کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه پنجشنبه ۳۰ دیماه ۱۴۰۰، حکم اعدام یک زندانی تبعه کشور افغانستان بنام اسحاق محمدامین با اتهامات مربوط به مواد مخدر و قتل در زندان اصفهان اجرا شده است.

اسحاق محمدامین اهل مزار شریف بوده است. در این گزارش آمده است: «اسحاق محمدامین از ۵ سال پیش در زندان بود. اتهامش این بود که در حال حمل مواد مخدر، سربازی را با گلوله به قتل رسانده بود و روز پنجشنبه ۳۰ دیماه در حکم مواد مخدر وی در زندان اصفهان اجرا شد.»

از سوی دیگر روز چهارشنبه ۲۹ دیماه حکم اعدام دو مرد زندانی بنامهای اقبال مستوفی و هوشنگ خان محمدی با اتهام قتل در زندان خرم آباد اجرا شده است.

در گزارشی پیرامون اعدام این دو زندانی آمده است: «اقبال و هوشنگ به عنوان متهم ردیف اول و دوم یک پرونده از چهار سال پیش در زندان بودند. آنها متهم بودند که یکی از دوستان خود را با شیرینی مسموم کرده و به قتل رسانده اند.»

شایان ذکر است در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۹ و ۳۰ دیماه دستکم ۱۱ زندانی اعدام شده اند.

هیچکدام از این اعدامها توسط رسانه های حکومتی اعلام نشده است. بیشتر اعدامها بصورت مخفی اجرا می شود بنابراین ظن آن می‌رود که اعدامهای بیشتری اجرا شده باشد.

با احتساب اعدام این سه زندانی، از ابتدای سال جاری ۱۴۰۰ تاکنون دستکم ۳۰۲ زندانی اعدام شده اند.

این درحالیست که قضاییه ایران بدون درنظر گرفتن تمامی قوانین بین المللی، احکام اعدام را نه تنها لغو یا متوقف نکرده است بلکه بدون درجه بندی برای قتل عمد، برای هر نوع قتلی حکم اعدام صادر می‌کند.

به اعتراف ارگانها و رسانه های حکومتی بسیاری از این قتل ها دلیلی جز فقر و فساد نهادینه شده در جامعه، که عامل آن همین حکومتی است که احکام اعدام را صادر و اجرا می‌کند ندارد.

بنا بر گزارش مرکز آمار کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، در سال ۲۰۲۱، در ایران دستکم ۳۵۰ مورد اعدام صورت گرفته است. براساس این آمار بطور متوسط روزانه یک اعدام انجام شده است.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)