کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۲۹ آبان ۱۴۰۰، زندانی سیاسی هوشمند علیپور که از روز سه شنبه ۲۵ آبان در اعتراض به محرومیت از حق مرخصی و دخالت اداره اطلاعات در پرونده اش دست به اعتصاب غذا زده در چهارمین روز خود همچنان ادامه دارد.

هژار علیپور برادر این زندانی سیاسی در گفتگو با کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت: «حکم اعدام هوشمند علیپور در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ توسط دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده جهت محاکمه مجدد به شعبه دو دادگاه انقلاب سنندج، شعبه هم عرض ارجاع داده شد و این زندانی سیاسی به ۳۸ ماه حبس محکوم شد.

اما پس از پنج روز یعنی در تاریخ ۳۰ شهریور۹۹ در همان دادگاه و با حضور وکیل این زندانی سیاسی محاکمه مجدد انجام شده و اینبار قاضی بدون هیچ دلیلی حکم ۳۸ ماه را منتفی و از پرونده هوشمند برداشته و حکم ۸ سال حبس تعزیری را برای او صادر کرد!»

هژار علیپور افزود: « این حکم مربوط به هیچ پرونده یا اتهام جدیدی نیست تنها همان اتهامات قبلی یعنی اتهام «بغی، عضویت در حزب یا گروه مخالف نظام و تبلیغ علیه نظام» که به ۱۶ سال زندان و سپس حکم اعدام برایش صادر شده و به وکیلش ابلاغ شده بود در پرونده موجود است. محمد استادقادر هم پرونده هوشمند، آزاد شد ولی هوشمند همچنان در زندان است. حکم اعدامش را نقض کردند ولی با فشار اداره اطلاعات و دادستانی کردستان، او را به ۸ سال حبس محکوم کرده و در واقع او را به گروگان گرفتند».

هژار علیپور اضافه کرد: «هوشمند در حال حاضر چهارمین روز از اعتصاب غذای خودش را پشت سر گذاشته است. او به دلیل بدرفتاری و رفتارهای غیرانسانی، دخالت اداره اطلاعات سنندج و رد درخواست مرخصی از سوی شعبه چهارم اجرای احکام کیفری سنندج دست به اعتصاب غذا زده است.

رئیس زندان و مقامات امنیتی زندان سنندج از هوشمند خواسته بودند اعتصاب غذایش را پایان دهد اما هوشمند با اصرار به اعتصاب غذای خود ادامه داده و باعث نگرانی خانواده ما شده است.»

بعد از اینکه حکم اعدام هوشمند لغو شد، حکم صادره برای او ۳۸ ماه حبس بود که این حبس تا امروز باید تمام می‌شد. اما حکم ۳۸ ماه حبس با اعتراض اداره اطلاعات سنندج و فشار از بالا یعنی مقامات حکومتی در تهران مواجه شد و قاضی پرونده زیر فشار و تهدیدات بالای مقامات حکومتی هوشمند را دوباره بعد از آن محاکمه کردند در حضور وکیلش و حکم هوشمند را جمعا به ۸ سال حبس تغییر دادند».

شایان ذکر است برادر کوچکتر هوشمند علیپور بنام ژیان علیپور روز ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در حال کولبری توسط ماموران حکومتی به قتل رسید و خانواده علیپور یک کارزار دادخواهی را آغاز کردند.

آقای علیپور در رابطه با قتل ژیان گفت: «ما از یک طرف دادخواه فرزندمان ژیان هستیم که در ۲۲ مهر ترور و در واقع اعدامش کردند و از سوی دیگر خواستار آزادی فوری هوشمند هستیم. حکومت دارد از هوشمند بعنوان گروگان و تهدیدی علیه ما استفاده میکند و به همین دلیل با رفتارهای شنیع و ضدانسانی او را تحت فشارهای روحی و روانی قرار داده اند. هوشمند به همین دلیل دست به اعتصاب غذا زده است».

هوشمند علیپور

درباره زندانی سیاسی هوشمند علیپور:

زندانی سیاسی هوشمند علیپور در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۷ در نزدیکی ایست بازرسی روستای «سبد لو» از توابع بانه همراه با محمد استاد قادر بدون هیچ نوع درگیری نظامی با نیروهای امنیتی سپاه پاسداران دستگیر شد.

هوشمند علیپور در زمان دستگیری و انتقال به شکنجه‌گاه، به بدترین شکل ممکن شکنجه شده و از او اعتراف اجباری علیه خودش گرفتند. این اعترافات سپس در صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز پخش شد. اطلاعات سپاه پاسداران بر اساس اعترافات اجباری، اقدام به پرونده سازی برعلیه این زندانی کرده و زمینه حکم اعدام او را فراهم کردند.

آقای علیپور در تاریخ ۲۳ شهریور ۹۷ در شعبه‌ ۲ بازپرسی دادسرای سنندج به اتهام بغی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. هوشمند علیپور در تاریخ ۲۸ آبان ۹۷، پس از حدود ۱۱۰ روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج به زندان سقز منتقل شد.

هوشمند علیپور در دیماه سال ۹۸ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج از بابت اتهام بغی به اعدام و محمد استادقادر به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. (محمد استادقادر در فروردین ۹۹ از زندان آزاد شد)

این زندانی سیاسی در ۲۵ شهریور ۹۹ مجدد توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شد. در این دادگاه وی از بابت اتهام بغی (اعدام) تبرئه و به ۳۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. (در همان تاریخ وی ۲۷ ماه از این حکم را طی کرده و فقط ده ماه دیگر باقی مانده بود).

در تاریخ ۳۰ شهریور۹۹ در همان دادگاه و با حضور وکیل محاکمه مجدد انجام شده و اینبار قاضی بدون هیچ دلیلی حکم ۳۸ ماه را منتفی و از پرونده هوشمند برداشته و حکم ۸ سال حبس تعزیری را برای او صادر کرد!

هوشمند علیپور پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته و در سال ۱۳۸۸ به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در سازمان‌های مخل امنیت به ۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

درباره ژیان علیپور:

ژیان علیپور ۲۲مهرماه ۱۴۰۰ در مسیر کولبری در منطقه آلان سردشت از فاصله نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت.

قاتل ژیان پاسداری به نام موسوی فرمانده حفاظت اطلاعات پاسگاه مرزی بیتوش در منطقه آلان سردشت است که بدون ایست یا هرگونه اخطار قبلی شروع به تیراندازی به ژیان می‌کند و او را از فاصله چند متری و در حالی که مشغول اعتراض بود به قتل می رساند.

خانواده ژیان بیانیه‌ای صادر کردند و در آن تأکید کردند که وی همراه با یک نفر دیگر در تردد در روستای هرزنه در آلان سردشت با سناریوی قبلی به دست فرمانده حفاظت اطلاعات پاسگاه مرزی بیتوش کشته شد.

ژیان متولد ۱۳۶۸ آلان سردشت و دارای همسر و دو فرزند، یک دختر ۴ ساله و یک پسر ۹ ساله بود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)