مذاکرات ایران و عربستان بی‌فرجام بوده است

به موازات گفتگوها در وین پیرامون برنامه اتمی حکومت ایران، این حکومت هم‌زمان گفتگوهای منطقه‌ای را نیز با عربستان سعودی پیش می‌برد اما مقامات عربستان سعودی به تازگی اعلام کرده‌اند که مذاکرات این کشور با حکومت ایران بی‌فایده بوده است.

بعد از آنکه جو بایدن بر کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده نشست، راه مذاکره با حکومت ایران بر سر برنامه‌ی هسته‌ایش را پیش گرفت.

این روند در ادامه خود به شش دور مذاکرات وین از ۱۳ فروردین تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ منتهی شد و ادامه آن در هفتمین دور از ۸ آذر از سر گرفته شده است.

هم زمان با نگرانی جامعه بین‌المللی از برنامه اتمی حکومت ایران، بودند موضوعات دیگری که مورد نگرانی کشورهای غربی و همچنین کشورهای خاور میانه بود.

نگرانی از دخالت‌های منطقه‌ای حکومت ایران

از جمله این مسائل می‌توان به موضوع دخالت‌های حکومت ایران در امور داخلی کشورهای همسایه و در سطحی عام‌تر کشورهای خاور میانه و تروریسم این کشور و حمایت از گروه‌های شبه نظامی نیابتی‌اش اشاره کرد.

به موازات مذاکرات اتمی، برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه بر این مهم مصر بودند که دخالت‌های منطقه‌ای حکومت ایران نیز باید در بطن مذاکرات اتمی با حکومت ایران گنجانده شود.

امانوئل ماکرون برای نخستین بار به صورت جدی از حضور کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی در مذاکرات اتمی و منطقه‌ای صحبت به میان آورد و اعلام کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس باید در مذاکرات وین حضور یابند.

این امر برای حکومت ایران امری‌ ناپذیرفتنی بود و آن چنان که بارها تا به کنون تاکید کرده است حاضر نخواهد شد تا به مذاکرات منطقه‌ای تن دهد.

از سوی دیگر کشورهای غربی و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس پیگیر این مهم بودند.

بازی موازی حکومت ایران

در این بین حکومت ایران یک بازی موازی را شروع کرد و با واسطه‌گری مصطفی الکاظمی به مذاکرات دوجانبه با عربستان سعودی پرداخت. [اجلاس بغداد؛ ماهیت و اهداف]

همان طور که از قرائن بر می‌آمد و برخی تحلیل‌گران و اندیشمندان سیاسی بر این باور بودند، حکومت ایران تن دادن به مذاکره مستقیم با عربستان را به این منظور در دستور کار خود قرار داد تا راه را بر کشورهای غربی و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دعوت از آنها در مذاکرات وین ببندد.

چهار دور مذاکرات بین حکومت ایران و عربستان برگزار شد اما همان گونه که انتظار می‌رفت پیشرفت چندانی حاصل نشد.

مادامی که حکومت ایران مذاکرات اتمی را به مدت چند ماه به حالت تعلیق درآورد، مذاکرات با عربستان نیز در محاق فرو رفت.

رنگ‌باختن حنای حکومت ایران در گفتگو با عربستان

با شروع مجدد مذاکرات اتمی در وین و سفر برخی از مقامات ارشد غربی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، زمزمه حضور این کشورها در مذاکرات اتمی دوباره طنین‌انداز شد.

حکومت ولایت فقیه نیز مجدد به همان بازی سابق خود یعنی سناریوی گفتگوی مستقیم با عربستان سعودی متوسل شد.

اما گویا دیگر حنای گفتگوی مستقیم حکومت ایران با سعودی رنگ خود را از دست داده است.

این مهم را اظهارات مقام ارشد سعودی تایید می‌‌کند. عبدالله المعلمی؛ نماینده سعودی در سازمان ملل اخیرا در گفتگو با عرب نیوز؛ یک روزنامه سعودی اعلام کرد که هیچ نتیجه مهمی در روند مذاکرات بین سعودی و حکومت ایران به دست نیامده و گفتگوها بی‌نتیجه بوده است.

المعلمی افزود تا زمانی که مقامات ایرانی با این مذاکرات بازی می‌کنند (این مذاکرات) راه به جایی نخواهد برد.

المعلمی ادامه داد پادشاهی سعودی مایل است مذاکرات با حکومت ایران را به سوی موضوعاتی مهم مانند رفتار حکومت ایران در منطقه خاور میانه سوق دهد اما طرف مقابل به این مذاکرات به عنوان یک روند طولانی مدت نگاه می‌کند.

وی همچنین ادامه داد ما علاقه‌ای به مذاکره برای مذاکره نداریم.

با این اظهارات از سوی یک مقام ارشد سعودی به نظر می‌رسد مقامات سعودی به این اقناع رسیده‌اند که ۴ دور مذاکرات این دو کشور بی‌نتیجه و فقط خرید زمان و وقت‌کشی به موازات مذاکرات وین برای پرهیز از شرکت عربستان در مذاکرات اتمی بوده است.

به نظر می‌رسد مقامات سعودی همچنین دریافته باشند که پاسخ به مشکلات با حکومت ایران را باید در جای دیگری جستجو کنند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)