مذاکرات وین؛ تهران چیزی بیشتر یا کمتر از برجام را قبول ندارد

پس از پایان هشتمین دور مذاکرات وین، تنش‌های بین کشورهای غربی و حکومت ایران بالا گرفته است. در همین حال آمریکا هشدار داده است که فرصت حکومت ایران در حال تمام شدن است.

هشتمین دور مذاکرات وین مانند دورهای قبلی این مذاکرات بدون نتیجه ملموسی در روز ۸ بهمن ۱۴۰۰ به پایان رسید و هیئت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت با کشور‌های خود و آنچنانکه اعلام شد برای اخذ تصمیمات سیاسی به پایتخت‌های خود برگشتند. [هشتمین دور مذاکرات وین پایان یافت]

بلافاصله بعد از پایان دور هشتم مذاکرات وین، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در یک تماس تلفنی با همتای ایرانی‌اش ابراهیم رئیسی خوهان آن شد که حکومت ایران در مذاکرات اتمی گام‌های سازنده‌ای بردارد و مذاکرات هسته‌ای باید تسریع شود.

 وزارت خارجه حکومت ایران: تهران چیزی بیشتر یا کمتر از برجام را قبول ندارد

در همین حال سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران در روز دوشنبه ۱۱ بهمن اعلام کرد حکومت ایران به آمریکا توصیه می‌کند که وقتی به وین باز می‌گردد چیزی بیشتر از برجام مطالبه نکند.

خطیب‌زاده افزود حکومت ایران نیز چیزی کمتر از برجام را قبول نمی‌کند و افزود در این صورت مطمئنا می‌توان به سرعت به یک توافق پایدار و قابل اتکا رسید.

تولید سانتریفیوژهای پیشرفته در اصفهان به جای نظنز

چند روز پس از پایان هشتمین دور مذاکرات وین، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که حکومت ایران به آژانس اطلاع داده است که قصد دارد ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته را از این پس در اصفهان به جای کرج آغاز کند.

این اعلان در پس آن صورت می‌گیرد که تسا شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران واقع در حومه کرج در اوایل تابستان سال جاری مورد حمله پهپادی قرار گرفت و حکومت ایران پس از این حمله به آژانس اجازه نصب دوربین‌های جدید را در این تاسیسات نداد.

رویترز در این باره اعلام کرده است که خارج‌کردن قطعات سانتریفیوژ از سایت کرج به عدم اطمینان در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌افزاید.

مذاکرات وین؛ هشدار آمریکا نسبت به اتمام زمان احیای توافق

در همین حال و بعد از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اقدام به موضع‌گیری پیرامون مذاکرات برجام کرد و با اشاره به سرعت پیشرفت برنامه‌‌ی هسته‌ای حکومت ایران و همچنین با اشاره به اینکه زمان برای نجات برجام خیلی کم است؛ اعلام کرد برای احیای توافق فقط چند هفته فرصت باقی مانده است.

ند پرایس افزود در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد، آمریکا باید در جهت افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک گام بردارد.

هم زمان با موضعگیری ند پرایس، یک مقام ارشد دیگر وزارت خارجه آمریکا که به شرط ناشناس ماندن سخن می‌گفت اعلام کرد که مذاکرات احیای برجام وارد مرحله نهایی شده و برای رسیدن به توافق تنها چند هفته زمان باقی مانده است و بعد از آن دیگر بازگشت به برجام میسر نیست.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات اتمی با حکومت ایران برای رسیدن به پیشرفت در گفتگوها نمی‌تواند تا ابد به طول بینجامد همچنین افزود در این جا صحبت از تهدید یا تعیین ضرب‌الاجلی ساختگی نیست بلکه صحبت از درخواستی است که از مدت‌ها پیش به صورت غیرمستقیم به ایران اعلام شده است.

وی همچنین ادامه داد اکنون زمان تصمیم‌گیری سیاسی است و برای حکومت ایران نیز زمان آن رسیده که تکلیف خود را روشن کند که آیا آماده بازگشت به برجام است یا خیر؟

این مقام ارشد وزارت خارجه افزود اگر حکومت ایران متعهد به بازگشت به توافق هسته‌ای نشود برای هر احتمالی آماده هستیم.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که تقابل و رودررویی حکومت ایران با غرب بر روی برنامه اتمی‌اش به کجا خواهد انجامید. به نظر می‌رسد غروب آفتاب برجام نزدیک است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)