سرعت اینترنت در ایران در وضعیت قرمز

سرعت اینترنت در ایران در وضعیتی قرار دارد که کاربران شبکه‌های اجتماعی و کلیه کسانی که با اینترنت سروکار دارند از وضعیت آن ناراضی و گله‌مند هستند.

حکومت ایران سال‌هاست که سودای اینترنت ملی را در سر می‌پروراند و بارها داد سخن از این سر داده است که باید به جای اینترنت بین‌المللی اینترنت ملی جایگزین شود.

اما شعارهای آبکی حکومت ایران و گردانندگان اینترنت در ایران هنوز فاصله بسیاری از غافله اینترنت بین‌المللی دارند و با وجود اینکه سرعت اینترنت در ایران بسیار پایین و در عداد کشورهایی چون افغانستان است، حکومت ایران چنین داعیه‌‌هایی را در سر می‌پروراند یا بر زبان جاری می‌سازد.

امروزه در ایران کمتر کاربری را می‌توان یافت که از سرعت اینترنت رضایت داشته باشد و شکایت و گله‌مندی سخن واحد اکثریت قریب به اتفاق کاربرانی است که از اینترنت استفاده می‌‌کنند.

سرعت اینترنت پایین و طرح صیانت!

در حالی که سرعت اینترنت در ایران بسیار کند و پایین است حکومت ایران در مجلس خود به دنبال به تصویب‌ رساندن طرح موسوم به صیانت از اینترنت است.

به دنبال افت و خیزهای فراوان پیرامون طرح صیانت و با وجود اینکه بارها نام این طرح تعویض گردید تا محتوای سانسورگرایانه‌ی آن را مخفی کند اما هنوز از دستور کار مجلس حکومت ایران خارج نشده و با نام دیگری در حال بررسی است.

اخیرا احمدحسین فلاحی، یک عضو مجلس حکومت ایران خبر داده است که به زودی و طی روزهای آتی طرح صیانت در مجلس حکومت ایران به تصویب خواهد رسید.

فقدان زیرساخت‌ها عاملی اصلی در کندی سرعت اینترنت در ایران

یکی از عواملی که باعث کندی روزافزون سرعت اینترنت در ایران شده است فقدان شبکه و زیرساخت‌های لازم و عدم توسعه آنها هم‌زمان و هم‌نواخت با پیشرفت علم روز در این زمینه می‌باشد.

فقدان زیرساخت‌های لازم و عدم بروزرسانی‌ها باعث شده است تا بیشتر مشترکان در ایران به سمت اینترنت موبایل سوق پیدا کنند.

این امر مورد تایید کارگزاران حکومتی نیز قرار گرفته است و در همین راستا و در تلاشی مذبوح صحبت از توسعه فیبر نوری در داخل شهرها می‌شود.

اخیرا وزیر ارتباطات دولت رئیسی از طرح توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کارها رونمایی کرد و اعلام شد که در آغاز کار ۵۰۰ هزار پورت فیبر نوری پرسرعت راه‌اندازی شده است.

اما در میان ادعاهایی که می‌شود کاربران اینترنت در ایران نظر دیگری دارند و از هر گونه تغییر و تحول چشمگیر در زمینه اینترنت داخل شهری اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

انحصار اینترنت در ایران عامل دیگر کندی سرعت اینترنت

یکی دیگر از عوامل کندی سرعت اینترنت در ایران را باید در بستر انحصاری بودن بازار اینترنت در ایران دانست.

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی حکومت ایران ضمن تایید بازار انحصاری اینترنت در ایران در دست ارگان‌های وابسته به قدرت اعلام کرد موانع «شبه‌ انحصاری» در زمینه اینترنت در کشور باید حل شود!

صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات دولت ابراهیم رئیسی نیز اخیرا اظهار داشته است که در حوزه اینترنت عقب‌ماندگی داریم و سرعت اینترنت ثابت در ایران واقعا نامناسب می‌باشد.

شایان ذکر است که حکومت ایران در رده‌بندی جهانی کشورها از نظر سرعت دانلود اینترنت همراه ۷ رده سقوط کرده و به رده ۷۹ رسیده است. [سرعت اینترنت ایران ؛ در کجای فهرست جهانی دارد؟]

مورد موجب تاسف نیز اینکه قیمت‌های مربوط به اینترنت در ایران نه تنها پایین نیامده بله سیر صعودی نیز داشته، امری که مورد تایید زارع‌پور وزیر ارتباطات دولت رئیسی نیز قرار گرفته است!

شرح مختصری که در مورد سرعت اینترنت در ایران و موانع سر راه آن گذشت در بین رسانه‌های حکومتی ایران نیز بازتاب‌های فراوانی داشته است و برخی از آنها از «به صدا درآمدن زنگ خطر اینترنت» یا «آژیر قرمز کیفیت اینترنت» در ایران سخن به میان رانده‌اند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)