چون به خلاصه گویی در مطالب سیاسی روز معتقدم ،چند نکته راجع به این روزهای سیاست ایران و کابینه آقای روحانی می شمارم :
۱- آقای روحانی برای اکثریت جامعه فوق بدبین امروز ما مانند آقای خاتمی برای اقلیت بدبین سال ۷۶ است . جامعه در حال فوران مطالبات ایران از هر رییس جمهوری ، یک سردمدار وصول مطالبات می سازد .احمدی نژاد نمونه بارز این مسئله است . جامعه ایران یک رییس جمهور دستبوس گروه فشار تحویل گرفت و چنان به او لذت محبوبیت و قدرت با پشتیبانی مردم را چشاند،که اورا تبدیل به یک اپوزیسیون تمام عیار کرد. پس می توان امیدوار بود به جای جاه طلبی همراه با عدم سلامت احمدی نژاد ،میل به تاریخ ساز شدن آقای روحانی انگیزه مقابله با اقتدار گرایان گردد.
۲- در تمام سالهای پیش رو، وارد نشدن به بازیها و حرکات ایذایی اقتدار گرایان می تواند کمک موثری به توسعه ارتباطات دولت با مردم نماید. امیدوار باشیم آقای رییس جمهور سیاستمدار ( روحانی ) چیزی را که آقای رییس جمهور فوق صادق ( خاتمی ) جدی نگرفت،یعنی قدرت و پشتیبانی گروههای اجتماعی ( خصوصا جوانان و زنان ) را جدی بگیرد وبداند اگرمردم صداقت در مقابله را باور کنند حتی به سابقه هم نگاه نمی کنند و به ندای او پاسخ داده و حتی کف خیابانها را از خون خود رنگین خواهند نمود ( کروبی و موسوی این همراهی را تجربه کردند ).
۳- اگر روحانی از ترس مرگ خودکشی نکند ، اگر نشان دهد که از جنجال بیزار است ولی از جنجال آفرینان نمی ترسد ، اگر به خوبی از اطرافیان قوی خود دفاع کند و مثل خاتمی خود را تنها نکند ، اگر سرمایه جهانی بودن خود را به موقع بکار گیرد و چند اگر دیگر ؛ باید بداند ناظر عالی سیاست ایران ( خامنه ای ) طرف برنده را می گیرد و توانمندان را می پسندد و کار ناتمام و طولانی اصلاحات را تسهیل خواهد نمود .
۴- در سیاست خارجی ، اقتدارگرایان و خفیه نویسان بحران آفرین ،تمام توان خود را برای تخریب او بکار خواهند گرفت تا اورا به بن بستهایی ببرند و حرفهایی را از زیر زبان اوبکشند که در مجامع جهانی اورا مشکوک جلوه دهد. بنابر این اگر روحانی سرشناسی خودرا بکارگیرد و در این دام نیفتد و خرج خود را از شعار نویسان داخلی جدا نماید ، باید بداند حتما در دنیا حمایتهای جدی را با خود همراه خواهد نمود و ابزار مهمی در چانه زنی داخلی خواهد داشت . خلاصه آنکه آنها می خواهند در خارج ایران او را یک خودی نشان داده و در داخل ایران از او یک خودی رام بسازند و این هردو تیر خلاص برای روحانی است .
۵- یک نکته مهم؛ همه هدف چهار سال آینده در یک چیز خلاصه می شود : ساختن یک موجود بی بو و خاصیت از آقای روحانی که وقتی انتخابات ۹۶رسید، اصلاح طلبی زخمی را دوباره به کما ببرند و بگویند مردم از اصلاح سیاسی خسته شده است.َ

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com