مذاکرات اتمی و اما و اگرهای بین‌المللی

دور هشتم مذاکرات وین در حالی ادامه دارد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است الان زمان دست کشیدن از مذاکرات اتمی ایران نیست.

سیاست مماشات با حکومت ایران بر سر برنامه مناقشه برانگیزش نشان داده است که این حکومت را جری‌تر و برای گسترش برنامه‌‌ی اتمی‌اش مشتاق‌تر می‌‌کند در جایی که با فشار جدی روبرو نباشد.

در حالی که در روزهای اخیر مقامات غربی از جمله مقامات کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که پیشرفت مذاکرات بسیار کند است اما جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در روز ۲۹ دی اعلام کرد که اکنون زمان دست کشیدن از مذاکرات اتمی با حکومت ایران با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیست.

جو بایدن افزود پیشرفت‌هایی در حال انجام است و کشورهای ۱+ ۵ موضع مشترک دارند اما باید دید چه خواهد شد؟

اظهارات بایدن در حالی است که وزیر خارجه‌اش آنتونی بلینکن هفته گذشته اعلام کرد برای نجات توافق هسته‌ای با حکومت ایران تنها چند هفته باقی مانده است و ایالات متحده آماده است تا در صورت شکست مذاکرات گزینه‌های دیگر را بررسی کند. [مذاکرات وین؛ اختلافات مهمی باقی مانده است]

مذاکرات اتمی و پلن B حکومت ایران!

در حالی که کشورهای غربی صحبت از سایر گزینه‌ها در برخورد با برنامه اتمی حکومت ایران می‌کنند این حکومت نیز برای خالی نبودن عریضه از زبان سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه‌اش اعلام کرده است که هر کشوری برای خودش پلن B دارد و شاید پلن B ایران برای آمریکایی‌ها جذابیت نداشته باشد!

اما به نظر می‌رسد اظهارات این چنینی فقط مانورهایی برای بالا بردن قیمت در مذاکرات وین است.

از سوی دیگر فرهیختگان، یکی از رسانه‌های وابسته به جناح خامنه‌ای اعلام کرده است که طرف غربی ۱۰ روز را برای زمان راستی آزمایی پذیرفته است و مقرر شده است در  فرایندی مرحله به مرحله دسته‌ای از اقدامات اجرایی شود و حکومت ایران ۴ خواسته را بر روی میز گذاشته است.

این نشریه به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده است مناقشات طرفین مذاکره بر سر مدت راستی آزمایی از یک روز مقداری فراتر رفته و طرف غربی تا به کنون مدت زمان ۱۰ روزه را برای راستی ‌آزمایی پذیرفته است.

این منبع اما همچنین اعلام کرده است که مطالبات حکومت ایران بسیار بیشتر از این زمان است!

مهلت ۱۰ روزه برای راستی آزمایی بدین مفهوم است که نه در ۱۰ روز پیاپی بلکه در ۱۰ روز مشخص غیر متوالی فرآیندهایی مشخص شود و این اقدامات مرحله به مرحله به اجرا در آید.

مذاکرات اتمی و چهار خواسته حکومت ایران

حکومت ایران از طرف‌های غربی و مشخصا از آمریکا خواسته است که دستاوردهای هسته‌ای حکومت ایران تضمین شود، دومین درخواست مبنی بر تضمین تجاری است بدین معنا که وزارت خزانه‌داری آمریکا باید به همه شرکت‌ها دستورالعملی ارسال کند مبنی بر اینکه چه برجام باشد و چه نباشد شرکت‌های تجاری ۴ تا ۶ سال بتوانند با حکومت ایران کار کنند.

خواسته سوم حکومت ایران از این قرار است که تضمین‌های حقوقی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا به حکومت ایران داده شود.

و خواسته چهارم اینکه آمریکا باید تضمین مکتوب بدهد که روسای جمهور آینده آمریکا و روسای اتحادیه اروپا از برجام خارج نخواهند شد.

مذاکرات اتمی و رد درخواست حکومت ایران از سوی آنتونی بلینکن

در مورد درخواست حکومت ایران مبنی بر اینکه روسای جمهور آینده آمریکا از برجام خارج نشوند آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد نمی‌توان روسای جمهور بعدی آمریکا را به پایبندی به توافق با حکومت ایران ملزم کرد به بیان دیگر بر اساس نظام سیاسی و قوانین آمریکا دولت بایدن نمی‌‌تواند چنین تضمینی به حکومت ایران بدهد.

مذاکرات اتمی و ترس در طرف حکومت ایران

با وجود اینکه حکومت ایران به خواسته‌های حداکثری خود پافشاری می‌کند اما با وجود این از سرانجام مذاکرات اتمی و به نتیجه نرسیدن آن ترسان و لرزان است.

روزنامه اعتماد در روز ۲۹ دی در مطلبی در این باره نوشت یک سری انتظارات ممکن است در ذهن سیاست گذاران ما باشد که اساسا دست نیافتنی باشد و بی جهت روی آن سرمایه گذاری شود مثلا در گذشته برخی فکر می‌کردند که اگر پرونده اتمی ایران به شورای امنیت برود روسیه قطعنامه‌های ضد ایرانی را وتو خواهد کرد اما واقعیت این شد که نه تنها روسیه قطعنامه‌ها را وتو نکرد بلکه از جلسه غیبت هم نکرد و حتی در جلسه رای ممتنع نیز نداد.

این اظهارات به رغم مانورهای حکومت ایران در گسترش برنامه‌‌‌ی هسته‌ایش نشان می‌دهد که در پشت این مانورها ترسی عمیق و فراگیر از به نتیجه نرسیدن مذاکرات اتمی وجود دارد اما در ظاهر امر نمی‌خواهد آن را به روی خود بیاورد.

جلال ساداتیان سفیر پیشین حکومت ایران در انگلیس اخیرا اعلام کرد امید زیادی به توافق هسته‌ای در کوتاه مدت نیست.

از سوی دیگر شورای همکاری خلیج فارس از قول نایف الحجرف دبیر کل این شورا اعلام کرد که هر گونه توافق هسته‌ای با حکومت ایران باید شامل رفتار این حکومت در منطقه نیز باشد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد زمان هر چه به پیشتر می‌رود شرایط برای حکومت ایران سخت و سخت‌تر می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)