در دومین سالگرد قیام آبان خونین ۹۸، به مروری بر آنچه در روزهای این قیام سراسری گذشت پرداختیم، اما این اعتراضات خاموش و فراموش نشده و هر روز از جایی سرباز میکند. استمرار این قیام را می‌توان در فریادهای روزانه افشار به جان آمده و در فریادهای مردمی که فقر و گرسنگی جانشان را به لب رسانده دید و شنید.

بقول مادران دادخواه که خطاب به حکومت گفتند: «شما خودتان هم می‌دانید که با آبان تمام شدید».

استمرار قیام آبان خونین ۹۸ در فریاد روزانه اقشار به جان آمده

هنگامی که پارامترها و فاکتورهایی چون زندگی مردم در زیر خط فقر، بی خانمانی، تورم افسارگسیخته، فساد حکومتی، اختلاس، سرکوب، شکنجه و زندان و قتلهای خیابانی را بررسی کنیم، روشن می‌شود که با وخیم‌تر شدن شرایط معیشتی، تورم و گرانی، فرو نشست هر چه بیشتر طبقه متوسط، اضافه‌شدن به جمعیت حاشیه‌نشینان، افزایش فاصله طبقاتی و رشد نرخ فقر مطلق، ایران تحت حاکمیت خامنه‌ای و پاسدارانش، به انبار نیترات آماده انفجار تبدیل شده است.

روزنامه اعتماد ۲۳آبان ۱۴۰۰ در مطلبی با عنوان « تهیدستان زیر تیغ تورم» نوشت: «طبق گزارش رسمی مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ـ۲۶میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر قرار گرفته‌اند و با توجه به افزیش تورم، پیش‌بینی‌ها از افزایش این عدد در سال جاری خبر می‌دهد. یکی از وعده‌های دولت رئیسی رسیدگی فوری به مشکلات اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر جامعه بود ولی افزایش روزانه قیمت‌ها طی ۱۰۰ روز تصدی این دولت هیچ چشم‌انداز روشنی از بهبود وضعیت فقرا نشان نمی‌دهد».

روزنامه مستقل در شماره ۲۲آبان ۱۴۰۰ با عنوان «پنجه‌های سیاست بر گلوی اقتصاد» اعتراف کرد: « اقتصاد کشور به دریاچه‌ای می‌ماند که از هر دو سو، سرچشمه‌هایش در مضیقه قرار گرفته‌اند… در بعد داخلی نیز دست دولت در جیب مردم، فلاکت و فقر را دامن زده است. هزینه سبد معیشت کارگران به ۱۲ میلیون تومان رسید درحالیکه میزان حقوق و دستمزدها یک سوم این مبلغ مانده و این به معنای کاهش قدرت خرید مردم است. با حذف ارز ترجیحی در شرایط حاضر قطعا موج جدیدی از گرانی را شاهد خواهیم بود».

روح الله حضرت پور نماینده ارومیه در مجلس روز ۲۳ آبان ۱۴۰۰ گفت: «بحران اقتصادی چهارگوشه معیشت و زندگی مردم را به آتش کشیده است مردم دیگر اعتمادی به مسئولین ندارند حتی می‌گویند ما وقتی قولی از مسئولین می شنویم دلهره بیشتری می‌گیریم».

فرهنگی نماینده مجلس گفت: «ما در حوزه معیشت نه تنها در طول دوره این دولت نتوانستیم قدم های موثری برداریم بلکه مرتب شاهد افزایش بیشتر هزینه ها و فشارها به اقشار مختلف مخصوصا اقشار آسیب پذیر جامعه بودیم».(خبرگزاری مجلس ـ۲۳ آبان ۱۴۰۰)

حمیدرضا کاظمی نماینده پلدختر روز ۱۹آبان ۱۴۰۰ گفت: «آقای رئیس‌جمهور؛ تورم، بیکاری و مشکلات معیشتی امان مردم را بریده است؛ انتظار می‌رود در یک برنامه زمانبندی مشخص، نهایت تلاش جهت حل مشکلات معیشتی مردم و مهار تورم به‌عمل آید».

صدای مردم در افزایش معنادار فقر

روزنامه ستاره صبح۱۶آبان۱۴۰۰ به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلب‌ «افزایش معنادار فقر» نوشت: «خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به افزایش ناامیدی مردم نسبت به وضعیت اقتصادی در کشور و خودکشی و خودسوزیهای صورت گرفته به‌دلیل این موضوع می‌نویسد:”روح‌الله” جوان ۳۸ساله با مو‌های خاکستری و سبیل پرپشت ناامیدانه به‌دنبال یافتن کار بود. او پدر سه فرزند در جنوب ایران است. او گفته بود اگر بنیاد کمکی به وی ارائه ندهند خود را از پشت‌بام به پایین پرتاب می‌کند. آنان سعی کردند او خیلی زود به مقابل در ساختمان بنیاد مذکور بازگشت و روی خودش بنزین ریخت و با روشن کردن کبریت خودش را سوزاند».

این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید: «با وجود بحران اقتصادی، افزایش بیکاری و افزایش سرسام‌آور قیمت مواد غذایی، خشم و ناامیدی عمومی به‌طور فزاینده‌یی افزایش‌یافته است. رضا هاشمی، معلم ادبیات یکی از دبیرستانهای تهران می‌گوید به‌دلیل فقر نمی‌دانم به کجا و کدامین سو می‌رویم».

آسوشیتدپرس می‌نویسد: «فقر فراتر از اعداد و ارقام است و به بخشی قابل مشاهده در زندگی روزمره تبدیل شده است. در خیابانهای تهران کودکان دستمال فروش در تقاطع و پشت چراغ‌های راهنمایی دیده می‌شوند. در خیابانهای تهران افراد بیشتری دیده می‌شوند که زباله‌گرد هستند. سرقت‌های کوچک در ایران افزایش‌یافته‌اند. هفته گذشته، دادگاهی یک نفر را به اتهام دزدیدن چند بسته بادام هندی به ۱۰ماه حبس و ۴۰ضربه شلاق محکوم کرد».

 کابوس خامنه‌ای از ارتش گرسنگان و بیکاران

در سالگرد قیام آبان۹۸، کارشناسان و رسانه‌های حاکمیت به یکدیگر و به تمامیت استبداد دینی هشدار می‌دهند. آنها در این هشدار که بی‌تردید مخاطب اول آن خامنه‌ای است، نظام را از عواقب اقداماتی که می‌تواند «سریع‌ترین دستور‌العمل برای تکرار آبان۹۸ باشد»! می‌ترسانند. کابوسی که از آن گریزی ندارند و به زبانهای مختلف به آن اقرار می‌کنند.

روزنامه آرمان در شماره ۳۰مهر۱۴۰۰ با عنوان«کفگیر خانواده‌ها به ته دیگ خورده است» نوشت: «با این افزایش قیمتها و با ثابت ماندن حقوق حقوق‌بگیران و با گسترش بیکاری و تعطیلی اکثر کارخانجات و اضافه شدن سیل انبوه بیکاران به جمعیت جامعه این‌بار دیگر دنبال چه موضوعی هستید؟ اگر وضع به همین منوال پیش برود، ا‌ین‌بار با گرسنگان و پابرهنگان و ضرب‌آهنگ قابلمه‌های خالی چه خواهید کرد؟».

روزنامه اعتماد ۲۷شهریور ۱۴۰۰ نسبت به انفجار قریب الوقوع خشم مردم هشدار داد و نوشت: «در شرایطی که آستانه صبر مردم به انتها رسیده و فشارهای اقتصادی ظرفیت تحمل بیشتری برای مردم باقی نگذاشته است. خوب است از اتفاقات پرهزینه انسانی و مالی سال‌های ۹۶ و ۹۸ عبرت گرفته شود».

روزنامه مستقل ۱۵آبان ۱۴۰۰ وحشت خامنه‌ای از آبان را اینطور بازتاب میدهد: «مگر نمی‌بینیم همین جوانان را برای شورش و اغتشاش تحریک می‌کنند؟ آیا کسی ابهام دارد که گسترش فعالیت‌های مخرب و جذب جوانان، در بستر بحران اقتصادی امکان‌پذیر شده است؟ اگر گسل اجتماعی به‌حرکت درآید، حتی فکر کردن به پیآمد زلزله آن نیز خوفناک است».

آبان زنده است و تا آزادی ایران ادامه دارد:

به دلیل فشارهای ضدانسانی برای مردم هیچ راهی جز آمدن به کف خیابان وجود ندارند.

اعتراضات کارگران، کشاورزان، فرهنگیان، بازنشستگان، مالباختگان و همه اقشار مردم ایران هر روز و هر روز در شهرها و خیابانها ادامه دارد.

اکنون به‌وضوح می‌توان دید که اعتراضات سراسری مردم ایران در آبان ۹۸ و پس‌لرزه‌های آن تکانه‌هایی را در پیکر نظام ولایت ایجاد کرد که نه با روی کارآوردن رئیسی (جلاد لورفته ۶۷) قابل مهار است و نه این حاکمیت توان و ظرفیتی برای حل مشکلات مردم ایران دارد.

آری، امروز در اعتراضات روزانه مردم در کف خیابان‌ها و در فریاد مادران داغدار شهیدان؛ آبان زنده است تا دوباره از جای دیگری سر باز کند و تبدیل به سیلابی بر سر خامنه‌ای و حاکمیت فاسد او شود.

 

دومین سالگرد اعتراضات سراسری آبان خونین ۹۸ - آبان ادامه دارد...

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)