به نقل از ؛بر اساس اخبار رسیده به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، سحرگاه چهارشنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۰ حکم اعدام فرهاد صالحی جبه دار با اتهام تجاوز و برغم مخالفت شاکی پرونده در زندان مرکزی کرج اجرا شد.

این حکم ظالمانه با وجود مخالفت شاکی پرونده با اعدام و فراخوان عفو بین الملل برای توقف فوری حکم اجرا شد.

به گزارش یک منبع مطلع، پرونده اعاده دادرسی فرهاد صالحی جبه دار هنوز در دیوان عالی است. اما به وی این فرصت داده نشد که بتواند از فرصت اعاده دادرسی استفاده کند و حکم اعدام وی اجرا شد.

فیلمی از مراسم خاکسپاری پیکر فرهاد صالحی جبه دار به دست کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام رسیده است.

عفو بین الملل یک روز قبل درتاریخ ۷ مهر طی بیانیه ای اعلام کرده بود: «برپایه اخبار رسیده، فرهاد صالحی جبه دار، مرد ۳۰ ساله ای که به اتهام تجاوز به یک کودک، به اعدام محکوم شده بود، به سلول انفرادی منتقل شده تا سحرگاه چهارشنبه ۷مهرماه (۲۹سپتامبر) حکم او اجرا شود.»

فرهاد صالحی جبه دار پیشتر نیز در ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ یکبار جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود.

عفو بین الملل در بیانیه خود نوشته بود: «وکیل فرهاد صالحی از ابراهیم رئیسی در مقام سابق خود به عنوان رئیس قوه قضائیه درخواست کرد تا اجرای حکم را متوقف کند و دستور بازنگری دادگاه را صادر کند. ابراهیم رئیسی این درخواست را نپذیرفت. درخواست های متعدد برای بررسی قضایی به دیوان عالی نیز رد شده است».

درباره فرهاد صالحی جبه دار

فرهاد صالحی جبه‌دار ۳۰ ساله، در ۲۰خرداد ۱۳۹۷در ارتباط با آزار جنسی یک کودک ۱۰ساله در سال ۹۶و به دنبال شکایت پدر این کودک دستگیر شد. در ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ او توسط شعبه ۱دادگاه کیفری یک استان البرز به اتهام «لواط به عنف» به اعدام محکوم شد. این حکم متعاقباً توسط شعبۀ ۳۱دیوان عالی کشور در تاریخ ۱۹مرداد ۱۳۹۸ تأیید شد.

در آذر ۱۳۹۸، پدر کودک رسما مخالفت خود با صدور حکم اعدام برای فرهاد صالحی جبه‌دار به اتهام «تجاوز» را اظهار کرد.

اظهاریه پدر قربانی به همراه لوایح مربوط به عدم وجود شواهد کافی و استدلال‌های مذهبی در مورد اینکه چرا جرم فرهاد صالحی جبه‌دار با تعریف «لواط به عنف» مطابق قانون مجازات اسلامی ایران مطابقت ندارد، موضوع حداقل سه درخواست اعاده دادرسی بود که در سال های ۹۸و ۹۹به ثبت رسید. اما دیوان عالی کشور همه درخواست‌ها را بدون ارائه دلایل کتبی رد کرد.

با احتساب اجرای حکم اعدام فرهاد صالحی جبه دار، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون دستکم ۱۵۹نفر اعدام شده اند.

حکم اعدام با هر دلیل و بهانه ای از اساس ناقض قوانین بین المللی است و باید بطور کامل ملغی و متوقف شود.

صرف نظر از جرم صورت گرفته، مجازات اعدام غیرانسانی ترین و تحقیرآمیزترین مجازات است و استفاده از آن در هیچ شرایطی قابل توجیه نیست.

این در حالی است که بر اساس گزارش سالانه عفو بین الملل بیش از دو سوم کشورهای جهان (۱۴۴ کشور) اکنون مجازات اعدام را در قانون لغو یا در عمل متوقف کرده‌اند. اما ماشین اعدام در ایران هر روز سرعت بیشتری می گیرد و با ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی و ریاست اژه ای بر قوه قضائیه، اجرای احکام اعدام سرعت بیشتری گرفته است.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)