فروش نخل ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس

حکومت خامنه‌ای اقدام به فروش نخل ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس کرده و گویا خامنه‌ای دیگر چیزی برای فروش باقی نگذاشته است.

مدتی است که خبر فروش نخل ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس در رسانه‌‌ها خبرساز شده است، نخل‌هایی که در فقدان یا کمبود آب در استان‌های جنوبی کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته می‌شوند.

مشکل به امروز و دیروز برنمی‌گردد؛ به هم ریختن اکوسیستم و ساختن سدهای بی‌رویه و بدون مهندسی در دولت‌های پیشین حکومت ایران که هم اکنون نیز ادامه دارد، باعث کمبود و شوری آب در برخی استان‌‌های کشور از جمله در استان‌های مرکزی و جنوبی ایران شده است.

دلایل فروش نخل

بی آبی، شوری آب و کم آبی باعث ایجاد برخی بیماری‌ها برای نخل‌ها شده است. در این بین قیمت پایین خرید خرما و عدم خرید تضمینی خرما توسط دولت باعث شده است که کشاورزان جنوب کشور از نخلستان‌های خود ناامید شوند.

در این بین اما مافیای فروش نخل به کشورهای حوزه خلیج فارس تشکیل شده و درخت‌های نخل را با قیمت بسیار ارزان و در برخی موارد به قیمت تنها ۱.۵ میلیون تومان از کشاورزان خریده و با قیمت گزاف به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌کنند.

حکومت ولایت فقیه در ابتدا قاچاق و فروش نخل از استان‌های جنوبی کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس را منکر شد.

از جمله یک مقام «سازمان جهاد کشاورزی» استان خوزستان در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که گزارشی از فروش نخل به کشورهای عربی به دلیل کمبود آب نداشته‌ایم!

همچنین دادستان دشتستان نیز در پی انتشار تصاویر کندن و حمل و نقل درختان نخل، فروش نخل و صادرات آنها به کشورهای عربی را تکذیب کرده بود.

انکار هیچ‌گاه برای حکومت ولایت فقیه چاره‌ساز نبوده است چرا که در تفرق درون حاکمیتی و به یمن وجود شبکه‌های مجازی به زودی تشت رسوایی دروغ‌های حکومتی از بام به زمین می‌افتد و حقیقت ماجرا افشاء می‌شود.

در این هنگامه دیگر چاره‌ای برای حکومتگران باقی نمی‌ماند تا به اصل ماجرا اعتراف کرده و سعی در کوچک‌نمایی و تئوریزه‌کردن اصل موضوع برآیند.

در مورود فروش نخل به کشورهای عربی نیز همین حکایت صدق کرد.

اعتراف به فروش نخل و صادرات آن

وقتی ماجرا ابعاد گسترده‌تری به خود گرفت مقامات حکومت ایران مجبور به اعتراف شدند و خسرو عمرانی؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی «جهاد کشاورزی» بوشهر در گفتگویی با روزنامه رویداد ۲۴ فروش ۳۷۰۰ اصله نخل خرما به قطر را تایید کرد.

همچنین روزنامه همشهری به نقل از مسئول انجمن خرما و نخل‌داران اعلام کرد که قاچاق نخل به کشورهای آذربایجان، ارمنستان و کشورهای عربی افزایش پیدا کرده است.

نخلستان‌های ایران رو به نابودی می‌روند

شایان ذکر است هر اصله نخل خرما از هنگام کاشت، ۹ سال زمان می‌برد تا به محصول بنشیند با این حال درختان نخل استان‌های جنوبی که بخشی از سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند به قیمت ارزانی از کشاورزان به دلیل عدم حمایت از آنان خریداری شده و توسط مافیای نخل با قیمت گزاف به کشورهای عربی فروخته می‌شود.

همچنین در حالی که در طول ۸ سال جنگ خمینی با عراق حدود ۲ میلیون اصل نخل از بین رفت اما سیاست‌های مخرب حکومت ولایت فقیه در سالیان اخیر از جمله سدسازی و شوری آب، باعث از بین رفتن بیش از ۶ میلیون اصله نخل دیگر  شده است. [نقش مخرب سپاه در سدسازی‌های بی‌رویه و علت اصرار سپاه بر ادامه سدسازی]

حال بر این فاجعه باید مافیای صادرات و فروش نخل به کشورهای عربی را نیز افزود که می‌رود تا نخلستان‌های جنوب کشور را به سرزمینی سوخته و لم‌یزرع تبدیل کند.

فروش ۴۰۰۰ نخل تنها از استان بوشهر

طبق اعلام مسئولان «جهاد کشاورزی» بوشهر در حد فاصل سال‌های ۱۳۹۷ تا پاییز ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۰۰۰ اصله نخل تنها از این استان به قطر صادر شده است.

ایران در حدود ۵۰ میلیون اصله نخل دارد که در استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر و سیستان و بلوچستان قرار دارند و ۴۰۰ گونه خرما از نخلستان‌های کشور برداشت می‌شود و از این حیث ایران متنوع‌ترین تولید‌کننده انواع خرما می‌باشد.

در حال حاضر به دلیل سیاست‌های مخرب آبی که ذکر شد کشاورزان سه استان خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان مجبور به فروش اصله نخل‌های خود شده‌اند.

در روزهای اخیر اعتراضات مربوط به عدم تخصیص حقابه کشاورزان در استان‌هاس اصفهان، خوزستان و چهار محال و بختیاری خبرساز شده است اما حکومت ولایت فقیه با بی‌توجهی به این اعتراضات آب را از سرچشمه‌های کارون و زاینده‌رود برای مقاصد و مطامع خود به نقاط دیگر کشور که از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست انتقال می‌دهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)