افزایش مصرف گار بهانه‌ای برای گران‌کردن قیمت

با نزدیک‌شدن فصل سرما و ماه‌های پرمصرف گاز در ایران، به نظر می‌رسد حکومت ایران به بهانه افزایش مصرف گاز توسط مشترکان، قصد افزایش قیمت این حامل انرژی را دارد.

دولت رئیسی نمی‌تواند بر روی افزایش قیمت بنزین ریسک کند، سلف او روحانی وقتی دست به چنین اقدامی زد، شورش و اعتراضات شهرهای ایران را در نوردید.

از سوی دیگر چاره‌ای جز دست در جیب مردم‌کردن برای دولت رئیسی نمانده است تا بتواند کسری بودجه ادامه سال را جبران کند.

در این بین یکی از مقولاتی که شائبه آن می‌رود که مشمول افزایش قیمت شود گاز طبیعی است.

اوجی وزیر نفت دولت رئیسی در روزهای اخیر به کرات اعلام کرده است که قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف بدون شک افزایش خواهد یافت.

اوجی از جمله در روز ۸ و ۲۸ آبان در مصاحبه با فارس و تسنیم دو خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران این موضوع را رسانه‌ای کرد.

افزایش قیمت گاز به بهانه مصرف زیاد

این راهی بارها آزموده شده توسط حکومت ایران است که به بهانه افزایش مصرف کالا، قاچاق آن یا مقایسه قیمت یک کالا با کشورهای همجوار دست به افزایش قیمت آن کالا می‌زند.

نتیجه اما همیشه موقتی و بدون حصول ملموس کاهش مصرف در مورد آن کالا یا حامل انرژی بوده است، با این حال حکومت ایران و دولت رئیسی بار دیگر در پی آن هستند به بهانه‌ی نخ‌نمای ارزانی قیمت گاز، افزایش قیمت آن را توجیه کنند.

در این راستا محسن مظلوم؛ مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز حکومت ایران در روز شنبه ۱۵ آبان مدعی شد که تمامی مطالعات نشان می‌دهد اگر حکومت ایران قیمت گاز طبیعی را تا ۲.۵ برابر افزایش دهد ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد!

این در حالی است که از زمان هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ تا کنون، قیمت گاز چند بار گران شده اما میزان مصرف گاز طبیعی در کشور هیچگاه سیر نزولی نداشته است.

میزان واقعی مصرف خانگی گاز طبیعی

همچنین حکومت ایران و دولت‌های مربوطه‌ استدلال می‌کنند که بیش از نیمی از گاز طبیعی کشور توسط مشترکان خانوار مصرف می‌شود، این یک دروغ بزرگ است.

جزئیات آمار مربوط به مصرف گاز طبیعی نشان می‌دهد میزان مصرف گاز بخش خانگی یعنی مصرف خانوارها، تنها ۲۲ درصد از کل گاز مصرفی در کشور است.

به بیان دیگر ۷۸ درصد دیگر گاز طبیعی در ایران به بخش‌های دیگر چون صنعت، تولید، صادرات و… تعلق می‌گیرد. [دادن برق و گاز به لبنان چرا و به چه قیمت؟ ویدئو]

در صورت گرانی قیمت گاز، قطعا بر بهای کالاهای تولیدی این بخش‌ها نیز افزوده می‌شود و تورمی بیش از آنچه که اکنون شاهد آن هستیم بر اقتصاد کشور وارد خواهد آمد.

آیا قیمت گاز در ایران واقعا ارزان است؟

از سوی دیگر دولت رئیسی بر این ادعا پافشاری می‌کند که قیمت گاز و سایر حامل‌های انرژی در ایران بسیار ارزان‌تر از قیمت آن در کشورهای همجوار است.

در مقابل این ادعا ۲ پاسخ قاطع را می‌‌توان ارائه داد؛ اول آنکه در صورت مقایسه قیمت یک یا چند کالا و خدمات با کشورهای همجوار، باید دستمزد اقشار مختلف کشور و به خصوص اقشار دهک‌های پایین نیز، با کشورهای همجوار مقایسه شود.

بی‌هیچ مطالعه‌ای می‌‌توان گفت متوسط دستمزد در ایران بسیار پایین‌تر از کشور‌های همجوار است اما حکومت‌گران در ایران، مطلقا به این موضوع نمی‌پردازند.

پاسخ دوم آنکه اختلاف قیمت کالا و خدماتی چون حامل‌های انرژی در ایران و کشورهای همجوار، ناشی از افت افزایش‌یابنده‌ی ارزش ریال است که این افت نیز به اذعان بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان حکومتی، به دلیل دستکاری در قیمت ارز در بازار آزاد و فروش ارز دولتی به قیمت آزاد، برای جبران کسری بودجه بوده است.

مصطفی هاشمی‌طبا از مهره‌‌های جناح مغلوب حکومت در روز ۲۷ آبان در مطلبی در روزنامه شرق، این موضوع را صریحا مورد تاکید قرار داد که «از همان آغاز سال ۱۳۵۸ دولت برای تامین ریال مورد نیاز، ارز و سکه در بازار آزاد می‌فروخت» که به گفته وی در آن زمان مخفیانه بوده و حتی اعضای دولت وقت نیز از آن بی‌اطلاع بودند!

بدین گونه تنها در ۵ سال اخیر ارزش ریال ایران ۸۷ درصد سقوط داشته است و این سقوط تاثیر بلافصل خود را در ارزان‌جلوه نمودن کالاها و حامل‌های انرژی می‌گذارد.

سالانه ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز به هدر می‌رود

خیز حکومت ایران برای افزایش قیمت گاز و توجیهات مختلفش در حالی است که طبق آمارهای رسمی وزارت نفت و بانک جهانی هر ساله ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز تولیدی از میدان‌های نفتی به دلیل فقدان الزامات جمع‌آوری و استخراج آن سوخته، دود شده و به هوا می‌رود.

علاوه بر این ۲۳.۵ میلیارد متر مکعب گاز در شبکه انتقال و توزیع آن و به دلیل فرسوده بودن سیستم انتقال به هدر می‌رود و عدم سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها و ناکارآمدی حکومت‌گران دلیل آن است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)