حذف ارز ترجیحی سوبسیدی را که از این طریق برای جبران گرانی قیمت های آزاد در رابطه با برخی از کالاهای حیاتی داده می شود از میان برمی دارد.

رها کردن شهروندان گرسنه در برابر شلاق قیمت های چند برابر شده کالاهایی که با حذف ارز ترجیحی باید به نرخ بازار آزاد تهیه شود یکی از راههای کاهش کسر بودجه نجومی دولت و گران تر کردن دلار است که هم وزیر اقتصاد و هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس حامی آن هستند.

▪️احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در نخستین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از زمان آغاز به کار دولت رئیسی مدعی شده بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی بر جیب فعالان اقتصادی هزینه بسیاری را تحمیل می کند و قدرت رقابت را کاهش می‌دهد. او در همان جلسه ۲۶ مهر گفته: «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلی را برای مدیران ایجاد نمی‌کند اما ادامه این مسیر و تاخیر در اجرای برنامه‌ها، فعالان اقتصادی را با چالش رو به رو می کند.»
خاندوزی گفت: «مدت‌هاست موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است اما اجرایی نمی‌شود و این روند باید تغییر کند.»

▪️محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در خصوص رویکرد مجلس در مقابل ارز ۴۲۰۰ گفته: ترجیح مجلس بر تخصیص مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و آزاد به صورت کارت اعتباری به مصرف‌کننده است. در این روش، راه قاچاق معکوس اقلامی که قیمت پایین‌تری دارند، بسته می‌شود.

▪️این در حالی است که وعده تخصیص مابه التفاوت ارزها به شکل کارت اعتباری به مصرف کننده با چالش های اساسی روبروست.

اولا حذف ارز ترجیحی نقد است؛ تخصیص مابه التفاوتش به مصرف کننده نسیه.

ثانیا: چه تضمینی می دهند که گروههای بزرگی از مصرف کنندگان از این تخصیص بیرون گذاشته نشوند؟ سیستم توزیعی که در خصوص توزیع ارز ترجیحی چنان فاسد است که به ادعای موافقان حذفش باید بکلی حذف شود چطور در زمینه تخصیص کارت های اعتباری سالم است و کارمی کند؟ مردمی که چیزی نصیب شان نمی شود کجا شکایت کنند؟

ثالثا: اگر ارز ترجیحی فساد آور و بستر شکل گیری رانت است که واقعا هم به علت آلودگی شدید سیستم توزیع و فساد ساختاری حاکمیت هست، کارت های اعتباری تزریق پول به جامعه نیست؟ و خاصیت تورمی ندارد؟ اگر سیستم ارز ترجیحی فساد است، فساد را باید چاره کرد نه این که مصرف کننده را مجازات کرد.

▪️عوامل دلالان بورس، مافیای مسکن،خودروسازی و داروسازی که از حامیان حذف ارز ترجیحی در دولت و مجلس هستند باید بدانند که مردم دیگر توان تحمل شوک های جدید اقتصادی و غارت آخرین نانپاره ها از سفره هایشان را ندارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)