هدف و ساختار این گفتارچیست؟
رسانههای جمعی عموما در انتقاد از وضعیت نابسامان اقتصادی در ایران از فساد و اختلاس، «فساد سیستماتیک»، اقتصاد مافیایی، و اصطلاحات مشابه استفاده میکنند. حتی خامنهای در پاسخ به این انتقادها گفته است که در ایران فساد وجود دارد اما «سیستماتیک» نیست. به باور دکتر مهرداد وهابی مفاهیم مزبور برای فهم اقتصاد سیاسی ایران نه تنها روشنگر نیست بلکه عموما مضامین این مفاهیم را قلب میکند. برای نمونه فساد در اندیشه اقتصادی میتواند تحت شرایطی از نابسامانی اقتصادی بکاهد و مسبب افزایش کارایی اقتصادی شود.
برای این که بحث درباره فساد جنبه تحلیلی یابد مصاحبه دو بخش را در برمیگیرد.
بخش نخست به تعریف فساد از جانب نهادهای بین المللى نظیر سازمان ملل، شاخص جهانی فساد، علل و حوزه گسترش فساد (بخش دولتی، خصوصی وغیره)، دیدگاه اقتصاددانان و سیاست پژوهان و جامعه شناسان اختصاص دارد و در بخش دوم آن چه در ایران دوره جمهوری اسلامی فساد نامیده میشود مورد تامل و ریشه یابی قرار میگیرد و در پرتو آن به نمونههای اخیر همچون چای دبش یا «گم شدن» ۴۸ قطعه قالی نفیس کاخ سعد آباد نیز برخورد میشود و این پرسش مطرح میگردد که آیا فساد و «فساد سیستماتیک» یا «اقتصاد مافیایی» توصیف دقیقی از آن چه در کشور ما به «نهاد» مبدل شده است هست یا خیر.
پنجشنبه شب ۸ فوریه (۱۹بهمن) / تلویزیون جنبش با سیامک قبادی
نظرات
بالام جان دروغ چرا؟
تا قبر آ آ آ آ.
خود این برادر احمد توکلی بود که چهار سال پیش در مجلس یا جای دیگری گفت: “فساد در نظام سیستماتیک شده, و اگر مبارزه با فساد نشود قطعا جمهوری اسلامی را ساقط میکند.”. پارسال برونده ی فساد خود برادر توکلی به جریان افتاد, این برادر بیچاره چنان فسادی کرده که انگار به تنش و حرکت دستانش هم منتقل شده و سرایت پیدا کرده!
البته اقتصاد – سیاسی فساد در این نظام مقدس خر در چمنی معضلی مهم و کلیدی است, با دقت باید بدان پرداخت.
اما خدا وکیلی, مگه این آخوندا همیشه از آن اول کارشان هم دزد و قالتاق نبودند. به قول کی بود که می گفت:
“سکندر بسوخت و مغول بکشت و عرب دزدید, نکرد آنچه که ملا هر سه یک جا کرد.”.
خدا آخر و عاقبت همه ی ما را به خیر کنه.
مش قاسم
شنبه, ۲۱ام بهمن, ۱۴۰۲