اولیانوف؛ سانتریفیوژهای ایران باید نابود شوند

به رغم اظهار خوش‌بینی انریکه مورا و علی باقری کنی در مورد مذارکرات برجام دیپلمات‌های اروپایی هشدار دادند چنانچه پیشرفت سریعی در این مذاکرات حاصل نشود، این توافق به پوسته خالی تبدیل خواهد شد.

برخی از مقامات ارشد غربی و دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات وین، در دو دور اخیر این مذاکرات، حکومت ایران را به وقت‌کشی و خرید زمان برای پیشبرد برنامه هسته‌ایش متهم می‌کنند.

شواهد و قرائن نیز این را نشان می‌دهد؛ پیش‌نویس‌هایی زیاده‌خواهانه‌ای که از سوی حکومت ایران ارائه شد، نادیده گرفتن پیش‌نویس‌های شش دور قبلی مذاکرات، اصرار بر خواسته‌های حداکثری که آمریکا پیش از این با آنها مخالفت کرده بود و… همه دال بر وقت‌کشی و خرید زمان هستند.

اظهارات مقامات اروپایی در مورد مذاکرات برجام

دیپلمات‌های ارشد اروپایی در روز دوشنبه ۲۲ آذر اعلام کردند که در مذاکرات وین، زمان بدون حاصل شدن پیشرفتی سریعا رو به پایان است.

دیپلمات‌های اروپایی افزودند مواضع اعلام شده حکومت ایران در مذاکرات برجام در مغایرت آشکار با شرایط برجام ۲۰۱۵ می‌باشد.

همچنین این دیپلمات‌ها که با قرار دادن متنی در اختیار رسانه‌ها سخن می‌گفتند افزودند با توجه به سرعت برنامه هسته‌ای حکومت ایران برجام به زودی به توافقی تو خالی تبدیل خواهد شد.

این دیپلمات‌ها افزودند با شروع دور جدید مذاکرات، مقامات غربی از هیئت حکومت ایران خواستند که درخواست‌های معقولی را طرح کند اما با این حال و تا کنون مذاکرات واقعی شروع نشده است و زمان با مواضع مغایر با برجام و یا فراتر از برجام، در حال از دست رفتن است.

این اظهارات مقامات اروپایی که تا پیش از این سیاست نرمش را با حکومت ایران پیش گرفته بودند نشان می‌دهد که این کشورها بر اثر سیاست‌های سخت‌سرانه حکومت ایران بیشتر به سوی مواضع آمریکا گرایش پیدا کرده‌اند. [آخرین خبرها از مذاکرات اتمی وین؛ آمریکا و ایران به کدام سمت می‌روند؟]

اظهارات مقام ایرانی در مورد مذاکرات برجام

اما علی باقری کنی؛ رئیس هیئت حکومت ایران در مذاکرات وین در روز سه‌شنبه ۲۳ آذر، در مقابل این اظهارات مقامات اروپایی، آنها را به «مقصرنمایی» متهم کرد و در توئیتر خود نوشت «بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند…»

باقری کنی همچنین در اظهار نظر دیگری افزود در زمینه موارد اختلافی، هیچ پیشنهاد و ابتکاری از طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم و موارد مورد اختلاف به ویژه در حوزه هسته‌ای متعدد هستند.

باقری همچنین با اشاره به اینکه در جلسه‌ای مواضع‌مان را با روسیه و چین هماهنگ کردیم افزود ایده‌هایمان در مورد نحوه ادامه روند مذاکرات را به اشتراک گذاشتیم.

این در حالی که آمریکا و دیگر کشورهای ذینفع در مذاکرات برجام پیش از این بارها به صراحت روشن ساخته‌اند که مبنای ادامه مذاکرات برجام باید پیش‌نویس‌های تهیه شده در شش دور قبلی مذاکراتی باشد که غربی‌ها در مذاکرات با مقامات دولت حسن روحانی به آن دست پیدا کرده بودند.

اظهارات مقام روسیه در مورد مذاکرات برجام

در همین حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز در روز دوشنبه ۲۲ آذر، مذاکرات برجام را نه چندان سریع توصیف کرده و افزود یکی از موضوعات حساس مربوط به سانتریفیوژهای غنی‌سازی در سایت‌های هسته‌ای حکومت ایران است که یکی از ده‌ها مسئله‌ای است که باید حل شود.

اولیانوف از بین بردن این سانتریفیوژها، انتقال آنها به خارج از ایران و یا مهر و موم و تحت نظارت مستمر آژانس قرار دادن آن  را به عنوان راه حلی برای پایان بخشیدن به نگرانی در این مورد ذکر کرد.

اختلاف نظرها و تهدید سران کشورهای جی ۷

در حالی اظهارات متناقض از سوی مقامات دو سوی میز مذاکرات وین رسانه‌ای می‌شود که اخیرا سران کشورهای جی ۷ در پایان اجلاس خود اعلام کردند که زمان برای حکومت ایران جهت موافقت با توافقی جهت محدودکردن جاه‌طلبی‌های اتمی‌اش رو به پایان است و حکومت ایران باید تشدید فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند.

با این وجود هیچ گونه شواهدی از کاهش فعالیت‌های گسترش‌یابنده حکومت ایران دیده نمی‌شود و باید منتظر ماند و دید در مقابل این زیاده‌خواهی‌های حکومت ایران کشورهای غربی چه سیاستی را اتخاذ خواهند کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)