زنان کولبر مجبورند ۳۰ کیلو بار را ۴ تا ۵ ساعت در کوهستان حمل کنند، اما درآمد آنها کمتر از ۶ میلیون تومان می‌شود

از کولبر که می‌گویند، فضای مردانه یا در نهایت نوجوانان پسر را در ذهن تداعی می‌کند. اما هستند کسانی که شانه‌های ظریف‌شان زیر بارهای سنگین می‌رود تا خانواده‌شان چیزی برای خوراک و گرمایی برای زمستان داشته باشند. این‌ها زنان کولبر هستند. آمار دقیقی از تعداد آن‌ها در دست نیست. بسیاری از آنها چهره‌هایشان را می‌پوشانند و اغلب تلاش می‌کنند تا ناشناس باقی بمانند. برخی از زنان کولبر می‌گویند، مجبور هستند ۳۰ کیلو بار را  ۴ تا ۵ ساعت در کوهستان حمل کنند. اما درآمد آنها در یک ماه کمتر از ۶ میلیون تومان است.

زنان کولبر

گروهی از این زنان کولبر سرپرست خانوار هستند. گروهی هم بدلیل مشکلات زیاد مالی به همراه همسران‌شان به دل کوه می‌زنند. زنانی با پوشش مردانه زیر بارهای سنگین می‌روند و زنجیره کولبران در دل کوهستان را دنبال می‌کنند تا گم نشوند.

  • خودکشی کولبر نوجوان سروش رحمانی به‌دلیل کشتار قاطر‌هایش توسط نیروهای هنگ مرزی
  • اتهام قاچاق لوازم خانگی به کولبران برای سرکوب هر چه بیشتر آنها
  • اشتغال کولبران وعده‌ای که هیچگاه عملی نشد

     سران حکومت در اثر فشار افکار عمومی بخصوص در مناطق غرب کشور وعده اشتغال‌زایی کولبران در سه استان مرزی را داده بودند. اما با گذشت یک سال مشخص شد که این هم وعده بود بر وعده‌های دیگر.

    بسیاری از مسئولین سعی در کوچک نشان دادن موضوع دارند. عده‌ای آمار زنان کولبر را تنها ۱۱۰ نفر اعلام کرده‌اند. پرواضح است، این آمار شامل حتی یک منطقه کوچک کولبری هم نمی‌شود.

    در میان این زنان کولبر حتی زنانی با بیش از ۶۰ سال سن هم دیده می‌شود. یکی از این زنان کولبر ۶۴ سال سن دارد. نامش آشتی است که به کردی «ئاشتی» نوشته می‌شود. ۱۵ سال پیش همسرش در حین کولبری کشته شد و او مجبور شد که کارش را ادامه بدهد. او اکنون به همراه ۴ دخترش به کولبری می‌رود.

    کولبری کاری ممنوعه است. بدلیل ممنوعه بودن جاده‌های هموار و مسیرهای مشخص، به رویشان بسته است. زنان کولبر می‌گویند، مجبوریم به کوه بزنیم. همه یک تکه کلام ثابت دارند: «از سرناچاری و گرفتاری، شدیم کولبر».

    چرا اقدامی برای رفع مشکل زنان کولبر اتخاذ نشده است

    سوال اصلی اینجاست، چرا تاکنون اقدامی برای رفع این معضل اجتماعی اتخاذ نشده است. پر واضح است، این افراد به اجبار مجبور به انجام این کار هستند. پس چرا سران حکومت فرمان شلیک به آنها را صادر می‌کنند. کولبری تنها و تنها شغل موجود در استان‌های غربی ایران است. استان‌هایی که در آن هیچ فرصت کاری نیست. مردم آن از زن و مرد، پیر و جوان برای امرار معاش مجبور به کولبری هستند. هر ساله بر تعداد زنان کولبر، اضافه می‌شود. کولبرانی که جان خود را در ازاء پاره‌ای نان از دست می‌دهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)