پلاسکو و آتش‌نشانان معترض

در آستانه پنجمین سالگرد آتش سوزی در ساختمان پلاسکو و جان باختن شماری از آتش‌ نشانان در این حادثه،‌ آتش نشانان پایتخت در مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.

۳۰ دی سال ۱۳۹۵ بود که ساختمان معروف پلاسکو در چهار راه استانبول تهران طعمه حریق شد و بسیاری از جمله برخی از آتش‌نشانان در حین عملیات اطفاء حریق جان خود را از دست دادند.

حال در آستانه پنجمین سالگرد آتش سوزی در ساختمان پلاسکو و جان باختن شماری از آتش نشانان در حین اطفاء حریق ساختمان پلاسکو، آتش نشانان تهرانی در روز چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ در مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران در خیابان بهشت، دست به یک تجمع اعتراضی زدند.

پلاسکو و خاطره تلخ به جای مانده از مرگ آتش نشانان

خاطره تلخ در آتش سوختن ساختمان بزرگ پلاسکو که از آن با نام نخستین آسمان خراش و ساختمان مدرن خاور میانه یاد می‌شد هنوز از حافظه تاریخی مردم ایران پاک نشده است.

در جریان اطفاء حریق در آتش سوزی ساختمان پلاسکو ۱۶ آتش نشان در زیر آوار ساختمان جان باختند. [ایران – آتش و ریزش ساختمان پلاسکو]

حالا در آستانه پنجمین سالگرد آتش سوزی پلاسکو و جان باختن ۱۶ آتش نشان فداکار، بیش از ۱۰۰ تن از آتش نشانان کلانشهر تهران در یک تجمع اعتراضی خواستار مطالباتشان شدند.

آتش نشانی باید به عنوان مشاغل سخت محسوب شود

آتش نشانان پایتخت در تجمع اعتراضی خود اعلام کردند که شغل آنها باید جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب شود.

آتش نشانان معترض همچنین خواهان آن شدند که برای آنان مسکن مناسب، افزایش و ترمیم حقوق، بررسی ارتقاء پست پرسنلی و… در نظر گرفته شود.

آتش نشانان تهرانی در تجمع اعتراضی خود در مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران بنر و پلاکاردهایی به همراه داشتند که بر روی آنها علاوه بر درخواست‌‌هایشان، به تبعیض، سوء مدیریت مدیران آتش نشانی و نگاه استثماری نسبت به آتش نشانان و… ابراز اعتراض کردند.

شعارهای اعتراضی آتش نشانان

نوشتار برخی از این بنرها و پلاکاردها عبارت بودند از شعارهایی چون «سختی ما حق ما حق مسلم ما»، «معیشت مناسب حق مسلم ماست»، «خسته‌ایم از وعده و دروغ، نه از آتش و دود»، «سختی کار حق ماست حاصل دست رنج ماست» و…  که به سیاست‌های تبعیض آمیز حکومت ولایت فقیه اعتراض کرده و خواهان پرداخت حقوق حقه خود شدند.

در تجمع اعتراضی آتش نشانان تهرانی یکی از آتش نشانان اعلام کرد که آتش نشانان حاضر در این تجمع به دلیل مشکلات معیشتی و شغلی دست به تجمع زده و خواستار حق و حقوق قانونی خودشان هستند.

وی با اشاره به اینکه ساده‌ترین مسئله سختی کار آتش نشانان تهرانی است؛ افزود با این وجود اما شغل آتش نشان‌‌ها جزء مشاغل سخت محسوب نمی‌شود و همین امر باعث شده است که هزینه‌هایی که به عنوان حق و حقوق باید به آتش نشان‌ها بدهند به طور کامل پرداخت نشود.

وی افزود حقوقی که برای ما در نظر گرفته‌اند با توجه به تورم فعلی و افزایش سرسام آور قیمت‌ها واقعا ناچیز است و اکثر آتش نشان‌های تهران به دلیل مشکلات مالی در حاشیه و حومه شهر تهران زندگی می‌کنند.

آتش نشان‌ها تهرانی در آستانه پنجمین سالگرد سوختن ساختمان پلاسکو همچنین اعلام کردند که حقوق آتش نشان‌ها در اسلام شهر و کرج بیشتر از تهران است و برخی از آنها به دلیل اندک بودن حقوقشان و برای گذران امور معیشتی خود مجبور هستند مسافرکشی کنند!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)