگرانی های آنها همکاری خواهد کرد.

بیانیه کسپراسکای ب دنبال آن بود که یک مقام امنیت سایبری در آلمان به کاربران و دولت توصیه کرده بود، که محصولات دیگری را جایگزین نرم افزارهای آنتی ویروس کسپراسکای کنند، چرا که به خاطر روسی بودن این محصول ممکن است دولت روسیه از آنها برای حملات سایبری و سوء استفاده، بهره برداری کند.

چندی پیش نیز اداره فدرال و امنیت اطلاعات آلمان خاطر نشان کرده بود که شرکت‌ها و مقامات دارای منافع امنیتی ویژه و زیرساخت‌های حیاتی در اوکراین، در معرض خطر حملات سایبری از جانب کشور روسیه هستند. 

اگرچه این یک ممنوعیت مطلق جهت استفاده از این محصول در کشور آلمان نیست، اما این هشدار همانند محدودیت‌های مشابهی است که توسط دولت‌های ایالات متحده، بریتانیا و هلند در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برای حذف تدریجی استفاده از نرم‌افزار آنتی‌ویروس ساخته‌شده توسط آزمایشگاه‌های کسپراسکای اعمال شده‌ بودند.

با این حال، این شرکت مستقر در مسکو خاطرنشان کرد که زیرساخت های پردازش داده مربوط به تهدیدات سایبری خود را در سال ۲۰۱۸ به شهر زوریخ سوئیس منتقل کرده است و خدمات داده و شیوه های مهندسی آن تحت ارزیابی های مستقل شخص ثالث قرار گرفته است.

در اوایل این ماه، یوجین کسپراسکای، مدیر عامل این شرکت در سخنان خود لحن خنثی ای داشت و امیدوار بود که مذاکرات بین اوکراین و روسیه منجر به صلح بین دو کشور شود. این شرکت در توییتی نوشت که “ما معتقدیم که گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز تنها ابزار ممکن برای حل و فصل مناقشات است. جنگ برای هیچ‌کس خوب نیست.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)