اقتصاد ایران در زیر بار وعده‌های رئیسی

دولت رئیسی در حالی که مردم ایران با تورم روزانه روبرو هستند ادعای کاهش تورم در کشور را دارد این ادعا چقدر با واقعیت همخوانی دارد؟

پنج ماه از روی کار آمدن دولت رئیسی می‌گذرد. در طول این مدت تورم و گرانی در کشور نه تنها فروکش نکرده بلکه شاهد افزایش نیز بوده است.

اما در پی سیاست سرخ نگاه داشتن صورت با سیلی، دولت ابراهیم رئیسی و شرکاء قصد دارند این باطل را به جامعه شهروندی ایران بقبولانند که تورم در کشور کاهش پیدا کرده است!

اما در این بین از درون حکومت ولایت فقیه صداهایی بر می‌خیزند که ادعاهای رئیسی را به چالش می‌کشند.

اقتصاد ورشکسته و ادعای کاهش نرخ تورم!

حسین راغفر یک اقتصاد‌دان حکومتی وابسته به جناح مغلوب حاکمیت در گفت‌ و گویی با ایلنا ادعای ابراهیم رئیسی مبنی با کاهش نرخ تورم را به چالش کشیده و اعلام کرد که «اعلام کاهش نرخ تورم با سفره مردم هم خوانی ندارد».

راغفر با اشاره به اینکه آماری که دولت رئیسی ارائه می‌هد تناسبی با واقعیت‌های روزمره ندارد افزود مردم برای خرید اقلام اساسی خود شاهد رشد قیمت‌ها به صورت روزانه و هفتگی هستند، چطور می‌شود در این شرایط اعلام کرد نرخ تورم کاهش یافته است؟!

اغفر با اشاره به مهندسی آمارها در اقتصاد ایران اعلام می‌دارد که سال‌هاست داده‌های غلط در اقتصاد ایران تولید و همین موضوع باعث بی‌‌اعتمادی شدید مردم نسبت به داده‌ها، آمار و اطلاعات رسمی شده است.

راغفر می‌افزاید مردم به وضعیت زندگی و سفره خودشان نگاه می‌کنند و نه به آمارهای دولتی که ارائه می‌شود.

راغفر به این مهم اشاره می‌کند که آمارهایی که ارائه می‌شوند یا دارای نقص هستند یا واقعیت ندارند و این آمار به «مسئولان تصمیم‌ساز» کشور ارائه می‌شود و بر اساس این آمارهای نادرست برنامه ریزی می‌شود.

نقش ارگان‌های قدرت در تولید ارقام اقتصادی

راغفر ارگان‌‌های قدرت حکومت ولایت فقیه که دولت رئیسی را احاطه و یا مناصب آن را اشغال کرده‌‌اند را به «ماشین تولید اطلاعات غلط» تشبیه می‌کند که دولت رئیسی را در بر گرفته‌اند.

وی با اشاره به طرح‌های تغییر یارانه حامل‌های انرژی و حذف ارز ترجیحی اعلام می‌دارد که  این طرح‌های خلق الساعه اصلی‌ترین محل‌های تولید انتظارات تورمی هستند. [حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ یک راه حل یا یک بمب ساعتی؟!]

وی با اشاره به طرح‌‌های دولت رئیسی مبنی بر اینکه قرار است قیمت بنزین، ۹۰ درصد فوب خلیج فارس ارائه شود یا مبنای محاسبات قیمت کالاهای اساسی، دلار ۲۷ هزار تومانی خواهد بود می‌افزاید که اعلام این طرح‌ها قطعا انتظارات تورمی در کشور ایجاد می‌‌کند.

راغفر می‌افزاید در واقع این خود دولت رئیسی است که انتظارات تورمی را در کشور ایجاد کرده و شدت می‌بخشد و از سوی دیگر آمارهایی ارائه می‌دهد که هیچ قرابتی با واقعیت ندارند.

 البته راغفر بیش از این نمی‌تواند وارد حوزه ارگان‌‌های قدرت و ثروت در حکومت ولایت فقیه شود چرا که برایش هزینه‌بر خواهد بود اما آنچه که در ورای اظهارات راغفر قرار دارد حکایت از این امر دارد که این اعمال به صورت آگاهانه در دولت رئیسی و در مقیاس بزرگتر در کلیت حکومت ولایت فقیه صورت می‌گیرد.

جبران کسری اقتصادی با دست بردن در جیب مردم

به بیان دیگر در زیر لوای تحریم‌هایی که حکومت ولایت فقیه را در معرض شکست کامل اقتصادی قرار داده، هر چند ادعای «خم به ابرو نیاوردن» را دارد اما چاره‌ای جز این ندارد که بار دیگر برای اداره کشور دست در جیب مردم کند.

خلق انتظارات تورمی مورد اشاره راغفر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دولت رئیسی در حال زمینه‌چینی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف ارز ترجیجی مضاف بر افزایش ۶۱ درصدی مالیات‌ها در سال آتی است تا بتواند با گام‌های لرزان اقتصاد حاکمیت ولایت فقیه را پیش ببرد تا شاید فرجی برایش در پیش رو باشد.

اما اعداد و ارقام سرسخت‌ترین پدیده‌ها در اقتصاد کشورند و هر چند حاکمیت قصد داشته باشد آنها را مهندسی کند اما در انتهای راه واقیعت‌های عینی به طور ملموسی خود را به رخ حکومت ولایت فقیه و دولت ابراهیم رئیسی خواهد کشید.

تنها برای یک نمونه که ایسنا آن را بر اساس آمارهای بانک مرکزی حکومت ایران منتشر کرده است در شش ماهه نخست سال جاری ۶ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است که این رقم تاثیر خود را بر اقتصاد کشور به صورت گرانی وتورم بلافصل نشان داده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)