آنچه میخوانید گزارشی است اسفناک از وضعیت زندان مشهد تحت عنوان «انباشت جمعیت و بیداد کرونا» که اخیرا از درون زندان مشهد به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام رسیده است؛

شیوع بیماری کرونا و عدم رسیدگی مناسب به بیماران کرونایی در زندان مرکزی مشهد بیداد می کند. عده ای از زندانیان بدلیل ابتلاء به ویروس کرونا و نبود دارو و امکانات لازم جان خود را از دست داده اند. هیچ فضای مناسب و قرنطینه‌ای برای نگهداری بیماران کرونایی وجود ندارد. عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط پرسنل زندان، کمبود پزشک تخصصی، بدرفتاری با زندانیان از جمله مشکلاتی است که زندانیان در این زندان با آن روبرو هستند. عدم رعایت بهداشت و نظافت در بندها و انباشته شدن بیش از حد جمعیت باعث گسترش این ویروس در این زندان است.

داروی اعصاب و شربت متادون توسط پرسنل بهداری بصورت رایگان هر روزه، در میان زندانیان توزیع می‌شود. این کار را بدستور رئیس زندان برای آرام نگه داشتن جو زندان انجام می دهند که کسی توان اعتراض به شرایط موجود در زندان را نداشته باشد.

ضرب و شتم زندانیان توسط مأمورین حفاظت اطلاعات و سربازان گارد بدستور مسئول حفاظت زندان و یا توسط افراد اجیر شده، بصورت دائمی و روزانه صورت می گیرد. در برخی از موارد این ضرب و شتم‌ها همراه با تهدید به کشتن زندانی انجام می شود.

بدلیل جمعیت غیراستاندارد و عدم نظارت درست پرسنل در بندهای ۱-۲-۴-۵-۶ و قرنطینه، زندانیان توسط مأمورین و افراد اجیر شده، مورد تجاوز قرار می‌گیرند.

 اصل عدم تفکیک و نگهداری زندانیان محکومین سیاسی و با سایر جرائم عادی رعایت نمی شود. زندانیان سیاسی از هرگونه حقی محروم هستند. در صورتی که دست به اعتراض بزنند، توسط افراد اجیر شده بوسیله رئیس زندان، مورد حمله قرار می گیرند. این زندانیان علاوه بر این در صورت هرگونه اعتراضی از حق تماس تلفنی با خانواده‌هایشان و همچنین ملاقات محروم می شوند.

زندانیان در گرما و سرما از داشتن وسایل سرمایشی و گرمایشی محروم هستند. مواد بهداشتی برای ضدعفونی کردن محیط در دسترس زندانیان نیست که در شرایط شیوع کرونا برای جان زندانیان بسیار خطرناک است. کیفیت وعده های غذایی بسیار پایین است و بسیاری از زندانیان گرسنه می‌مانند. در این زندان از زندانیان بابت مصرف آب، برق و گاز اخاذی می کنند.

هیچ قانون ثابت و معینی برای مرخصی زندانیان، گذاشتن وثیقه توسط قاضی ناظر بر زندان، قانون کار و تعهد کاری مددکاران زندان وجود ندارد.

زندانیان را با سنین بالای ۶۵ سال هم در زندان نگه می دارند و آنان بشدت تحت فشار هستند و به این وسیله در محیط زندان و فشردگی جمعیت و نبود امکانات ضروری شکنجه می شوند.

زندانیان از داشتن وسایل ورزشی محروم هستند و در کلیه بندها قوانین و ممنوعیت‌های مختلفی برای استفاده از باشگاه و کتابخانه، برای زندانیان اعمال می‌شود.

سایت جوانه ها پیشتر نیز در گزارشی به وضعیت فاجعه بار زندان وکیل آباد مشهد اشاره کرده بود.

بعد از انتشار فیلم دوربین های زندان اوین، بسیاری فجایع در بسیاری زندانها توسط زندانیانی که چه در حال حاضر دوران حبس خود را می گذرانند و یا قبلا زندانی بوده اند فاش شد. اما سوال اینجاست که این فجایع در کدام دوربینی قابل ضبط و انتشار است؟

بیشتر بخوانید:

افشای جنایت در زندانها از زبان شاهدان عینی در فضای مجازی – بدنبال انتشار فیلمهای زندان اوین

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)