می گویند وقتی وارد جنگ شوید هر دو طرف شکست می خورند. بسیاری معتقدند جنگ همیشه و برای همه شکست است چه کسانی که درگیر آن هستند و چه کسانی که فقط تماشایش می کنند. حمله ی روسیه به اوکراین باعث شد بار دیگر دنیای غرب و مشخصا اروپا جنگ را از نزدیک لمس کند. پدیده ای که در سال های اخیر فقط در خاورمیانه و آفریقا دیده بودیم.

جدای از تقبیح و نکوهش جنگ در جای جای جهان، که امری بدیهی و مقبول بوده و هست خواستم به نکته ی دیگری اشاره کنم و آن پیدا شدن چهره ی دیگر دولت ها و جوامع بشری است که تا پیش از این اگرچه در طول تاریخ نیز فراوان بوده است اما به سبب نبود رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی به شکل امروزی به وضوح و عیان دیده نشده بود.

جنگ در اوکراین مردم دنیا را ناراحت کرد اما نکته ی دیگری که مردم دنیا را بیشتر ناراحت کرد نژادپرستی پنهان مسئولین و مامورین اوکراینی بود که حتی در حین اینکه کشورشن مورد حمله قرار گرفته بود نیز باعث خویشتنداری شان نشده بود و آن را پنهان نمیکردند. تصاویر مختلفی از اجازه ندادن به سیاه پوستان ویا دیگر ملیت های حاضر در اوکراین برای سوارشدن به قطار و خروج از اوکراین، منتشر شد که هیچیک توسط پلیس مرزی اوکراین تکذیب نشد. در طرف مقابل سربازان لهستانی نیز به پناهندگان غیراوکراینی و سیاه پوستانی که از اوکراین خارج می شدند، اجازه ی ورود نمی دادند. صحنه های غم انگیزی که در بحبوحه ی جنگ خود را نشان دادند و آن روی دیگر جنگ را به نمایش گذاشتند. آش به قدری شور شد که نمایندگان سه کشور آفریقایی در شورای امنیت سازمان ملل شامل کنیا، غنا و گابن در جلسه عصر دوشنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند ۱۴۰۰) این شورا در نیویورک، تبعیض و نژاد پرستی علیه شهروندان آفریقایی را در مرز اوکراین محکوم کردند. دولت نیجریه نیز نحوه رفتار با هزاران دانشجو و شهروند خود را که از جنگ در اوکراین فرار می‌کردند، محکوم کرد.

از این بدتر تحلیل ها و تعبیرات خبرنگاران، تحلیلگران و مجریان شبکه های تلویزیونی اروپایی و غربی بود که بدون هیچ ابایی مطرح میشد. همان نگاه بالا به پایین و شهروند درجه چندم دیدن افراد غیراروپایی!

یکی از خبرنگاران “سی‌بی‌اس نیوز” در حین پوشش بحران اوکراین در اظهاراتی گفت: نمی‌توان جنگ در اوکراین را با عراق و افغانستان مقایسه کرد، زیرا اوکراین کشوری “اروپایی” و “متمدن” است. در جای دیگر مجری شبکه “بی ام اف تی وی” فرانسه در پخش زنده می گوید: ما در مورد سوری‌ها که از بمباران دولت سوریه تحت حمایت پوتین، فرار کردند صحبت نمی‌کنیم. در مورد اروپایی‌هایی حرف می‌زنیم که قیافه‌شان شبیه ما است و سوار بر ماشین درحال فرارند، فرار می‌کنند تا ما جان آن‌ها را نجات دهیم!

خبرنگار دیگری در ویدئویی میگفت اینها کسانی هستند که اینستاگرام دارند! و انسان های فرهیخته ای هستند، اینها خاورمیانه ای نیستند.

اینها روایت های تند و تلخی بود که برخی رسانه ها از جنگ در اوکراین داشتند، همین انسان های نایسی که مدام دم از حقوق بشر و حقوق برابر می زدند اما حال که پای جنگ به اروپا باز شده اینچنین نقاب ها را کنار زده و خودِ واقعی شان را نشان داده اند. اما اینبار حافظه ی ملت به لطف گسترش رسانه ها و فضای مجازی قوی شده و اینها را به خاطر می سپارد. تا اگر فردا روزی چنان کسانی دوباره دم از برابری حقوق انسان ها و حقوق بشر زد، عملکرد این روزهایشان را علم کنیم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)