حضور محسن رضایی؛ متهم به تروریسم در نیکاراگوئه

حضور محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران حکومت ایران و از متهمین بمبگذاری بوئنوس آیرس آرژانتین در نیکاراگوئه خشم مقامات آرژانتینی را برانگیخته است.

آسوشیتد پرس در روز ۲۱ دی ۱۴۰۰ در گزارشی پیرامون حضور محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران حکومت ایران که به بمب‌گذاری در یک مرکز یهودیان در شهر بوئنوس آیرس آرژانیتن متهم است در مراسم تحلیف دانیل اروتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه پرداخت و نوشت این امر موجب خشم مقامات آرژانتین شده است.

قدمت ماجرا به سال ۱۹۹۴ برمی‌گردد که بمب‌گذاری در یک مرکز یهودیان در آرژانتین دستم کم ۸۵ کشته و بیش از ۳۰۰ مجروح بر جای گذاشت.

حکومت ولایت فقیه و سپاه پاسداران  و حزب‌ الله لبنان از ابتدای این بمبگذاری مظنون و متهم اصلی این بمب‌گذاری بوده است.

وزرات خارجه آرژانتین در روز سه‌شنبه ۲۱ دی اعلام کرد حضور محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی در مراسم نیکاراگوئه در روز دوشنبه، توهین به عدالت آرژانتین و قربانیان حمله تروریستی وحشیانه در پایتخت آرژانتین می‌باشد.

اعزام یک تروریست به مراسم تحلیف

شایان ذکر است محسن رضایی به نیابت از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور حکومت ایران در مراسم تحلیف دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه شرکت کرده بود.

وزیر خارجه آرژانتین، کافی یه‌رو اعلام کرد که حضور محسن رضایی در ماناگوئه توهین به عدالت و نقض یاد قربانیان حمله تروریستی و وحشیانه در آرژانتین است.

کافی‌ یه‌رو اضافه کرد دولت آرژانتین یک بار دیگر از حکومت ایران می‌‌خواهد که با وزارت دادگستری آرژانتین همکاری کامل داشته باشد و این امکان را فراهم سازد که متهمان بمب‌گذاری در ساختمان آمیا در دادگاه‌های ذیصلاح محاکمه شوند.

محسن رضایی به همراه احمد وحیدی وزیر  کشور ابراهیم رئیسی از متهمان اصلی بمب‌گذاری آمیا می‌باشند. [احمد وحیدی وزیر کشور پیشنهادی رئیسی کیست؟ + ویدئو]

هم زمان با انتصاب این دو فرد در مناصب معاون اقتصادی و وزیر کشور در دولت رئیسی، دولت آرژانتین ضمن صدور بیانیه‌ای با اعتراض به این انتصاب‌ها اعلام کرد که محسن رضایی و احمد وحیدی از متهمان بمب‌گذاری آمیا هستند.

شایان ذکر است در زمان بمب‌گذاری در مرکز یهودیان در آرژانتین احمد وحیدی فرمانده نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران بود.

مراسم تحلیف دانیل اروتگا به صورت گسترده از سوی کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا مورد تحریم قرار گرفت و در مراسم تحلیف وی تعدادی از مقامات کشورهای هم‌پیمان نیکاراگوئه شرکت داشتند.

همزمان با مراسم تحلیف اروتگا چند نفر از مقامات دولت وی توسط ایالات متحده مورد تحریم قرار گرفتند.

شرکت یک تروریست در مراسم تحلیف رو در رویی با آمریکا و اسرائیل

شرکت محسن رضایی در مراسم تحلیف اروتگا قطعه‌ای از پازل پیچیده ما بین حکومت ایران، آمریکا و اسرائیل می‌باشد.

به نظر می‌رسد محسن رضایی که فرمانده سابق سپاه پاسداران و تحت تعقیب اینترپل قرار دارد به طور عامدانه از سوی حکومت ایران برای مراسم تحلیف رئیس جمهور نیکاراگوئه اعزام شده است.

در پی این بمب‌گذاری و به دنبال تحقیقات دولت آرژانتین مشخص گردید که نقشه این بمب‌گذاری در تهران طراحی و توسط حزب الله لبنان به اجرا درآمد.

دولت آرژانتین در این رابطه در سال ۲۰۱۹ حزب الله لبنان را به دلیل نقشش در اجرایی کردن این بمب‌گذاری به عنوان هم‌دست حکومت ولایت فقیه در لیست سازمان‌های تروریستی خود قرار داد.

همچنین دولت آرژانتین تا کنون سه بار حکومت ولایت فقیه را به دست داشتن در انفجار آمیا متهم کرده است.

صدور حکم جلب برای تروریست‌های حکومت ایران و حزب الله

در سال ۲۰۰۷ دادستانی کل آرژانتین درخواست صدور حکم جلب ۹ نفر از عاملان این بمب‌گذاری از جمله هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی، احمد وحیدی، علی فلاحیان، محسن ربانی، احمد رضا اصغری، عماد مغینه را صادر کرد.

افزون بر این اینترپل برای ۶ تن از این افراد از جمله علی فلاحیان وزیر وقت وزارت اطلاعات حکومت ایران، محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، احمد رضا اصغری دبیر سوم وقت سفارت حکومت ایران، احمد وحیدی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، محسن ربانی رایزن فرهنگی وقت سفارت حکومت ایران در آرژانتین و عماد مغینه رئیس وقت ستاد عملیات ویژه حزب الله لبنان حکم جلب بین‌المللی صادر کرد.

عماد مغینه بعدها در عملیاتی که منتسب به اسرائیل بود در سوریه کشته شد.

آلبرتو نیسمن دادستان پرونده آمیا که کریستیا فرناندز رئیس جمهور پیشین آرژانتین را به سرپوش گذاشتن بر نقش حکومت ایران و حزب‌ الله لبنان متهم کرده بود در ۲۸ دی سال ۱۳۹۳ در حالی که قرار بود چند ساعت بعد از آن گزارش خود را به مجلس آرژانتین ارائه دهد در آپارتمانش به قتل رسید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)