بن بست اتمی و برجام بی‌فرجام

تنها چند روز مانده به شروع هفتمین دور مذاکرات برجام در وین، اخبار و شنیده‌ها حاکی از آن است که بن‌بست بر سر مذاکرات برجام جدی است.

اخبار مربوط به مذاکرات برجام لحظه مره به روز می‌شوند و هر لحظه خبری راجع به حواشی این مذاکرات از سوی طرف‌های مختلف رسانه‌ای می‌شود.

پس از آنکه حکومت ایران نتوانست بر سر بازرسی و نظارت‌های آژانس با رافائل گروسی به توافقی دست یابد و ابهامات بر سر پرونده اتمی بیش از پیش پیچیده شد، آمریکا تهدید به برگزاری نشست فوق‌العاده شورای حکام کرد. [تهدید حکومت ایران به تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام]

این نشست فوق‌العاده احتمالی که در پی به بن‌بست‌رسیدن مذاکرات گروسی با تهران برگزار خواهد شد می‌تواند بن‌بست برجام را تشدید کرده و گره کور دیگری بر مذاکرات بی‌نتیجه برجام در شش دور قبل بیفزاید.

چرا که تهران بعد از اظهارات نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی، مبنی بر تهدید تشکیل نشست فوق‌العاده شورای حکام، مخالفت خود را با درخواست آمریکا بر سر بازرسی‌ها از سایت ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در کرج؛ تسا اعلام کرد.

خروج آمریکا از برجام بهانه حکومت ایران برای ممانعت از بازرسی سایت کرج

بعد از اظهارات مخالفت‌جویانه سخنگوی سازمان انرژی اتمی حکومت ایران، محمد اسلامی؛ رئیس این سازمان نیز به میدان آمد و اعلام کرد ایالات متحده به دلیل اینکه از برجام خارج شده است حق اظهار نظر درباره تاسیسات هسته‌ای کرج را ندارد.

اسلامی فعالیت‌ها در سایت تسا در کرج را مرتبط به برجام دانست و این امر به اضافه عدم وجود مواد هسته‌ای در تسا را دلیل ممانعت از بازرسی آژانس دانست.

این در در حالیست که آمریکا استدلال می‌کند که این موضوع ربطی به برجام ندارد و موضوع ساخت سانترفیوژهای پیشرفته در تسا در کرج، ذیل توافق پادمانی یا ان‌پی‌تی قرار دارد و حکومت ایران باید اجازه دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این محل را بدهد.

مخالفت نماینده روسیه در مذاکرات برجام با اظهارات نماینده آمریکا و فشار همزمان بر ایران

هر چند میخائیل اولیانوف؛ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، در روز جمعه ۵ آذر از اظهارات نماینده آمریکا در این سازمان‌ها انتقاد کرد و اعلام کرد که چنین اظهاراتی به کلیت مذاکرات بر سر احیای برجام لطمه می‌زند، اما همزمان روسیه به همراه اتحادیه اروپا در آستانه شروع دور هفتم مذاکرات وین در روز ۸ آذر از حکومت ایران خواستند که به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای پروتکل الحاقی برگردد.

این موضع روسیه و اتحادیه اروپا فشار جدیدی به حکومت ایران محسوب می‌شود چرا که در صورت عدم همکاری حکومت ایران با آژانس و عدم برگشت به اجرای پروتکل الحاقی، اروپا و غرب را خواسته یا ناخواسته در معرض نشست فوق‌العاده شورای حکام قرار می‌دهد که در آن احتمال زیادی بر صدور قطعنامه علیه برنامه اتمی ایران و ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت وجود خواهد داشت.

فقدان بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران مطابق برجام، تنها نگرانی غرب بر سر پرونده اتمی ایران نیست. کانال ۱۲ اسرائیل بر اساس اطلاعات یک سازمات اطلاعاتی انگلیس، در روز ۵ آذر هشدار داد که حکومت ایران تا رسیدن به سلاح هسته‌ای تنها یک ماه فاصله دارد و این کشور بیش از هر زمان دیگری به ساخت بمب اتمی نزدیک شده است.

بنا بر این گزارش، برنامه اتمی حکومت ایران از زمان توقف همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۹ ماه پیش، پیشرفت چشمگیری داشته است.

تضادها در اظهارنظر و وحدت در عمل در مورد برجام

کشورهای غربی و روسیه و چین شاید بر سر اظهار نظرها پیرامون برجام و مذاکرات مربوط به آن اختلافاتی داشته باشند اما آن چیزی که تمامی این کشورها بر سر آن وحدت نظر دارند پیشگیری از اتمی‌شدن حکومت ایران است.

به بیان دیگر دستیابی حکومت یاغی ایران به سلاح هسته‌ای مرز سرخ تمامی کشورهای دخیل در برجام، آمریکا که از برجام خارج شده و کشورهای منطقه، می‌باشد.

ایالات متحده و شریک آن؛ اسرائیل به وضوح و بارها تاکید کرده‌‌اند که هرگز اجازه نخواهند داد که حکومت ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند چرا که این امر علاوه بر خطر تروریسم حکومت ایران، بر یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه پرآشوب خاور میانه دامن خواهد زد.

با این داده‌ها، کشورهای ذینفع در برجام و آمریکا و در حالی که حکومت ایران همکاری‌های خود با آژانس را به حالت تعلیق درآورده، پا به مذاکرات وین خواهند گذاشت.

پیشاپیش مشخص است که بن‌بست، اولین فرضیه موجود لااقل برای حکومت ایران است بدین معنا که یا باید به خواست جامعه جهانی گردن بگذارد یا با تبعات اعمال و سرکشی‌های هسته‌ای خود روبرو شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)