پرونده اتمی ایران در آستانه ارجاع به شورای امنیت

با هشدارهایی که مقامات ارشد غربی درباره پرونده اتمی حکومت ایران صادر کرده‌ و ضرب‌الاجل چندروزه، نمی‌توان این فرضیه را نادیده انگاشت که برنامه اتمی حکومت ایران در آستانه ارجاع به شورای امنیت قرار دارد و خامنه‌ای در مرحله پایانی بازی‌یی قرار گرفته است که یک سال آن را کش داده است.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ به حکومت ایران هشدار دارد که ایران تنها چند روز دیگر برای پذیرش توافق بر سر پرونده اتمی‌اش در مذاکرات وین فرصت دارد و  در غیر این صورت یک بحران جدی آغاز خواهد شد.

وزیر خارجه فرانسه افزود ما نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی از سوی تهران هستیم آنها یک انتخاب بسیار روشن دارند.

وی ضمن اشاره به پیشرفت برنامه هسته‌ای حکومت ایران افزود لحظه حقیقت شتاب گرفته و دیگر بحث بر سر هفته‌ها زمان نیست بلکه چند روز بیشتر فرصت نمانده است.

وی همچنین افزود اگر قرار باشد حکومت ایران به تعهدات خود در زمینه منع گسترس سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد و در ازاء آن ایالات متحده تحریم‌های ایران را لغو کند باید توجیهی برای این کار باقی مانده باشد.

پرونده اتمی ایران و هشدار ند پرایس

از سوی دیگر ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در شامگاه چهارشنبه ۲۷ بهمن اعلام داشت که آمریکا در مراحل واقعا نهایی مذاکرات غیرمستقیم با حکومت ایران با هدف نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌ای واقعا تعیین‌کننده به سر می‌بریم افزود سرانجام مشخص می‌شود که بازگشت متقابل به برجام امکان‌پذیر است یا خیر. [مذاکرات وین؛ آیا معجزه‌ای اتفاق می‌افتد؟!]

پرونده اتمی و درخواست‌های در سمت حکومت ایران

اما در سوی طرف ایرانی نیز اظهاراتی صورت پذیرفته است. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه حکومت ایران علاوه بر درخواست حکومت ایران مبنی بر لغو تحریم‌‌ها، خواهان آن شده است که آمریکا و اروپا تضمین بدهند که عمر توافق اتمی احتمالی محدود به دوره ریاست جمهوری جو بایدن نباشد.

امیرعبداللهیان صدور یک بیانیه سیاسی از سوی روسای مجالس غربی را یک شکل این تصمین سیاسی دانست.

باقری کنی: احتمال دستیابی به توافق افزایش پیدا کرده

علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد حکومت ایران نیز با انتشار توئیتی در روز چهارشنبه ۲۷ بهمن اعلام داشت که سرانجام پس از هفته‌ها مذاکرات فشرده احتمال دستیابی به توافق افزایش پیدا کرده است.

او ضمن اشاره به این که بیش از هر زمانی به توافق نزدیک شده‌ایم افزود اما تا وقتی که درباره همه چیز توافق نشده باشد درباره هیچ چیز توافق نشده است!

باقری کنی اما توپ را به زمین طرف‌های مقابل انداخت و مدعی شد که اکنون زمان تصمیم‌گیری طرف‌های دیگر درگیر در مذاکرات فرا رسیده است.

در همین حال اما علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران همزمان با اظهارات سایر مقامات ایرانی اعلام داشت که برجام به پوسته‌ای توخالی تبدیل شده است.

وی افزود با «آمریکای بدعهد» و «اروپای بی‌عمل» هیچ گونه مذاکرات فرابرجامی صرت نخواهد گرفت!

تهدید نمایندگان جمهوریخواه پیرامون پرونده اتمی ایران

در همین حال و با وجود تهدید‌‌ها و خوشبینی‌ها در میان طرف‌های مقابل در مذاکرات وین، اما نمایندگان جمهوریخواه در آمریکا که تعداد آنها بالغ بر ۲۰۰ نفر می‌شد در نامه‌ای به جو بایدن هشدار دادند که بدون تایید کنگره هر گونه توافق هسته‌ای با حکومت ایران به سرنوشت توافق سال ۲۰۱۵ دولت اوباما دچار خواهد شد که در دولت ترامپ لغو شد.

بازگشت به توافق ۲۰۱۵ یک اشتباه استراتژیک

در این میان نخست‌وزیر اسرائیل نیز هشدار داده است که بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ یک اشتباه استراتژیک خواهد بود.

این در حالی است که با حساس‌شدن مذاکرات پیرامون پرونده اتمی حکومت ایران، اسرائیل هیئتی را به وین فرستاده تا در جریان قرار بگیرد که در مورد چه مواردی قرار است با حکومت ایران توافق صورت بگیرد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در روز ۲۷ بهمن طی گزارشی اعلام کرد مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین به بن‌بست رسیده است و دیپلماسی هسته‌ای حکومت ایران پیش از نشست مونیخ متوقف می‌شود.

آنچه از بین اظهارات مقامات مختلف  غربی به نظر می‌آید این واقعیت است که حکومت ایران در آستانه یک تصمیم‌گیری دشوار سیاسی برای بازگشت به برجام ۲۰۱۵ یا در صورت عدم بازگشت به آن در آستانه ارجاع پرونده اتمی این کشور به شورای امنیت ملل متحد قرار گرفته است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)