همسان سازی حقوق بازنشستگان از جیب کارگران شاغل!

همسان سازی حقوق بازنشستگان که سال‌های زیادی است در ایران مطرح است کماکان در تونلی بی‌انتها به سر می‌برد که خروجی آن معلوم نیست.

حدود ۴.۵ میلیون نفر بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در ایران وجود دارند که با احتساب خانوارهایشان جمعیتی حداقل بالغ بر ۱۵ میلیون نفر را شامل می‌شوند.

این بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی سال‌هاست که خواهان همسان سازی حقوق خود با شاغلان می‌باشند.

عیدی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی که بر اساس قانون با تصویب هیئت دولت و ابلاغ مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود سالیان است که رعایت نمی‌شود و میزان عیدی بازنشستگان با عیدی دریافتی کارمندان و بازنشستگان زیر مجموعه دولت برابر بوده است.

انتظار بازنشستگان برای همسان سازی حقوق و عیدی

اخیرا موسوی، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی کشور در روز ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ اعلام کرد در رابطه با عیدی و همچنین زمان پرداخت آن منتنظر مصوبه هیئت دولت هستیم و به محض اینکه هیئت دولت این مصوبه را به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کند ما شروع به پرداخت آن خواهیم کرد.

بر اساس قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۷۰ که آخرین قانون در این رابطه می‌باشد عیدی کارگران شاغل بدین صورت تعریف شده است که حداقل عیدی، ۶۰ روز حداقل دستمزد روزانه و حداکثر آن ۹۰ روز حداقل حقوق روزانه کارگران می‌باشد.

با در نظر گرفتن این قانون، حداقل عیدی امسال رقم ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و حداکثر آن ۷ میلیون و ۹۶۶  هزار تومان می‌باشد.

اما در سال گذشته به بازنشستگان کارگری سازمان تامین اجتماعی تنها ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شده است!

مطالبه همسان سازی حقوق بازنشستگان

از سال‌ها پیش بازنشستگان تامین اجتماعی در پی آن بوده‌اند که همسان سازی عیدی و بازنشستگی آنان به مرحله اجرا درآید.

در این زمینه اخیرا طرحی به پیشنهاد برخی فعالان کارگری به کمیسیون اجتماعی مجلس حکومت ایران تحت عنوان همسان سازی عیدی بازنشستگان با شاغلان ارائه شده است.

بر اساس گزارش فعالان کارگری و بازنشستگان این طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان هیچ مبنای عادلانه‌ای ندارد.

افزون بر این اخیرا یکی از فعالین حوزه کارگری از طرحی در روز ۱۷ بهمن خبر داد که این طرح پیشنهادی برای همسان سازی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی به وزارت کار  از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس حکومت ایران صورت گرفته است.

شورای عالی کار علیه همسان سازی حقوق بازنشستگان

بر اساس اظهارات این فعال کارگری، کمیسیون اجتماعی مجلس حکومت ایران به دلیل آن که تصمیم‌گیری در مورد حقوق و دستمزد شاغلان سازمان تامین اجتماعی بر عهده شورای عالی کار می‌باشد، این طرح را به وزارت کار ارسال کرده تا بدین وسیله از سوی شرکای اجتماعی و اعضای شورای عالی کار مورد بررسی و تفحص قرار گیرد.

بر اساس این طرح عنوان شده است که با وجود ۱۴ میلیون کارگر شاغل تامین اجتماعی در کشور از میزان عیدی و پاداش آنها ۲۰ درصد حق بیمه کسر گردد که ۱۳ درصد آن سهم کارفرما و ۷ درصد سهم کارگر باشد!

بر اساس طرحی که فعالان کارگری استان خراسان رضوی به اعضای مجلس ارسال کرده‌اند کسری ۲۰ درصدی از میزان حق بیمه و پاداش آخر سال کارگران شاغل به عیدی کارگران بازنشسته تعلق خواهد گرفت!

تا کنون چنین طرحی که دست بردن در جیب کارگران شاغل برای همسان سازی حقوق و عیدی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی است مورد اعتراض کانون شوراهای کارگری استان خراسان رضوی قرار گرفته است.

مخالفت کانون شوراهای خراسان رضوی

بعد از مطرح‌شدن این طرح احسان سهرابی، فعال کارگری و دبیر کانون هماهنگی شوراهای خراسان رضوی در مخالفت با این طرح اعلام کرد هیچ کس با افزایش عیدی پرداختی به بازنشستگان مخالف نیست، اما طرح مزبور ایرادات فراوانی در بر دارد.

وی افزود تنها وجه تمایز کارگران با کارمندان دولت همین مصوبه در مورد عیدی و پاداش آخر سال آنان است، حال مجلس و دولت می‌خواهند همین میزان تفاوت عیدی و پاداش آخر سال کارگران شاغل تامین اجتماعی را کسر کرده و از جیب آنان، عیدی و پاداش آخر سال بازنشستگان تامین اجتماعی را پرداخت کنند!

سهرابی افزود بازنشستگان تامین اجتماعی بین ۳۰ تا ۳۵ سال بیمه پرداخت کرده‌اند و از محل این حق بیمه‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری شستا ایجاد شده و عیدی و پاداش آخر سال بازنشستگان تامین اجتماعی باید از این محل پرداخت شود نه از جیب کارگران شاغل.

بار دیگر دست بردن در جیب کارگران برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

به بیان دیگر بازنشستگانی که ۳۰ یا ۳۵ سال حق بیمه و بازنشستگی پرداخت کرده‌اند و سرمایه آنها در شستا (شرکت سازمان تامین اجتماعی) سرمایه‌گذاری شده‌ است مورد غارت، اختلاس و یا دستبرد دولت‌های مختلف حکومت ولایت فقیه قرار گرفته است. [بدهی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی و روزگار سیاه بیمه‌شدگان]

با وجود این دستبردها، اکنون سازمان تامین اجتماعی منابعی برای پرداخت عیدی بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنان با کارگران شاغل ندارد و دولت رئیسی که خود نیز مانند اسلاف خود،‌ دستش در جیب شستاست به دنبال این طرح است که از حق بیمه کارگران شاغل شستا کسر شده و به عنوان عیدی به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت گردد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)