بایدن اگر دیپلماسی موفق نشود ابزارهای دیگری داریم

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پی بلاتکلیفی برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات مربوط به آن اعلام کرد اگر دیپلماسی مانع ساخت سلاح هسته‌ای توسط حکومت ایران نشود ابزارهای دیگری داریم.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در جریان دیدارش با نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد اگر با دیپلماسی نتوانیم مانع از دستیابی حکومت ایران به سلاح‌ هسته‌ای شویم ابزارهای دیگری در اختیار داریم.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اولین دیدارش که با نفتالی بنت؛ نخست وزیر اسرائیل در روز جمعه ۵ شهریور برگزار شد اعلام کرد رابطه این دو کشور در قویترین وضعیت خود قرار دارد.

بایدن: ما دیپلماسی را در اولویت اول قرار می‌دهیم

جو بایدن همچنین با توجه به تهدیدات منطقه‌ای حکومت ایران اعلام کرد ما دیپلماسی را در اولویت اول قرار می‌دهیم و می‌بینیم که ما را به کجا می‌رساند ولی اگر دیپلماسی پاسخگو نباشد گزینه‌‌های دیگری را در نظر خواهیم گرفت.

جو بایدن به خبرنگارانی که در صحنه وجود داشتند اعلام داشت که هرگز این امکان را نخواهد داد که حکومت ایران بتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید وقتی در مقابل این سوال قرار گرفت که منظور رئیس جمهور بایدن از گزینه‌های دیگر چیست از اظهار نظر خودداری کرد.

گمانه‌زنی‌ها قبل از اظهارات بایدن

بنا به گفته خبرگزاری رویترز پیش از این یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا قبل از این دیدار اعلام کرده بود که جو بایدن در جلسه روز جمعه به بنت خواهد گه که او نیز مانند رهبران اسرائیل نگران برنامه هسته‌ای حکومت ایران است اما هنوز متعهد به راه دیپلماسی به حکومت ایران می‌باشد.

این نگرانی‌ها تنها به آمریکا نیست ۳ کشور اروپایی هفته پیش با صدور بیانیه‌ای از پیشرفت برنامه هسته‌ای حکومت ایران ابراز نگرانی کرده و خواهان آن شدند حکومت ایران هر چه سریعتر به مذاکرات وین برگردد.

اظهارات وزارت خارجه روسیه هم جهت با سخنان بایدن

همچنین ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در روز ۲ شهریور اعلام کرد اقدامات حکومت ایران برای تولید فلز اورانیوم و افزایش سطح غنی سازی مغایر با برنامه جامع اقدام مشترک پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است و اقدامات حکومت ایران یک انحراف دیگر از توافق‌های مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل برنامه هسته‌ای حکومت ایران است

شایان ذکر است حکومت ایران بعد از ششمین دور از مذاکرات وین در ۳۰ خرداد ۱۴۰۰، تا کنون حاضر نشده به مذاکرات برگردد و در این مدت گام‌های موثری را در نقض صریح مفاد برجام برداشته است که اکثر تحلیل‌گران غربی آن را گامی در جهت نزدیک‌شدن این کشور به ساخت سلاح هسته‌ای می‌دانند.

نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از اعلام موضع بایدن

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اخیرا اعلام کرده است در صورتی که مذاکرات هسته‌ای بر سر برنامه اتمی ایران با کشورهای غربی به نتیجه‌ای نرسید به دنبال طرح‌های جایگزین برای ادامه نظارت و بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای حکومت ایران بر اساس برنامه پادمان این آژانس می‌باشد. [طرح جدید آژانس اتمی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای حکومت ایران]

در همین حال علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران نیز اظهارات رئیس جمهور آمریکا در دیدار با نخست وزیر اسرائیل را مبنی بر گزینه‌‌های دیگر علیه حکومت ایران ار تهدید غیرقانونی خواند و اعلام کرد که این سخنان حق حکومت ولایت فقیه برای پاسخ‌گویی متقابل علیه گزینه‌های در دسترس را تثبیت می‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)