ادامه فشار و شلیک به کولبران و خودکشی کولبر نوجوان سروش رحمانی به‌دلیل کشتار قاطر‌هایی که برای کولبری قرض کرده بود

چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه ۱۴۰۰، یک کولبر نوجوان به‌نام سروش رحمانی دست به خودکشی زد و جان باخت. وی اهل روستای هانی گرمله از توابع نوسود و ساکن پاوه بود

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو،  پدر سروش رحمانی، به سرطان مبتلا است. سروش برای تامین معیشت خانواده و هزینه درمان پدرش، کولبری می‌کرد.

پیش از این سروش محل زندگی‌شان را در گرو بانک برای گرفتن وام  بگذارد. وی برای پرداخت وامی که گرفته بود مجبور شد که برای کولبری تعدادی قاطر از دوستانش قرض بگیرد

چند روز قبل  بر اثر شلیک نیروهای هنگ مرزی قاطرهایش مورد اصابت قرار گرفت و تمامی آنها تلف شدند.

این کولبر نوجوان که قادر به تامین خسارت قاطرها نبود، از ناامیدی دست به خودکشی زد. وی متاسفانه جان باخت.

کشتار چارپایان و غارت اموال کولبران، به یکی از منابع درآمد نیروهای هنگ مرزی و سپاه پاسداران تبدیل شده است. مقامات قضائی دست آنها را در غارت اموال مردم، کولبران و کاسبکاران باز گذاشته‌اند.

شلیک بی‌ضابطه و غیرقانونی به سوی کولبران به بهانه قاچاق کالا در حالی صورت می‌گیرد که خود سپاه پاسداران از عوامل اصلی قاچاق در مرزهای ایران محسوب می‌شود.

پیشتر رسول خضری، نماینده پیشین سردشت و پیرانشهر در مجلس گفته بود که کولبران تنها نیم درصد کالاهای قاچاق را وارد می‌کنند. ۹۹.۵ درصد بقیه را دانه درشت‌ها با کانتینر و از مبادی رسمی وارد می‌کنند.

مسئولان گمرک بدون اشاره به ۱۰۰ اسکله اختصاصی سپاه پاسداران، برای صدور مجوز کشتار کولبران ادعا می‌کنند که واردات لوازم خانگی در ایران از طریق کولبری و ته‌لنجی است.

اما کولبران برای تهیه نان خالی سفره زن و فرزندان گرسنه خود، مجبور هستند در زیر شلیک ناجوانمردانه سپاه پاسداران و هنگ مرزی جان خود را به‌خطر بیاندازند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)